Ακίνητα: «Ομοβροντία» επενδύσεων σε logistics / εμπορευματικά πάρκα – Η HIG, το Θριάσιο και η… ΓΑΙΑΟΣΕ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ακίνητα: «Ομοβροντία» επενδύσεων σε logistics / εμπορευματικά πάρκα – Η HIG, το Θριάσιο και η… ΓΑΙΑΟΣΕ
Μεγάλα projects σχεδιάζονται σε Αττική (Ασπρόπυργο, Θριάσιο) και Β. Ελλάδα (Θεσσαλονίκη) από ιδιωτικά κεφάλαια. Οι διαγωνισμοί μέσω του PPF του ΤΑΙΠΕΔ. Η HIG, η Goldair και οι ΑΕΕΑΠ. Το 3ετές πλάνο αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας της «σιδηροδρομικής» ΓΑΙΑΟΣΕ).

Δημόσιες, μέσω σχετικών διαγωνισμών αξιοποίησης σχετικής ακίνητης περιουσίας κρατικών φορέων (π.χ. της ΓΑΙΑΟΣΕ), και ιδιωτικές (π.χ. από HIG, Goldair κ.α.) επενδύσεις αλλά και σχέδια / διαγωνισμοί για νέα projects, συνολικής αξίας εκατοντάδων εκατ. ευρώ, δρομολογούνται στις εγχώριες εμπορευματικές μεταφορές και τα logistics, με στόχο την ανάδειξη της χώρας ως διαμετακομιστικού κόμβου της ΝΑ Ευρώπης, σε συνδυασμό με την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της εσωτερικής αγοράς, λόγω της ανόδου του ηλεκτρονικού εμπορίου και των ταχυμεταφορών.

Δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις

Ηδη, ως γνωστόν, προχωρούν επενδύσεις της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ η κάθε μία από τη Streem Development (του fund HIG) υπό τον Κ. Μπήτρο στον Ασπρόπυργο ή την κοινοπραξία ΘΕΚ (Goldair – ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ) στο Θριάσιο, προγραμματίζονται μπίζνες (μέσω σύμβασης παραχώρησης 560 εκατ. ευρώ) από Damco – Hellenic Train (Θριάσιο 2, υπό την αίρεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού), διαγωνισμοί (μέσω μονάδας PPF του ΤΑΙΠΕΔ) συνολικής αξίας άνω του μισού δισ. ευρώ σε Φυλή (επιχειρηματικό πάρκο) και Θεσσαλονίκη (στρατόπεδο Γκόνου, ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ) και όχι μόνο αυτές. Να σημειωθεί ότι σημαντικά projects προωθούν και εταιρείες ανάπτυξης ακινήτων (π.χ. ΑΕΕΑΠ), όπως οι Trastor, BriQ, Prodea, Premia, Trade Estates, Noval Property αλλά και η DIMAND (π.χ. στη Β. Ελλάδα), με το «κοντέρ» των επενδυτικών σχεδίων να ξεπερνά κατά πολύ το 1 δις ευρώ. Σύμφωνα με την πρόσφατη η ζήτηση για σύγχρονους χώρους logistics στην Ελλάδα, οι οποίες, όταν γίνουν, θα μετατρέψουν τη χώρα στην ισχυρότερη ίσως (νότια) πύλη της Ευρώπης για το διεθνές εμπόριο. Στο πρώτο «μισό» του 2024 απορροφήθηκαν από την αγορά περίπου 230.000 τ.μ. βιομηχανικών ακινήτων από τα οποία τα 110.000 τ.μ. αφορούσαν το β΄ τρίμηνο του έτους, με τα ενοίκια να διαμορφώνονται στα 5,25 ευρώ/τ.μ./ μήνα για prime χώρους logistics.

Παρά τις αδυναμίες και τις παθογένειες, ή τις καθυστερήσεις στο «κομμάτι» διασύνδεσης βασικών λιμένων με σιδηρόδρομο, η Πολιτεία διατηρεί ψηλά το ζήτημα των Επιχειρηματικών Πάρκων, προχωρώντας σε σημαντικούς διαγωνισμούς, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, όπως το logistics park στη Φυλή και την μετεγκατάσταση των μεταφορικών εταιριών του Ελαιώνα, καθώς και το αντίστοιχο πάρκο στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Να σημειωθεί ότι η περιοχή Ασπροπύργου – Θριασίου παραμένει «η Μέκκα των επενδύσεων» με τη Θεσσαλονίκη να επιθυμεί να εισέλθει εντονότερα στον «χάρτη».

Η HIG και το Θριάσιο 1

Αξίζει να αναφέρουμε ότι ολοκληρώνεται σε 18 μήνες από σήμερα η μεγάλη επένδυση της HIG για το “πράσινο” Logistics Park στον Ασπρόπυργο, με τα έργα να ξεκινούν εντός των προσεχών 5 μηνών. Αυτό ανέφερε ο Κωνσταντίνος Μπήτρος, Διευθύνων Σύμβουλος της Inventio Edge, μιλώντας στο 7ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2024. Ήδη έχει εκδοθεί η πρώτη εκ των συνολικά τριών αδειών για το εν λόγω project, με τις διαδικασίες να έχουν ωριμάσει ώστε να εκκινήσουν τα εργοτάξια εντός των προσεχών 5 μηνών. Όπως αποκάλυψε ο κ. Μπήτρος, οι εγκαταστάσεις του μοναδικού “trimodal” πάρκου της χώρας θα διαθέτουν ρομποτικές αποθήκες 18 μ., που θα είναι οι πρώτες του είδους και αυτού του μεγέθους του στην Ελλάδα. Το κτίριο θα είναι LEED Gold, ενώ θα τοποθετηθούν φωτοβολταϊκά ισχύος 25 MW τόσο για ιδιοκατανάλωση όσο και για την ευρύτερη περιοχή. Επίσης, θα κατασκευαστεί γέφυρα που θα συνδέει το βόρειο και το νότιο κομμάτι του πάρκου, ώστε να μην υπάρξει κυκλοφοριακή επιβάρυνση της περιοχής. Σύμφωνα με τον κ. Μπήτρο, η εταιρεία βρίσκεται σε επαφές με διάφορους υποψήφιους ενοικιαστές με στόχο το μέγιστο όφελος τόσο για τον επενδυτή όσο και για τη ίδια τη χώρα. Αναφερόμενος στο κομμάτι των «πράσινων» κατασκευών, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Inventio Edge ανέφερε ότι η εταιρεία ετοιμάζεται να εισέλθει στο κομμάτι των μπαταριών και του υδρογόνου στοχεύοντας έτσι σε καλύτερους όρους χρηματοδότησης και μεγαλύτερης κεφαλαιακής επάρκειας. Όπως είπε, τα «πράσινα» στοιχεία καθίστανται πλέον υποχρεωτικά για την εξεύρεση χρηματοδότησης και την ανάπτυξη σύγχρονων κτιρίων, είτε πρόκειται για τον κλάδο του τουρισμού, είτε των logistics. Το Hull Logistics Center θα είναι το πρώτο tri-modal hub στην Ελλάδα που θα συνδέει παράκτιο μέτωπο με οδικούς άξονες, σιδηροδρομική γραμμή και ένα συγκρότημα αποθηκών εμβαδού 150.000 τ.μ., στην πρώην Χαλυβουργίας Ελλάδος, επένδυση άνω των 300 εκατ. ευρώ. Πριν από μερικές ημέρες, εξασφαλίστηκε και η προέγκριση της οικοδομικής άδειας.

«Το Θριάσιο Ι καθίσταται πλέον στρατηγικής σημασίας, όχι μόνο επειδή οι ΗΠΑ επέδειξαν σημαντικό ενδιαφέρον για την ολοκλήρωση του έργου, μέσω της χρηματοδότησής του, αλλά και επειδή θα δημιουργήσει νέες δυνατότητες στην εφοδιαστική αλυσίδα της χώρας< σημείωσε μεταξύ άλλων ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου (ΘΕΚ), Βασίλης Μαγκλάρας. Όπως ανέφερε, οι εμπορικές συζητήσεις για τη μίσθωση των αποθηκών του ΘΕΚ βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, με το ενδιαφέρον να είναι ιδιαίτερα υψηλό, καθώς τα χαρακτηριστικά του Κέντρου το καθιστούν πλέον «μονοπώλιο» στην περιοχή, καθώς συνδέεται άμεσα με το τρένο, έχει μεγάλες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις και βρίσκεται πολύ κοντά σε σημαντικές υποδομές, όπως το αεροδρόμιο και το λιμάνι. Ταυτόχρονα, όπως είπε, θα έχει όλα τα «πράσινα» χαρακτηριστικά που το καθιστούν ιδανικό για μεγάλες διεθνείς εταιρείες που θέλουν να αναπτυχθούν στην αγορά. Πρόκειται για επένδυση άνω των 250 εκατ. ευρώ και όπως έχει αναφέρει το insider.gr, βρισκόμαστε στην τελική φάση αδειοδότησης και μελετών, ώστε να επιλεγεί κατασκευαστής – ανάδοχος και να εκκινήσουν το συντομότερο οι εργασίες.

Τα projects της ΓΑΙΑΟΣΕ

Τις προτεραιότητες της ΓΑΙΑΟΣΕ για την αξιοποίηση των ακινήτων του χαρτοφυλακίου της, σε χρονικό ορίζοντα τριετίας, παρουσίασε προ ημερών στο 7ο συνέδριο ITC ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Παναγιώτης Μπαλωμένος. «Η ΓΑΙΑΟΣΕ εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, έχει 110.000 στρέμματα αδόμητη έκταση κατά την πορεία του σιδηροδρομικού δικτύου. Έχει πάνω από 4.800 κτήρια τα οποία καλύπτουν επιφάνεια περίπου 628.000 τ.μ.», είπε, σημειώνοντας ως προς τη σημερινή κατάσταση των ακινήτων, ότι ο χρόνος έχει αφήσει το αποτύπωμά του. Αναφερθείς στο τριετές πλάνο ωρίμανσης και αξιοποίησης αυτής της περιουσίας, το κατηγοριοποίησε σε πέντε διακριτούς άξονες. «Έχουμε τα εμπορευματικά μας κέντρα, το Θριάσιο και το πρώην στρατόπεδο Γκόνου, έχουμε τα εμβληματικά ακίνητα, όπως τα ονομάζουμε, δηλαδή οι σιδηροδρομικοί σταθμοί Αθηνών, Λαρίσης, Πειραιά, Θεσσαλονίκης -επιβατικός και εμπορικός- και ο σιδηροδρομικός σταθμός Πελοποννήσου, ένα κτίριο ιδιαίτερης πολιτισμικής αξίας» ανέφερε.

Ακολούθως, στην κατηγορία των «gold ακινήτων» κατέταξε τους σιδηροδρομικούς σταθμούς μικρών ή και μεγαλύτερων πόλεων πχ. Λάρισας, Κατερίνης, Πλαταμώνα, Αλεξανδρούπολης. «Στις άλλες δύο κατηγορίες “silver” και εμπορικών ακινήτων ανήκουν διάσπαρτα ακίνητα ανά την επικράτεια που έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, είτε ως προς την έκταση είτε ως προς τη γειτνίαση με σημαντικές υποδομές, όπως μία μεγάλη έκταση εντός της βιομηχανικής περιοχής της Λάρισας που διαθέτει κάποια χαρακτηριστικά, που μας δείχνουν ότι υπάρχουν οι δυνατότητες ενός τρίτου εμπορευματικού κέντρου», πρόσθεσε. Στην κατεύθυνση της ωρίμανσης αυτών των ακινήτων, το επόμενο διάστημα η ΓΑΙΑΟΣΕ θα προχωρήσει σε μνημόνιο συναντίληψης με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, το οποίο, όπως εξήγησε ο κ. Μπαλωμένος, θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων αυτοψίες και μελέτες που πρέπει να τρέξουν. «Δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο, θα ρίξουμε όλα τα ακίνητά μας πάνω στο τραπέζι, θα πέσουμε πάνω σε αυτή την προσπάθεια, με διαφάνεια και λογοδοσία», τόνισε.

Ως προς τον διαγωνισμό για το εμπορευματικό κέντρο στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου της Θεσσαλονίκης, που είναι στον αέρα από τη μονάδα PPF του ΤΑΙΠΕΔ εδώ και δέκα ημέρες, ο κ. Μπαλωμένος επισήμανε ότι, δεδομένης της έκτασης του ακινήτου, άνω των 600 στρεμμάτων, η εμβέλεια του εμπορευματικού κέντρου θα ξεπερνά τα όρια της Ελλάδας, κοιτώντας προς τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη. Προσδιόρισε, δε, τα κεφάλαια που αναμένεται να επενδυθούν σε άνω των 200 εκατ. ευρώ. «Σε 30 ημέρες τελειώνει η Ά φάση του διαγωνισμού και θα ξεκινήσει ο ανταγωνιστικός διάλογος ο οποίος είναι εξαιρετικά σημαντικός για ένα τόσο σύνθετο έργο», είπε.

Σε σχέση με την επένδυση στο Θριάσιο Ι, διευκρίνισε ότι επί του παρόντος ο παραχωρησιούχος είναι υπεύθυνος για την αδειοδότηση του έργου, που βρίσκεται στα τελευταία στάδια και αναμένεται η σχετική ΚΥΑ. Θα ακολουθήσει η απόδειξη της δυνατότητας χρηματοδότησης και η δυνατότητα σύμβασης με κάποια κατασκευαστική εταιρεία, ώστε το έργο να ξεκινήσει.

Το επιχειρηματικό Πάρκο στη Φυλή

Ως γνωστόν, πέντε επιχειρηματικά σχήματα (ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ - Μελισανίδης, ΓΚΟΛΝΤΑΙΡ, ΕΙΔΗΣΕΟΦΩΝΙΚΗ ΕΛΛΑΣ - CALL CENTER ΕΛΛΑΣ - ΛΕΒΑΝΤΕ ΕΞΠΡΕΣΣ κ.α., ΟΡΦΕΥΣ ΒΕΙΝΟΓΛΟΥ - HIG, FINCOP – Κοπελούζος) εκδήλωσαν ενδιαφέρον στο πλαίσιο του δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού για την ανάπτυξη, λειτουργία και συντήρηση με σύμβαση παραχώρησης Επιχειρηματικού Πάρκου στη θέση «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής, στο πλαίσιο διαγωνισμού που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου. Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 35 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, την ανάπτυξη, την κατασκευή, τη λειτουργία, τη συντήρηση και τη μακροχρόνια εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου του Δήμου Φυλής. Το Επιχειρηματικό Πάρκο, συνολικής επιφάνειας περίπου 437 στρεμμάτων, θα αποτελέσει ένα σύγχρονο, πράσινο και καινοτόμο εθνικό κέντρο μεταφορών και logistics, που θα υποστηρίζει συνολικά και αποτελεσματικά τις ανάγκες της εθνικής αγοράς εμπορευματικών μεταφορών, ενώ παράλληλα θα αναβαθμίσει ριζικά την περιοχή της Δυτικής Αττικής, θα ενισχύσει την τοπική ανάπτυξη και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας τόσο κατά την περίοδο κατασκευής, όσο και κατά την περίοδο λειτουργίας. Στις προβλεπόμενες χρήσεις γης του ακινήτου περιλαμβάνεται και η ειδική χρήση των τουριστικών καταλυμάτων – ξενοδοχείων, για την ορθή λειτουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου.

Ο διαγωνισμός θα αφορά στη σύναψη σύμβασης παραχώρησης, ύψους έως 250 εκατ. ευρώ, με ιδιώτη επενδυτή που θα αναλάβει τη δημιουργία και λειτουργία του κέντρου. Για τον σκοπό αυτόν έχουν εξασφαλιστεί οικονομικά κίνητρα ύψους 21 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ήδη περισσότεροι από 200 διαμεταφορείς, επί συνόλου σχεδόν 400, έχουν δεσμευθεί ότι θα μεταφέρουν τις επιχειρήσεις στους στον νέο υποδοχέα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Σιδηρόδρομος: Το road map για τον «νέο ΟΣΕ» - Οι «τρύπες» ελέω Daniel, τα έργα Θεσσαλίας και τα «μέτωπα» ανά την Ελλάδα

Συγκοινωνίες Αττικής: Πώς η τεχνολογία και ο νέος «στρατηγικός χάρτης» θα αλλάξουν μεταφορές/κινητικότητα

Premia Properties: Ανοδικά κινήθηκαν χαρτοφυλάκιο και μεγέθη στο 6μηνο – Ποιες είναι οι προοπτικές

gazzetta
gazzetta reader insider insider