Tα τελευταία χρόνια υπάρχει μια σταθερή αυξητική πορεία των δαπανών στους τομείς στους οποίους διοχετεύεται το μεγαλύτερο μέρος των υπεραποδόσεων που προκύπτουν από τα φορολογικά έσοδα και από την πάταξη της φοροδιαφυγής, μεταξύ των οποίων και η υγεία. Ως αποτέλεσμα, η επιχορήγηση προς τα νοσοκομεία αυξήθηκε από 1,5 δισ. το 2019 σε 3,2 δισ. ευρώ για το 2025, ο προϋπολογισμός του υπουργείου Υγείας αυξήθηκε από 4,1 δισ. σε 7,18 δισ. ευρώ, ενώ οι συνολικές δαπάνες για την υγεία ανέρχονται σε 13,5 δισ. ευρώ στον φετινό προϋπολογισμό, από σχεδόν 12 δισ. ευρώ που ήταν το 2023.
Τα παραπάνω επεσήμανε στο πλαίσιο του Πανελλήνιου Συνεδρίου για τα Οικονομικά και τις Πολιτικές Υγείας 2024 η Γενική Γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Παυλίνα Καρασιώτου.
«Με αυτόν τον τρόπο καλύπτονται κενά που είχαν δημιουργηθεί τα προηγούμενα χρόνια και κερδίζουμε το χαμένο έδαφος. Πρόκειται για μια δύσκολη άσκηση, γιατί προϋποθέτει προτεραιοποίηση των αναγκών και στη συνέχεια σωστή αξιοποίηση των δαπανών», τόνισε.
Μεταξύ άλλων ενισχύθηκε και ο προϋπολογισμός του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. με 440 εκατ. ευρώ, ως αντιστάθμισμα των απωλειών που έχει ο Οργανισμός από τη μείωση μιας μονάδας των ασφαλιστικών εισφορών, που επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.
Καλούμενη να σχολιάσει πώς μπορεί ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. να αξιοποιήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους διαθέσιμους πόρους, η Διοικήτρια & Πρόεδρος Δ.Σ. του Οργανισμού Θεανώ Καρποδίνη, τόνισε ότι ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. έχει να αντιμετωπίσει δύο στοιχήματα.
Αποτελεσματικότερος έλεγχος των παροχών
Η αποδοτικότερη χρήση των πόρων είναι μείζον ζήτημα, καθώς οι μεγαλύτερες δαπάνες δεν σημαίνουν απαραίτητα καλύτερες υπηρεσίες ή καθολική πρόσβαση σε αυτές. «Η εύρεση πρόσθετης χρηματοδότησης για την κάλυψη των νέων αναγκών και των νέων καινοτόμων θεραπειών είναι φυσικά μια πρόκληση, αλλά το μεγαλύτερο στοίχημα είναι ο αποτελεσματικότερος έλεγχος των παροχών προς τους ασφαλισμένους, έτσι ώστε να δημιουργείται χώρος για πρόσβαση σε νέα φάρμακα», τόνισε η Διοικήτρια του Ε.Ο.Π.Υ.Υ..
Αξίζει να σημειωθεί πως αργότερα, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το κατά πόσο θα μπορούσε ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. να γίνει ο βασικός μοχλός χρηματοδότησης των υπηρεσιών υγείας, δηλαδή να συγκεντρώνει όλα τα χρήματα από όλες τις δημόσιες πηγές χρηματοδότησης και να διαπραγματεύεται με τους παρόχους, δημόσιους και ιδιωτικούς, έτσι ώστε να μπορεί να υπάρξει αποτελεσματικός έλεγχος, η κ. Καρποδίνη απάντησε πως ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. θα μπορούσε να παίξει αυτόν τον ρόλο. Εξήγησε ότι ο Οργανισμός βρίσκεται σε φάση μετασχηματισμού και ότι εργαλεία όπως ο ψηφιακός μετασχηματισμός, τα μητρώα παρακολούθησης, τα DRG, τα εργαλεία μέτρησης της αποτελεσματικότητας και της προστιθέμενης αξίας, σε συνδυασμό με την πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα και την ανάληψη όλων των πόρων, θα του επέτρεπαν να μετατραπεί σε στρατηγικό και όχι παθητικό αγοραστή υπηρεσιών υγείας και να επιτύχει αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων.
Συντονισμός των νέων ψηφιακών εργαλείων
Το δεύτερο στοίχημα σχετίζεται με τον ψηφιακό μετασχηματισμό και με τα νέα εργαλεία που είναι πλέον διαθέσιμα. Τα εργαλεία αυτά επιτρέπουν στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. να μετρά πραγματικά την προστιθέμενη αξία από κάθε νέο φάρμακο ή κάθε νέα υπηρεσία, του δίνουν τη δυνατότητα αξιολόγησης των τεχνολογιών υγείας. Όπως επεσήμανε η κ. Καρποδίνη, «η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης έχει δώσει τα τελευταία χρόνια πάρα πολύ μεγάλη ανάσα στον προϋπολογισμό, καθώς και τη δυνατότητα στις εταιρείες να έχουν πιο προβλέψιμο δικό τους προϋπολογισμό». Το στοίχημα για τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. είναι πώς θα καταφέρει να συντονίσει όλα αυτά τα καινούρια εργαλεία, έτσι ώστε να φέρει αποτελέσματα τα οποία ο ασφαλισμένος θα μπορεί να αντιληφθεί ως βελτίωση της παρεχόμενης ποιότητας, μείωση της αναμονής, καθολική πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας και δυνατότητα λήψης εξατομικευμένης θεραπείας.