Με τον χρόνο να πιέζει και την Ευρωπαϊκή Ένωση να «απειλεί» για επιστροφή κεφαλαίων, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κ. Καραμανλής είναι σε συνεχείς επαφές και διεργασίες, ώστε να αρθεί το αδιέξοδο για την σύνδεση της σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο έως το λιμάνι της πόλης και την υπογειοποίηση τμήματος αυτής.
Πρόκειται για μια υπόθεση που έρχεται από το παρελθόν και αφορά σε ένα project που, κατά την ΕΡΓΟΣΕ και τις μελέτες που αυτή έχει κάνει, ανέρχεται σε πάνω από 500 εκατ. ευρώ. Προ ετών, επί θητείας Σπηλιόπουλου στην ΕΡΓΟΣΕ, σύμφωνα με πληροφορίες είχε συμφωνηθεί με τον τοπικό Δήμο η επιφανειακή χάραξη του έργου. Ωστόσο, στη συνέχεια, όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, κατόπιν πιέσεων από φορείς της περιοχής αλλά και από τον κ. Πελετίδη, η προηγούμενη κυβέρνηση αποφάσισε να προχωρήσει το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης με το λιμάνι της Πάτρας με πλήρη υπογειοποίηση. Πλην όμως, σχετικές πληροφορίες σημειώνουν ότι ούτε κατάλληλες μελέτες υπήρχαν, ενώ μια τέτοια επιλογή θα αύξανε το κόστος κατά περίπου 130 εκατ. ευρώ αλλά και τον χρόνο υλοποίησης του έργου κατά 30% τουλάχιστον. Μάλιστα, αυτό συνδέεται και με το γεγονός ότι η περιοχή έχει ζητήματα με ποσότητες νερού που υπάρχουν στον υδροφόρο ορίζοντα και θα δυσκόλευαν μια πλήρη υπογειοποίηση του σιδηρόδρομου. Ως εκ τούτου, προκρίνεται από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μια μέση λύση, με μερική υπογειοποίηση του σιδηρόδρομου ώστε να μην τιναχθεί στον αέρα το project και το χρονοδιάγραμμα.
Μάλιστα, ο χρόνος πιέζει καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση απειλεί την Ελλάδα με επιστροφή κονδυλίων εάν δεν προχωρήσουν άμεσα οι διαδικασίες, ζητώντας πίσω εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, καθώς η χρηματοδότηση των έργων τελεί υπό την προϋπόθεση της σύνδεσης του σιδηρόδρομου μέχρι και το λιμάνι της Πάτρας (από το Ρίο). Σημειώνεται ότι αυτό το έργο, ύψους 514 εκατ. ευρώ, εντάσσεται στο πακέτο των εργολαβιών συνολικού προϋπολογισμού 3,3 δις ευρώ που προωθεί η ΕΡΓΟΣΕ με τη μορφή ανταγωνιστικού διαλόγου. Πληροφορίες θέλουν την ΕΡΓΟΣΕ να «βγάζει» μέσα στο καλοκαίρι τα πρώτα τεύχη δημοπράτησης/συμμετοχής για το συγκεκριμένο project.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός που έχει παρουσιάσει ο σιδηροδρομικός φορέας στηρίζεται σε κανονικές μελέτες και τιμολογήσεις που έχουν την έγκριση της Ε.Ε, όπως ισχυρίζονται στελέχη που παρακολουθούν την υπόθεση από κοντά. Αντιθέτως, σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Υποδομών που παρακολουθούν τη διαδικασία, το σχέδιο του τοπικού Δήμου εμφανίζεται να βασίζεται σε προϋπολογισμό βάσει πιθανής έκπτωσης που θα μπορούσε να δοθεί από τις κοινοπραξίες στον διαγωνισμό και σε προκαταρκτικές μελέτες που δεν έχουν λάβει εγκρίσεις από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές υπηρεσίες, άρα είναι επί της ουσίας σαν να μην υφίστανται.
Έτσι, ο κ. Καραμανλής έχει αναλάβει να δώσει λύση στο πρόβλημα. Για την ιστορία, και βάσει λίγο παλιότερων σχεδιασμών, το μοντέλο σύνδεσης προέβλεπε τη μερική υπογειοποίηση, σε μήκος άνω των 5 χιλιομέτρων, στον πυκνό αστικό ιστό και τις αναπλάσεις που θα γίνουν και ειδικότερα:
- υπογειοποίηση της γραμμής στον πυκνό αστικό ιστό, μέσω τεχνικού Cut & Cover, συνολικού μήκους 5,16 χλμ, που θα ξεκινά πριν την οδό Κανελλοπούλου έως μετά τη στάση του Αγίου Ανδρέα, όπου θα αναδύεται στην περιοχή της ακτής Δυμαίων και θα καταλήγει επιφανειακά στο νέο Λιμένα Πατρών, ταύτιση της χάραξης του εν λόγω τμήματος με την υφιστάμενη μονή ΣΓ που βρίσκεται σήμερα σε λειτουργία,
- μετατροπή της μονής ΣΓ σε διπλή με πλήρη ηλεκτροκίνηση σε όλο το μήκος της,
- διατήρηση των 8 σιδηροδρομικών στάσεων που λειτουργούν σήμερα (6 εκ των οποίων μετατρέπονται σε υπόγειες), με αντίστοιχη αναβάθμιση και εξασφάλιση της λειτουργίας του Προαστιακού Πατρών,
- διασφάλιση της διασύνδεσης του νέου Λιμένα Πατρών με το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας για επιβατική και εμπορική χρήση, κατάργηση όλων των υφιστάμενων ισόπεδων διαβάσεων (οδικών και πεζών) στα τμήματα επιφανειακής διέλευσης της γραμμής και αντικατάστασή τους από ανισόπεδες διαβάσεις οχημάτων και δέκα πεζογέφυρες, αυξάνοντας έτσι τα επίπεδα ασφάλειας των πολιτών, πεζών και οδηγών,
- διατήρηση της διασύνδεσης με Πύργο.
Σε σχετικό συνέδριο, ο κ. Καραμανλής, που είχε εκτιμήσει ότι η εκκίνηση του διαγωνισμού προσδιορίζεται στο β' εξάμηνο του 2021, είχε σημειώσει τα εξής νούμερα ώστε γίνει κατανοητό στην πράξη τι σημαίνει να ολοκληρωθεί αυτό το έργο:
- Η υπερταχεία θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, 1 ώρα και 40΄.
- Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.100.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5 εκ επιβάτες.
- Η επιβατική κίνηση στον προαστιακό, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.900.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, πάνω από 2.600.000.
- Η υπεραστική εμπορευματική λειτουργία: Σε πρώτη φάση, θα εξυπηρετεί 3 εμπορικές αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα. Και το 2040 εκτιμάται ότι θα έχουμε 4 εμπορικές την ημέρα στο Θριάσιο – Πάτρα.