Η ανάγκη για αύξηση μετοχικού κεφαλαίου (ΑΜΚ) σε κάθε επιχείρηση προκύπτει από τα στρατηγικά σχέδια και την κεφαλαιακή της δομή. Είναι προφανές ότι η διοίκηση της ΔΕΗ είδε την ανάγκη για κεφαλαιακή ενίσχυση παράλληλα με τον υπάρχοντα δανεισμό και τα έσοδα από την πώληση του ΔΕΔΔΗΕ προκειμένου να προχωρήσει σε στρατηγικές εξαγορές χωρίς να θέσει σε κίνδυνο την κεφαλαιακή της επάρκεια - οπότε προφανώς η απόφαση για ΑΜΚ είναι στην σωστή κατεύθυνση.
Η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με παραίτηση των υφιστάμενων μετόχων έχει διπλή ανάγνωση: Πρώτον, η διοίκηση επιθυμεί την διεύρυνση της μετοχικής σύνθεσης με ισχυρά επενδυτικά funds (μέσω του private placement) τα οποία μπορούν να αντεπεξέλθουν σε κεφαλαιακές ενέσεις και παράλληλα ο βασικός μέτοχος (Ελληνικό Δημόσιο) δεν επιθυμεί να εισφέρει νέα κεφάλαια στην ΔΕΗ κάτι που συνάδει με την λογική των ιδιωτικοποιήσεων – δηλαδή της αποεπένδυσης από κρατικά assets - την οποία ακολουθεί η Ελλάδα από την έναρξη των μνημονίων.
Ωστόσο κάθε αύξηση κεφαλαίου επηρεάζει αρνητικά τους «υφιστάμενους μετόχους», αφού θα πρέπει «να βάλουν το χέρι στην τσέπη» προκειμένου να διατηρήσουν το μετοχικό τους ποσοστό. Επομένως μια αρνητική αντίδραση της μετοχής είναι αναμενόμενη ανεξάρτητα από το δικαίωμα συμμετοχής υφιστάμενων μετόχων ή όχι.
Φυσικά στην τελική επίδραση της αύξησης στους υφιστάμενους μετόχους παίζουν ρόλο πολλές παράμετροι. Οι όροι της αύξησης και ιδιαίτερα ο αριθμός και η τιμή διάθεσης των νέων μετοχών κάτι που ακόμη δεν έχει εξειδικευθεί και φυσικά δεν έχει ανακοινωθεί. Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι μετά το ράλι της μετοχής της ΔΕΗ τους τελευταίους μήνες , η κεφαλαιοποίηση της ΑΜΚ θα είναι σημαντικά υψηλότερη από ότι πχ. πριν 1-2 χρόνια, ακόμη και αν – όπως είθισται – η ΑΜΚ πραγματοποιηθεί σε discount σε σχέση με την τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία. Επομένως η μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου μέσω της ΑΜΚ (dilution), κάθε άλλο παρά ξεπούλημα της ΔΕΗ μπορεί να χαρακτηριστεί με χρηματιστηριακούς ή χρηματοοικονομικούς όρους.
Τώρα αν κάποιοι έκαναν χρήση εσωτερικής πληροφόρησης εξαιτίας ενός roadshow σε θεσμικούς επενδυτές του εξωτερικού που διαβάσαμε ότι έγινε (πρόωρα ίσως), αυτό φυσικά μπορεί να ελεγχτεί (και ελέγχεται σύμφωνα τη δημόσια ενημέρωση των αρχών).
Ωστόσο – από μόνη της - η πτώση της τιμής της μετοχής με την ανακοίνωση της ΑΜΚ είναι απόλυτα φυσιολογική και δεν υποδηλώνει αυτόματα κάποιο κακόβουλο ή παράνομο χειρισμό. Επιπλέον, μια ψύχραιμη αξιολόγηση των δεδομένων που τέθηκαν στο ΔΣ της 23/9 της ΔΕΗ, μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η εταιρία δεν αναμένεται να κάνει χρήση της προέγκρισης για ΑΜΚ μέχρι του 100% του υπάρχοντος μετοχικού κεφαλαίου (232 εκατ. μετοχές). Στην πράξη τα 750 εκ.€ μπορούν να αντληθούν με έκδοση περίπου 95-97 εκατ. μετοχών (πχ σε τιμή διάθεσης κοντά στα 8.0€) δηλαδή σε discount σε σχέση με την πρόσφατη χρηματιστηριακή τιμή, αλλά παράλληλα σε σημαντικό premium σε σχέση με την χρηματιστηριακή αποτίμηση της ΔΕΗ την τελευταία 3ετία.
Στην περίπτωση αυτή το ποσοστό του Δημοσίου θα πέσει κοντά στο 35%, αλλά οι Έλληνες φορολογούμενοι θα αποφύγουν την εκταμίευση των 382 εκατ. € που θα απαιτείτο για να διατηρήσει το Δημόσιο την συμμετοχή του (σε ΑΜΚ 750 εκατ. €).
* Οι απόψεις είναι προσωπικές και δεν συνιστούν πρόταση ή συμβουλή για αγορά ή πώληση μετοχών.