Τα αεροπορικά ταξίδια μπορεί να κατέγραψαν άνοδο το 2023 και μαζί με αυτά αυξήθηκαν και οι προκλήσεις για την βιωσιμότητα. Αεροπορικές εταιρείες όπως η Ryanair, η Easyjet, η IAG, η TUI και η Jet2 ανέφεραν κέρδη ρεκόρ και σημαντικές επιχειρηματικές εξελίξεις, αλλά παράγοντες της διεθνούς αγοράς εκφράζουν ανησυχίες για τη βιωσιμότητα της ταξιδιωτικής έκρηξης λόγω του αυξανόμενου ενεργειακού κόστους και των γεωπολιτικών εντάσεων.
Ο κλάδος αντιμετωπίζει αβεβαιότητες το 2024, συμπεριλαμβανομένων των υψηλών τιμών του πετρελαίου, των ζητημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας και της αστάθειας της αγοράς, παρά την ελαφρά αύξηση των καθαρών κερδών που προβλέπει η IATA.
Αυξήθηκε η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια το 2023 αλλά οι προοπτικές για το 2024 είναι αβέβαιες
Η ζήτηση για ταξίδια ανέκαμψε μετά από μια διετή κρίση που προκάλεσε η πανδημία. Οι αερομεταφορές κατέγραψαν κέρδη ρεκόρ, μοίρασαν μερίσματα και προχώρησαν σε παραγγελίες νέων αεροσκαφών.
Ομοίως, το 2024, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) προβλέπει μια ελαφρά αύξηση στα καθαρά κέρδη στα 25,7 δισεκατομμύρια δολάρια, μια πρόβλεψη που ο γενικός διευθυντής της Willie Walsh ανέφερε ως «φόρο στην ανθεκτικότητα της αεροπορίας».
Ωστόσο, διεθνείς αναλυτές θεωρούν ότι το 2023, παρά την αύξηση της ζήτησης, σηματοδοτεί μια χρονιά που δημιούργησε τελικά πολλές αμφιβολίες.
Οι πυρκαγιές, ο πόλεμος στην Ουκρανία και την Μέση Ανατολή και οι απεργίες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας στην Ευρώπη διατάραξαν την αγορά. Οι καθυστερήσεις παράδοσης αεροσκαφών στην Boeing και την Airbus, επίσης.
Οι συγκρούσεις στην Ανατολική Ευρώπη και την Μέση Ανατολή δεν αναμένεται ότι θα τερματιστούν σύντομα και πιθανότατα θα διατηρήσουν τις τιμές του πετρελαίου σε σχετικά υψηλά επίπεδα το επόμενο έτος. Τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας που μαστίζουν τις μεγάλες εταιρείες κατασκευής αεροπλάνων δεν έχουν επίσης επιλυθεί, με τις αεροπορικές να μετακυλίουν πλέον τις αυξήσεις των εισιτηρίων στους καταναλωτές. Οι αυξήσεις των εισιτηρίων σε συνδυασμό με το υψηλότερο κόστος ζωής, μπορεί να οδηγήσουν σε πτώση της ζήτησης το 2024 και κατ’ επέκταση σε πτώση των πωλήσεων και των επενδύσεων, πράσινων ή άλλων.
Η πρόκληση για μια πραγματικά πράσινη αεροπορική βιομηχανία
Η αεροπορική βιομηχανία αναμένεται να τριπλασιαστεί σε μέγεθος έως το 2050. Αυτή η ανάπτυξη θα μπορούσε αναπόφευκτα να οδηγήσει σε μεγαλύτερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Μπροστά σε αυτή την προοπτική, η ανάγκη για πραγματικά βιώσιμες πρακτικές καθίσταται όχι απλώς επιθυμητή, αλλά ζωτικής σημασίας.
Η ανάγκη για πιο βιώσιμα ταξίδια τείνει να διαμορφώσει μια εντελώς νέα αγορά στις μεταφορές και σε όλους τους άμεσα και έμμεσα εμπλεκόμενους κλάδους, όπως είναι για παράδειγμα τα καύσιμα και ο τουρισμός. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι το 50% των ταξιδιωτών παραδέχεται ότι οι πρόσφατες ειδήσεις για την κλιματική αλλαγή έχουν επηρεάσει την ταξιδιωτική τους συμπεριφορά και το 81% αναφέρουν τη βιωσιμότητα ως σημαντικό παράγοντα όταν σχεδιάζουν ένα ταξίδι.
Αποτελώντας κρίσιμο μέρος της παγκόσμιας ταξιδιωτικής βιομηχανίας, ο τομέας των αερομεταφορών ανταποκρίνεται στην αυξανόμενη ζήτηση για πιο βιώσιμα ταξίδια, με εκστρατείες που παρουσιάζουν βιοκαύσιμα, ηλεκτρικά αεροπλάνα και προγράμματα αντιστάθμισης άνθρακα.
Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες έχουν δώσει προτεραιότητα στη μερική χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) στις εμπορικές τους πτήσεις, συμπεριλαμβανομένων των British Airways, Jet Blue, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Virgin Australia και Virgin Atlantic. Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον το οποίο επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από την κλιματική αλλαγή.
Η αυστηρότερη παρακολούθηση των ισχυρισμών βιωσιμότητας στον τομέα των αερομεταφορών θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως το κίνητρο που απαιτείται για να προωθηθεί η βιομηχανία προς ένα «πιο πράσινο» μέλλον. Ακόμη, το να λογοδοτήσουν οι αεροπορικές εταιρείες θα τις ενθαρρύνει να στραφούν από τις κενές «πράσινες», σε ορισμένες περιπτώσεις, υποσχέσεις προς την ουσιαστική υιοθέτηση και ανάπτυξη πιο βιώσιμων τεχνολογιών και πρακτικών.