Ποιο είναι το μεγάλο project του νέου σταθμού υπεραστικών ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ποιο είναι το μεγάλο project του νέου σταθμού υπεραστικών ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα
«Βγαίνει» από το συρτάρι του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η έκταση, το μοντέλο κατασκευής, τα μεγάλα οφέλη για μεταφορές και την περιοχή.

Το «σύνθημα» για να βγει από το συρτάρι ένα σημαντικό έργο που επί χρόνια έμενε «παγωμένο» έδωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές Μιχάλης Παπαδόπουλος, απαντώντας μόλις προ ημερών σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, έδωσε το πλάνο του υπουργείου για την κατασκευή του νέου σταθμού Υπεραστικών ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα.

Πρόκειται για το νέο τερματικό σταθμό των ΚΤΕΛ στο Ελαιώνα, ο οποίος σήμερα εξυπηρετείται από δύο υπεραστικούς σταθμούς λεωφορείων σε Κηφισό και Λιοσίων, που λειτουργούν έχοντας ξεπεράσει τη χωρητικότητά τους ενώ εκτιμάται ότι έχουν φτάσει στα όριά τους. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα σημαντικό συγκοινωνιακό κόμβο που θα εξυπηρετεί ημερήσια κίνηση άνω των 40.000 επιβατών και να αποσυμφορήσει το κορεσμένο οδικό δίκτυο της περιοχής αλλά και γενικότερα της Αθήνας (Ιερά Οδός, Λιοσίων, Λ. Κηφισού κ.α.).

Όπως από πέρυσι είχε αναφέρει το insider («Ωριμάζει» ο νέος σταθμός υπεραστικών ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα - Πώς θα δώσει ανάσες στην Αθήνα), σύμφωνα με στελέχη του χώρου των υποδομών, πρόκειται για ένα έργο σημαντικό για την πρωτεύουσα αλλά και γενικότερα για τον νομό Αττικής, με θετικές και μόνιμες επιδράσεις σε όλους τους τομείς και τις δραστηριότητες της ευρύτερης περιοχής, που θα επιφέρει βελτίωση των συνθηκών εξυπηρέτησης εκατομμυρίων επιβατών ετησίως αλλά και του επιπέδου οδικής ασφάλειας.

Σήμερα, η εξυπηρέτηση γίνεται από δύο υπεραστικούς σταθμούς λεωφορείων σε Λ. Κηφισό και Λ. Λιοσίων, που θεωρούνται πλέον κορεσμένοι και ξεπερασμένοι. Η υλοποίηση του νέου Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) στον Ελαιώνα θεωρείται σημαντική τόσο για την τοπική κοινωνία όσο όμως και σε περιφερειακό επίπεδο, καθώς αναμένεται να αποσυμφορήσει κεντρικές αλλά και περιφερειακές αρτηρίες, ενώ θα είναι κοντά και ο σταθμός του Μετρό «Ελαιώνας».

Ο Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) χωροθετείται σε οικόπεδο έκτασης άνω των 65 στρεμμάτων στην περιοχή του Ελαιώνα. Οι εγκαταστάσεις θα έχουν συνολική επιφάνεια που θα υπερβαίνει τα 30 στρέμματα, ενώ οι ελεύθεροι χώροι και οι χώροι πρασίνου θα ανέλθουν σε περίπου 20 στρέμματα. Στο σταθμό θα κατασκευαστούν χώροι στάθμευσης άνω των 500-550 θέσεων. Θα διαθέτει εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης και αναψυχής (συνολικά περί τα 12.000 τ.μ.). Θα προβλέπονται, βάσει σχεδιασμού, χώροι στάσης Ι.Χ. αυτοκινήτων, για απο-επιβιβάσεις επιβατών ΚΣΥΛ και Μετρό κ.λπ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το έργο θα υλοποιηθεί είτε μέσω ΣΔΙΤ, είτε μέσω παραχώρησης ενώ λογικά θα συνοδεύεται η σύμβαση με εκμετάλλευση των εμπορικών χρήσεων.

Ο υφυπουργός εξέφρασε την ελπίδα μέσα στο 2022 ότι το έργο θα έχει δημοπρατηθεί, ενώ σημείωσε ότι ο νέος Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων στον Ελαιώνα αποτελεί ένα σημαντικό έργο για την Αττική, καθώς εκεί θα συγκεντρώνεται το σύνολο των υπεραστικών λεωφορειακών γραμμών ΚΤΕΛ της χώρας, καθώς και των διεθνών γραμμών. Ο υφυπουργός Μεταφορών ανέφερε ότι πρόκειται για ένα έργο δημόσιου συμφέροντος, ιδιαίτερα σύνθετο, με πολλούς φορείς να έχουν άμεση ή έμμεση εμπλοκή. «Ελπίζουμε ότι μέσα στο 2022 θα έχει δημοπρατηθεί. Το στάδιο της υλοποίησης των σχεδίων εκπόνησης του έργου αναμένεται να διαρκέσει 16 μήνες από την έκδοση της σχετικής πολεοδομικής άδειας κατασκευής του κτηρίου», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Σημείωσε ότι έχει και υποβληθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του Έργου και έχει διαβιβαστεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος στο Περιφερειακό Συμβούλιο Περιφέρειας Αττικής, στο πλαίσιο της διαβούλευσης. Ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε ότι η χρηματοοικονομική μελέτη που πληρώθηκε από τον Κεντρικό Σταθμό Υπεραστικών Λεωφορείων έχει εκπονηθεί και το έργο κρίνεται ώριμο.

Σύμφωνα με μελέτη που είχε εκπονηθεί από κοινοπραξία με τη συμμετοχή του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ο νέος Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) θα δημιουργηθεί στον Ελαιώνα σε έκταση περίπου 65 στρεμμάτων. Πιο συγκεκριμένα, χωροθετείται σε έκταση που περικλείεται από τον Παράδρομο της Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας (Λ. Κηφισού), την Ιερά Οδό και τις οδούς Αγ. Άννης και Πιερίας – ενώ με βάση τα πρώτα δεδομένα, οι νέες εγκαταστάσεις θα χωρίζονται σε δύο μέρη.

Μετά από πολλές αναβολές και καθυστερήσεις δρομολογούνται σταδιακά οι διαδικασίες μεταφοράς του Κεντρικού σταθμού στον Κηφισό και εκείνον στη Λιοσίων στις νέες σύγχρονες εγκαταστάσεις, οι οποίες εκτιμάται ότι θα είναι συνολικής επιφάνειας 30.000 - 40.000 τ.μ. Προφανώς θα επιφέρει οφέλη στις μεταφορές, μετακινήσεις, ενώ θα δώσει περαιτέρω αναπτυξιακή ώθηση στον Ελαιώνα.

Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 100 εκατ. ευρώ και εξετάζεται να προχωρήσει είτε μέσω παραχώρησης ή με ΣΔΙΤ. Αρα, σε αυτήν την περίπτωση, θα συγχρηματοδοτηθεί από ιδιωτικά και δημόσια κεφάλαια, ενώ αναμένεται να κινητοποιήσει κατασκευαστικές εταιρείες ή εταιρείες ακινήτων, ενώ ο σχεδιασμός δίνει τη δυνατότητα κατασκευής καταστημάτων εμπορικής χρήσης, εστίασης, ίσως και μικρής ξενοδοχειακής μονάδας, χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Ωστόσο, για την ώρα μάλλον δεν έχει «κλειδώσει» ο τρόπος και το μοντέλο κατασκευής/χρηματοδότησης.

Τι προβλέπεται για τις νέες εγκαταστάσεις

Το κύριο τμήμα του νέου σταθμού θα περιλαμβάνει:

  • Τα εθνικά υπεραστικά λεωφορεία
  • Τα λεωφορεία διεθνών μεταφορών
  • Αφετηρίες/ στάσεις Αστικών Λεωφορείων
  • Χώρο στάσης ταξί
  • Χώρο στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων.
  • Αφετηρίες Λεωφορείων ΚΤΕΛ Δυτικής Αττικής (Μεταφορά της υφιστάμενης αφετηρίας από το Θησείο).

Παράλληλα, θα υπάρξουν και βοηθητικοί χώροι όπως:

  • Αίθουσα αναμονής επιβατών,
  • Εκδοτήρια,
  • Αποθήκες αποσκευών,
  • Χώροι για τις διοικητικές υπηρεσίες,
  • Πρατήριο καυσίμων λεωφορείων και
  • Συνεργείο λεωφορείων.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, ο χρόνος αποπεράτωσης του έργου από τη στιγμή που θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες κατασκευής προσεγγίζει τα δύο χρόνια. Ωστόσο το σίγουρο είναι ότι κρίνεται απαραίτητη όσο πιο άμεσα η μεταφορά καθώς η υπάρχουσα κατάσταση, με τη λειτουργία των δύο σταθμών σε Κηφισό και Λιοσίων, μπορεί να χαρακτηριστεί επιεικώς «τριτοκοσμική».

Ο κ. Παπαδόπουλος καταλόγισε ολιγωρία στην προηγούμενη κυβέρνηση, τονίζοντας ότι με ευθύνη της, η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ (στην οποία ανήκει και η έκταση που χωροθετείται το project) δεν προχώρησε στην παράταση του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ – Δήμος Αιγάλεω και Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων, παρά το ότι το προηγούμενο είχε λήξει το 2017.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Πώς προχωρούν οι διαδικασίες για την αστική ανάπλαση «Βοτανικού- Ελαιώνα»

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider