Τις θετικές επιδόσεις που έχει μέχρι στιγμής επιδείξει ο ελληνικός τουρισμός φιλοδοξούν να διατηρήσουν οι προορισμοί, ειδικά οι πιο προβεβλημένοι και δημοφιλείς της χώρας. Αρωγός σε αυτό η επιμήκυνση της σεζόν, την οποία προωθούν αεροπορικές, αεροδρόμια και tour operators και η οποία αναμένεται να ενισχύσει ακόμα περισσότερα το ταμείο στο τέλος του έτους αλλά και τις προοπτικές για τα επόμενα χρόνια.
Το «στοίχημα μέχρι στιγμής δείχνει να κερδίζεται, ειδικά σε περιοχές όπως η Κρήτη και η Ρόδος οι οποίες παραδοσιακά τα τελευταία χρόνια με σύμμαχο τον καιρό επεκτείνουν την τουριστική περίοδο μέχρι τα μέσα ή και τα τέλη Νοεμβρίου.
Φέτος ωστόσο την «πολυπόθητη» επέκταση της σεζόν διεκδικούν με αξιώσεις κι άλλοι λιγότερο προβεβλημένοι προορισμοί με την βοήθεια των αεροπορικών εταιρειών που αυξάνουν τις πτήσεις τους αλλά και των tour operators που επενδύουν σε αυτούς. Σε αυτούς περιλαμβάνεται για παράδειγμα η Χαλκιδική, συγκεκριμένες περιοχές της Πελοποννήσου αλλά και η Κως. Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής, Γρηγόρης Τάσιος στο insider, o Σεπτέμβριος συνέχισε με πληρότητες γύρω στο 70% και η σεζόν αναμένεται να κλείσει στις 31 Οκτωβρίου.
Το γεγονός μαρτυρούν και τα στοιχεία του Airdata Tracker του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), σύμφωνα με τα οποία ο συνολικός αριθμός των διαθέσιμων θέσεων για το δίμηνο του φθινοπώρου ξεπερνά τα 7,2 εκατομμύρια. Οι προσφερόμενες αεροπορικές θέσεις σε εισερχόμενες πτήσεις μάλιστα παρατηρούνται αυξημένες κατά 7,4% τον Σεπτέμβριο του 2024 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023 και κατά 6,4% τον Οκτώβριο.
Αεροπορικές και tour operators ποντάρουν στην Ελλάδα
Αρωγός στην όλη προσπάθεια είναι οι αεροπορικές εταιρείες και οι tour operators που έχουν ανακοινώσει ήδη την διεύρυνση των προγραμμάτων τους. Για παράδειγμα η TUI η οποία τα τελευταία χρόνια προσπαθεί να εδραιώσει την επέκταση της σεζόν στη χώρα, παρατείνει για φέτος την τουριστική περίοδο για τους ταξιδιώτες από τη Γερμανία με προορισμό την Κρήτη μέχρι τις 23 Νοεμβρίου με 39 επιπλέον πτήσεις. Στην περίπτωση της Ρόδου και της Κω, οι πτήσεις θα διαρκέσουν μέχρι και τις 9 Νοεμβρίου καθώς το ενδιαφέρον των Γερμανών για διακοπές αυτή την περίοδο σε προορισμούς της Μεσογείου, μεταξύ των οποίων σε τα τρία προαναφερθέντα ελληνικά νησιά, παραμένει έντονο.
Σε παράταση της σεζόν προχωράει και ο βρετανικός όμιλος Jet2.com και Jet2holidays επεκτείνοντας το πρόγραμμα του μέχρι τον Νοέμβριο για την Κρήτη και τη Ρόδο, δυο δημοφιλείς προορισμούς των Βρετανών ενώ αντίστοιχες προσπάθειες κάνουν σύμφωνα με παράγοντες του τουρισμού και μικρότερα ταξιδιωτικά πρακτορεία και tour operators.
Εντατικές είναι οι προσπάθειες και από πλευράς αεροπορικών εταιρειών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Aegean η οποία για το τελευταίο τρίμηνο του έτους αυξάνει την χωρητικότητα της κατά περίπου 5% ενώ από τον Οκτώβριο ξεκινά και νέα δρομολόγια προς το Άμπου Ντάμπι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, συμπληρώνοντας τις απευθείας πτήσεις προς Ντουμπάι. Ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας δε, ενισχύει και τις πτήσεις της Θεσσαλονίκης με νέα δρομολόγια συνδέοντας απευθείας την συμπρωτεύουσα με το Άμστερνταμ.
Προσπάθειες ενίσχυσης του χειμερινού προγράμματος
Στον ίδιο στόχο προσηλώνεται και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, ο οποίος ετοιμάζει κίνητρα για όσες αεροπορικές εταιρείες αναβαθμίσουν τα εποχικά τους δρομολόγιά τους σε year-round ή προσθέσουν νέα τις περιόδους χαμηλής ζήτησης. προσεχώς η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» (ΔΑΑ) στην κατεύθυνση ενίσχυσης της επιβατικής κίνησης κατά τους χειμερινούς μήνες.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε η Ιωάννα Παπαδοπούλου, διευθύντρια Επικοινωνίας και Marketing του «Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών», στο πλαίσιο του 7ου συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών - ITC 2024 το βάρος πέφτει πλέον και στην ανάπτυξη των υπερπόντιων αγορών, από τις ΗΠΑ ή την Ασία. «Αυτό που μας ενδιαφέρει πάρα πολύ, χωρίς να σταματάμε να φροντίζουμε τις μεγάλες παραδοσιακές αγορές μας, είναι η ανάπτυξη των υπερπόντιων προορισμών και να συνεχίσουμε με την ενίσχυση της κίνησης στις off peak περιόδους».
Η προσπάθεια για ενίσχυση των συνδέσεων σε μη παραδοσιακές ευρωπαϊκές αγορές έχει ξεκινήσει από φέτος και έχοντας ήδη θετικά δείγματα να επιδείξει. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι από τις 6 αεροπορικές που προσγειώθηκαν για πρώτη φορά φέτος στο αεροδρόμιο της Αθήνας, οι 4 προέρχονται από υπερπόντιες αγορές. Και για το νέο έτος δε, έχουν καταγραφεί τα πρώτα αποτελέσματα καθώς για τη σεζόν του 2025, η American Airlines έχει ήδη ανακοινώσει την προσθήκη ενός νέου δρομολογίου προς την Ελλάδα μεταξύ Αθήνας και Σάρλοτ στη Βόρεια Καρολίνα, το οποίο θα ξεκινήσει από τις 6 Ιουνίου του επόμενου έτους.
Στροφή των τουριστών στα άκρα της σεζόν
Πέρα από τις κινήσεις των tour operators, των αεροδρομίων και των αεροπορικών βέβαια, βοηθητικά λειτουργεί και η τάση για φθινοπωρινές διακοπές που εξαιτίας της αλλαγής των καιρικών συνθηκών αλλά και των υψηλών τιμών, γίνεται όλο και πιο έντονη. Να θυμίσουμε άλλωστε ότι σύμφωνα με έρευνα του Mastercard Economics Institute, το μερίδιο της χώρας μας ενισχύθηκε κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες σε επίπεδο διανυκτερεύσεων που πραγματοποιούνται στα άκρα της σεζόν.
Η κίνηση όπως επισημαίνουν παράγοντες της τουριστικής αγοράς παραμένει σε καλά επίπεδα, τόσο για την αγορά της Γερμανίας όσο και γι' αυτή της Αγγλίας. Γεγονός που ενισχύει την αισιοδοξία για το τέλος του έτους καθώς πρόκειται για τις δύο βασικές αγορές τροφοδότες της χώρας. Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΤτΕ, κυρίαρχη αγορά το πρώτο εξάμηνο ήταν η γερμανική με την ταξιδιωτική κίνηση από τη Γερμανία να καταγράφει αύξηση 13,6% και να διαμορφώνεται σε 1.766,2 χιλ. ταξιδιώτες και τις ταξιδιωτικές εισπράξεις να αυξάνουν κατά 7,4%. Αντίστοιχα και η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου παρουσίασε αύξηση 6% στις εισπράξεις οι οποίες έφτασαν το 1.008,6 εκατ. ευρώ τους πρώτους έξι μήνες του έτους.