«Phygital» είναι o Έλληνας καταναλωτής - Τα προϊόντα που αγοράζει online

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
«Phygital» είναι o Έλληνας καταναλωτής - Τα προϊόντα που αγοράζει online
Τι δείχνει νέα έρευνα της Focus Bari για την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων - η στροφή στο διαδίκτυο και οι λόγοι της.

Μοιρασμένοι στα δύο είναι οι Έλληνες καταναλωτές, με την πλειονότητα αυτών να πραγματοποιούν τόσο offline όσο και online αγορές. Η phygital συμπεριφορά τους μάλιστα, δηλαδή η συμπεριφορά που περιλαμβάνει τόσο αγορές από φυσικά καταστήματα όσο κι από ηλεκτρονικά, επεκτείνεται σε πολλαπλές προϊοντικές κατηγορίες, με μικρές ή μεγάλες διαφοροποιήσεις. Το παραπάνω προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησαν πρόσφατα η Focus Bari και η plushost και η οποία παρουσιάστηκε χθες το απόγευμα στο ΕΒΕΑ, στα πλαίσια του Phygital Commerce Summit.

Θεαματική άνοδος του διαδικτύου στις ώριμες ηλικίες

Βάσει των συμπερασμάτων της έρευνας προκύπτει ότι τα τελευταία χρόνια 7.812.000 Έλληνες είναι online. Το ποσοστό δηλαδή των κατοίκων της χώρας που συνδέονται στο διαδίκτυο φτάνει σήμερα κοντά στο 95% από 90% που ήταν το 2015.

Παρά το γεγονός ότι η άνοδος στο σύνολο του πληθυσμού είναι σταδιακή, χαρακτηρίζεται εντυπωσιακή για τους ανθρώπους των ώριμων ηλικιών. Για την ακρίβεια χάρη στην πανδημία οι Έλληνες ηλικίας 55 έως 64 ετών που συνδέονται στο διαδίκτυο κατέγραψαν αύξηση της τάξης του 18% ενώ ακόμα μεγαλύτερη, της τάξης του 46%, ήταν η άνοδος στη χρήση του διαδικτύου ατόμων που ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 65-74 ετών.

Η πλειονότητα όσων συνδέονται στο διαδίκτυο το κάνουν μέσω smartphone - 96% σήμερα από 91% που ήταν το 2019. Ωστόσο και οι άλλες κατηγορίες συσκευών που χρησιμοποιούνται για σερφάρισμα αυξάνουν τα μερίδιά τους, με εξαίρεση τα tablets. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η χρήση laptop αυξήθηκε κατά 4%, η χρήση σταθερού υπολογιστή κατά 6%, η χρήση smartTV κατά 40% - με την διείσδυσή της βέβαια να φτάνει μόλις στο 21% του πληθυσμού. Η μόνη προϊοντική κατηγορία που ακολουθεί φθίνουσα πορεία είναι το tablet, η χρήση του οποίου την τελευταία τριετία μειώθηκε κατά 14%, αφορώντας το 23% του πληθυσμού που συνδέεται στο διαδίκτυο.

Από αυτούς που συνδέθηκαν στο διαδίκτυο τους τελευταίους μήνες, το 76% πραγματοποίησε τουλάχιστον μια αγορά online, χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια ότι έχει απομακρυνθεί από τις αγορές μέσω φυσικών καταστημάτων. Ειδικότερα σύμφωνα με την κα Ξένια Κούρτογλου, ιδρύτρια της Focus Bari που παρουσίασε την έρευνα, το τελευταίο δίμηνο το 95% των ερωτηθέντων απάντησε ότι έχει πραγματοποιήσει αγορές από φυσικό κατάστημα, ενώ το 78% από e-shop. Ιδιαίτερα ενεργοί e-shoppers μάλιστα αποδεικνύονται οι γυναίκες με το ποσοστό τους να φτάνει το 80% έναντι των ανδρών που ψωνίζουν online σε ποσοστό 77%.

Τι ψωνίζουν οι Έλληνες από το διαδίκτυο

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι κατηγορίες προϊόντων που επιλέγουν οι καταναλωτές να ψωνίζουν online. Ειδικότερα από τις 27 κατηγορίες ειδών που εξετάζει η έρευνα, οι πέντε «ισοψηφούν» - βρεφικά έπιπλα, έπιπλα γραφείου, ρολόγια χειρός, είδη τεχνολογίας και εξοπλισμός γραφείου - ενώ σε δύο οι αγορές μέσω ψηφιακού διαύλου ξεπερνούν αυτές του παραδοσιακού καταστήματος. Συγκεκριμένα ο αθλητικός εξοπλισμός αλλά και ηλεκτρικές μικροσυσκευές είναι οι δύο προϊοντικές κατηγορίες που με μικρή μεν διαφορά οι καταναλωτές προτιμούν να ψωνίζουν μέσω διαδικτύου.

Μικρή διαφορά μεταξύ ψηφιακού και φυσικού καναλιού στις αγορές εντοπίζεται και σε άλλες προϊοντικές κατηγορίες από τις 27 που εξετάζει ή έρευνα. Για την ακρίβεια στην αθλητική ένδυση και υπόδηση η διαφορά είναι μόλις 2 ποσοστιαίες μονάδες υπέρ των φυσικών καταστημάτων, ενώ στα βιβλία τρεις. Μια ποσοστιαία μονάδα υπερτερούν τα φυσικά καταστήματα έναντι των ηλεκτρονικών στην αγορά μεγάλων ηλεκτρικών συσκευών ενώ τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες υπέρ των φυσικών καταστημάτων παρατηρούνται στις αγορές βρεφικών ειδών.

Τέλος, όλες οι άλλες κατηγορίες, όπως φάρμακα, ρούχα, καλλυντικά, εσώρουχα και μαγιώ, είδη δώρων και είδη κουζίνας, υποδήματα, έπιπλα και είδη κήπου, κοσμήματα, είδη αυτοκινήτου, παιχνίδια, οικιακός εξοπλισμός, αξεσουάρ, είδη κουζίνας, η διαφορά μεταξύ φυσικού καταστήματος και ηλεκτρονικού απέχει πάνω από πέντε μονάδες.

Οι λόγοι της στροφής προς το διαδίκτυο

Βασικοί λόγοι που στρέφουν τους Έλληνες καταναλωτές στο online κανάλι είναι οι καλύτερες τιμές και προσφορές (74%), η εξοικονόμηση χρόνου (62%), η μη μετακίνηση προς το φυσικό κατάστημα (55%) και η μεγαλύτερη γκάμα επιλογών (50%).

Βέβαια ένα σχετικά μεγάλο ποσοστό (37%) δήλωσε ότι επιλέγει το online κανάλι καθώς βρίσκει σε αυτό προϊόντα και μάρκες που δεν βρίσκει στα φυσικά καταστήματα, ενώ ένα ακόμα 34% γιατί έχει πρόσβαση σε καταστήματα του εξωτερικού.

Στον αντίποδα οι βασικοί λόγοι προτίμησης αγορών από φυσικά καταστήματα είναι η άμεση παραλαβή του προϊόντος (69%), η φυσική επαφή με το προϊόν (65%) ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό 21% που θεωρεί ότι μπορεί να πετύχει έκπτωση είτε με «παζάρι», είτε με αγορά χωρίς απόδειξη.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Online φαρμακεία: Αυξημένος κατά 13% ο τζίρος το 2022 - Τι ανέβασε τα έσοδα

Ανάπτυξη 5% για τα online σούπερ μάρκετ το 2022 - Ποια προϊόντα αγόρασαν φθηνότερα οι καταναλωτές

Υπ. Ανάπτυξης: Πρόστιμο 70.000 σε επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου (eshop)

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider