Τη δική του «κραυγή αγωνίας» εκπέμπει ο κλάδος σχεδιασμού και κατασκευής επίπλου στην Ελλάδα, με τις επιχειρήσεις να δίνουν μάχη για να σταθούν όρθιες και την επόμενη μέρα.
Η πληθωριστική «θύελλα» που έχει ξεσηκωθεί δεν μπορεί να αφήσει αλώβητο έναν κλάδο που έχει υπομείνει πολλά τα τελευταία χρόνια στη σκιά της διαρκούς ανόδου του ανταγωνισμού, είτε από τις μεγάλες βιομηχανίες επίπλων, είτε από τις εισαγωγές που καταγράφονται από το εξωτερικό.
Η κατάσταση ωστόσο που τείνει να παγιωθεί το τελευταίο διάστημα είναι εξαιρετικά δύσκολη. Οι τιμές των πρώτων υλών έχουν φτάσει στα ύψη, το ενεργειακό κόστος ανεβαίνει ανεξέλεγκτα, προκαλώντας μεγάλη ανησυχία στον κλάδο, ενώ την ίδια ώρα οι παραγγελίες έχουν παγώσει. «Ο κόσμος σπεύδει να καλύψει τις βασικές του ανάγκες, αγοράζοντας τρόφιμα και κάθε τι αναγκαίο. Ποιος θα σκεφτεί να ανακαινίσει τον χώρο του και να αλλάξει έπιπλα;», σχολιάζουν επιχειρηματίες του χώρου. Μάλιστα, όπως εξηγούν, οι μικρότερες βιοτεχνίες του κλάδου είναι εκείνες που βιώνουν και τα μεγαλύτερα προβλήματα. Το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων έχει γίνει δυσβάσταχτο, με τα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος που φτάνουν στις βιοτεχνίες να είναι ικανά να προκαλέσουν ίλιγγο.
«Όταν το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματος των καταναλωτών διοχετεύεται στη διατροφή, στην εξόφληση λογαριασμών και στα καύσιμα κίνησης, δεν υπάρχουν περιθώρια για αγορές από άλλες επιχειρήσεις» δήλωσε πρόσφατα, στο ίδιο μήκος κύματος, ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, εκπέμποντας «sos» για την εγχώρια επιχειρηματικότητα.
Αλλεπάλληλες αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών
Σύμφωνα με βιοτέχνη κατασκευής επίπλων σαλονιού, το ράλι των τιμών στις πρώτες ύλες δεν έχει προηγούμενο. «Οι αυξήσεις στα αφρώδη υλικά έχουν ξεπεράσει το 80% τους τελευταίους μήνες», σχολιάζει. Πρόκειται για το γνωστό σε όλους μας αφρολέξ, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως «γέμισμα» σε καναπέδες και μαξιλάρια και αποτελεί παράγωγο του πετρελαίου. Κάθε φορά, λοιπόν, που η τιμή του πετρελαίου κάνει πάρτι στα διεθνή χρηματιστήρια, τόσο πιο έντονα καρδιοχτυπά ο κλάδος του ελληνικού επίπλου.
Την ανιούσα έχουν πάρει και οι τιμές των υφασμάτων, τα οποία είναι αναγκαία για το «ντύσιμο» ενός καναπέ ή ενός μαξιλαριού. Οι ανατιμήσεις έχουν φτάσει το 20-30%, ανάλογα το κάθε ύφασμα, ενώ σε αναμμένα κάρβουνα κάθονται και οι προμηθευτές και εισαγωγείς υφασμάτων, καθώς το μεταφορικό κόστος έχει πολλαπλασιαστεί.
«Οι επιχειρήσεις πλέον δουλεύουν με προπαραγγελίες. Δεν παράγουν απόθεμα, αλλά δουλεύουν λελογισμένα, προκειμένου να καλύψουν τις τρέχουσες παραγγελίες και να αντέξουν ταυτόχρονα το βάρος του ενεργειακού κόστους», δήλωνε πρόσφατα στο insider.gr o πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας, Παύλος Ραβάνης, περιγράφοντας την κατάσταση που επικρατεί στον βιοτεχνικό κόσμο της χώρας.
Και όλα αυτά ενώ η ακρίβεια συνεχίζει να εντείνεται με ταχύτατους ρυθμούς. Όπως ανακοίνωσε πριν από μερικά 24ωρα η Eurostat, ο εναρμονισμένος πληθωρισμός τον Μάρτιο σκαρφάλωσε στο 8%, προκαλώντας ένα ευρύ αίσθημα «παγωμάρας». Να σημειωθεί πως αυτή ήταν και η υψηλότερη άνοδος από το 1997, οπότε και ξεκίνησαν οι μετρήσεις της Eurostat για τα κράτη - μέλη. Ο Μάρτιος είναι άλλωστε ο πρώτος μήνας που καταγράφει την πορεία της αγοράς σε συνθήκες πολέμου, ενώ τα στοιχεία της Eurostat οδηγούν σε εθνικό δείκτη στο φάσμα του 8-9%.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία «βλάπτει την ψυχολογία»
Οι δύσκολες μέρες για τον κλάδο σχεδιασμού και κατασκευής επίπλου είχαν ξεκινήσει πολύ πριν τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι καλά γνωρίζοντες τα της αγοράς «ποτέ η κακή ψυχολογία δεν ωφέλησε τις πωλήσεις». «Όταν γίνεσαι μάρτυρας των δραματικών στιγμών που ξεδιπλώνονται μέρα με τη μέρα στην Ουκρανία, με ποια διάθεση θα αποκτήσεις νέα έπιπλα;», είναι το ερώτημα που θέτουν. Και είναι ένα καθαρά ρητορικό ερώτημα.
Σύμφωνα με τους ίδιους, οι ανατιμήσεις που έχουν καταγραφεί στους καταλόγους των βιοτεχνιών επίπλου το τελευταίο διάστημα είναι οι μικρότερες δυνατές ώστε να μην επιβαρυνθεί σημαντικά ο Έλληνας καταναλωτής που ανεβαίνει ήδη τον δικό του «Γολγοθά».