Τελευταία ενημέρωση: 10:58
Τον τερματικό σταθμό του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, ο οποίος αποτελεί προς ώρας την αποκλειστική «πύλη εισόδου» υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη χώρα μας, επισκέφθηκε πριν λίγη ώρα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης. Στην επίσκεψη, στην οποία ο πρωθυπουργός συνοδευόταν από την πολιτική ηγεσία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο κ. Μητσοτάκης ενημερώθηκε για τη σημασία της υποδομής στην επάρκεια εφοδιασμού της χώρας με αέριο.
Επίσης, στον πρωθυπουργό παρουσιάστηκαν οι δύο εναλλακτικές λύσεις που βρίσκονται υπό μελέτη για την ενίσχυση της δυναμικότητας του τέρμιναλ κατά 70% και, με αυτό τον τρόπο, «θωράκισης» της τροφοδοσίας στην περίπτωση που διακοπούν οι ροές ρωσικού αερίου. Όπως είναι γνωστό, προς αυτή την κατεύθυνση εξετάζεται η προσθήκη μίας νέας πλωτής δεξαμενής (FSU) στις τρεις υπάρχουσες στο νησί, η οποία πρόκειται είτε να ενοικιασθεί είτε να αποκτηθεί μόνιμα.
Η επίσκεψη του Κ. Μητσοτάκη στο τέρμιναλ πραγματοποιήθηκε «στη σκιά» της δρομολόγησης του σχεδίου REPowerEU της Κομισιόν, για την «απαγκίστρωση» των ευρωπαϊκών κρατών από τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου. Επομένως, σηματοδοτεί ένα σαφές πολιτικό μήνυμα για τις υφιστάμενες δυνατότητες της χώρας για διαφοροποίηση των πηγών προμήθειάς της με καύσιμο αλλά και για τα επόμενα βήματα για την περαιτέρω «θωράκιση» της ενεργειακής ασφάλειας, ξεκινώντας κατʼ αρχάς με το νέο FSU.
Μέσω Ρεβυθούσας το 43,23% των εισαγωγών
Όσον αφορά τον ρόλο που παίζει ήδη η Ρεβυθούσα, είναι χαρακτηριστικό ότι το πρώτο τρίμηνο του 2022 ήταν η κύρια υποδομή εισαγωγών φυσικού αερίου στην Ελλάδα, με τα φορτία LNG που κατέφθασαν στο νησί να καλύπτουν το 43,23% των εισαγωγών. Μάλιστα, οι αφίξεις LNG σημείωσαν σημαντική άνοδο από το 2021, καθώς τους πρώτους τρεις μήνες εκφορτώθηκαν στο νησί περίπου 9,02 TWh (τεραβατώρες) LNG από 21 δεξαμενόπλοια από 6 χώρες, έναντι περίπου 5,43 TWh από 9 δεξαμενόπλοια στο αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.
Όπως είναι φυσικό, η δυνατότητα παραγγελιών υγροποιημένου αερίου θα διευρυνθούν έτι περαιτέρω με την προσθήκη του FSU. Μάλιστα, με την έναρξη λειτουργίας το 2023 της πρώτης από τις νέες «πύλες εισόδου» LNG που πρόκειται να εγκατασταθούν στη χώρα μας, δηλαδή του FSRU της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη, θα διευρυνθεί ακόμη περισσότερο η ικανότητα υποδοχής φορτίων υγροποιημένου αερίου. Είναι ενδεικτικό ότι οι εισαγωγικές τότε δυνατότητες θα επιτρέπουν την πλήρη απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο.
Όσον αφορά την πλωτή δεξαμενή, η χωρητικότητά της θα ανέρχεται σε τουλάχιστον 150.000 κυβικά μέτρα LNG. Επομένως, η χωρητικότητα του τέρμιναλ θα αυξηθεί σε τουλάχιστον 350.000 κυβ. μέτρα, από 225.000 που είναι αυτή τη στιγμή. Μία αύξηση που θα διασφαλίσει ότι η Ρεβυθούσα θα μπορούσε να καλύψει το 25% της επιπλέον ζήτησης για φυσικό αέριο (τόσο στην Ελλάδα όσο και στα γειτονικά κράτη), την οποία θα προκαλούσε η διακοπή των ροών από τη Ρωσία.
Προς ενοικίαση FSU σε πρώτη φάση
Όπως έχει γράψει το Insider.gr, οι δύο υπό μελέτη εναλλακτικές για το FSU έχουν να κάνουν με το κατά πόσο η αύξηση της δυναμικότητας θα είναι πρόσκαιρη ή μόνιμη. Στην πρώτη περίπτωση, προβλέπεται η ενοικίαση ενός κατάλληλα δεξαμενόπλοιου LNG, ενώ στη δεύτερη η εξαγορά μίας πλωτής δεξαμενής.
Τα δύο σενάρια αναλύονται από τον ΔΕΣΦΑ στη μελέτη κόστους-οφέλους που εκπόνησε, η οποία τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, ενώ η τελική απόφαση θα ληφθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ). Σύμφωνα πάντως με όλες τις ενδείξεις, η λύση που φαίνεται να προκρίνεται είναι να ενοικιασθεί σε πρώτη φάση ένα FSU για διάστημα 12 μηνών, ενισχύοντας έτσι παροδικά το τέρμιναλ.
Το επιχείρημα υπέρ της συγκεκριμένης επιλογής είναι να μην επιβαρυνθεί το εθνικό σύστημα (και επομένως οι καταναλωτές μέσω των τελών χρήσης) με μία αγορά που θα κινείται στα 170 εκατ. ευρώ, χωρίς να είναι ξεκάθαρο αν θα χρειάζεται σε βάθος χρόνου να αποσοβηθεί το ενδεχόμενο διακοπής του ρωσικού αερίου. Έτσι, σκοπός με την ενοικίαση είναι να εξασφαλισθεί χρόνος, ώστε στο μεταξύ να ξεκαθαρίσει το «τοπίο».