Τις νέες υπηρεσίες του ιδιωτικού τομέα στις οποίες θα ενσωματωθεί το εργαλείο Know Your Customer καθώς και τα βήματα που γίνονται αυτό το διάστημα για να κλείσει το «ευρυζωνικό» και «τηλεοπτικό» χάσμα που παρατηρείται στη χώρα, αναλύει σε συνέντευξή του στο insider.gr ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης.
Αναφερθείς στη φιλόδοξη ψηφιακή στρατηγική της Ελλάδας αλλά και στα αντανακλαστικά που επέδειξε η χώρα στη δύσκολη συνθήκη της πανδημίας, ο κ. Πιερρακάκης επισημαίνει ότι αναγνωρίζονται και διεθνώς, γεγονός που επισφραγίζει και η επιλογή του ιδίου από το Συμβούλιο του ΟΟΣΑ για το «τιμόνι» του Global Strategy Group. Μέσω αυτής της θέσης, όπως εξηγεί, η χώρα θα έχει την ευκαιρία να βοηθήσει στη χάραξη μίας πολιτικής μετάβασης στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση για το σύνολο των κρατών-μελών, η οποία είναι απαιτητική και ιδιαιτέρως σημαντική για την επόμενη ημέρα του κορονοϊού.
Επιπλέον επισημαίνει την ιδιαίτερη μέριμνα που δείχνει το κράτος για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων της χώρας, σημειώνοντας πως σύντομα θα διατεθούν 270.000 ψηφιακές υπογραφές σε επιχειρήσεις με στόχο να γεννήσουν πρόσθετες διευκολύνσεις.
Τέλος αναλύει και την πολιτική του υπουργείου σχετικά με τα «Ανοιχτά Δεδομένα», ο εμπλουτισμός των οποίων δρομολογείται, ώστε να αποτελέσουν πηγή επιστημονικής έρευνας, μοχλό οικονομικής ανάπτυξης και παράγοντα βελτιστοποίησης της λειτουργίας του κράτους.
-Πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι το Συμβούλιο του ΟΟΣΑ σας επέλεξε ως πρόεδρο του Global Strategy Group. Τι σημαίνει για την χώρα μας η προεδρία αυτή;
Είναι σίγουρα τιμητική για τη χώρα, αφού μέσω αυτής της επιλογής αναγνωρίζονται τα μεγάλα ψηφιακά βήματα τα οποία έχουν συντελεστεί όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα, με αφορμή και της πανδημίας του κορονοϊού καθώς και το γεγονός ότι η χώρα είναι έτοιμη για ένα μεγάλο ψηφιακό άλμα. Παράλληλα βέβαια αναγνωρίζεται και ευρύτερα το πώς η Ελλάδα κατάφερε να διαχειριστεί επιτυχώς μία πάρα πολύ δύσκολη συνθήκη.
Υπό αυτή την έννοια, η προεδρία στο Global Strategy Group, δίνει την δυνατότητα στη χώρα να μπορέσει να διευκολύνει περαιτέρω την συνεργασία ανάμεσα στα κράτη-μέλη του ΟΟΣΑ. Στόχος μας είναι να διευκολύνουμε την ανταλλαγή καλών πρακτικών. Αλλά, ευρύτερα, θα έλεγα η επιλογή αυτή θα μας βοηθήσει να χαράξουμε από κοινού μία πολιτική μετάβασης σε αυτό που λέμε 4η Βιομηχανική Επανάσταση, η οποία είναι ιδιαιτέρως απαιτητική από μόνη της, πόσο μάλλον στην μετά κορονοϊού εποχή. Αυτή είναι σίγουρα μία πολύ μεγάλη πρόκληση την οποία τα κράτη-μέλη θα πρέπει να διαχειριστούν από κοινού και πάρα πολύ γρήγορα και εν προκειμένω ο ρόλος που καλούμαστε να παίξουμε ως χώρα είναι πολύ σημαντικός.
-Πριν από μερικές ημέρες τέθηκε σε εφαρμογή το Know Your Customer (KYC) – ένα εργαλείο που μειώνει αισθητά την γραφειοκρατία επιτρέποντας την αυτόματη συλλογή προσωπικών πληροφοριών. Η εφαρμογή του ξεκίνησε από τα τραπεζικά ιδρύματα. Θα μπορούσε ωστόσο να έχει πρόσθετες εφαρμογές και να επεκταθεί και σε άλλες υπηρεσίες και οργανισμούς του ιδιωτικού τομέα;
Με μία λέξη ναι, θα μπορούσε και θα έχει και πρόσθετες εφαρμογές. Η φιλοσοφία του Know Your Customer είναι να πετύχει μία απλούστευση που υπερβαίνει αυτήν της αλληλεπίδρασης του πολίτη με το Δημόσιο, η οποία έχει υλοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό μέχρι σήμερα. Άλλωστε γνωρίζουμε πολύ καλά ότι οι πολίτες ταλαιπωρούνται όχι μόνο κατά τις συναλλαγές τους με το Δημόσιο αλλά και κατά την αλληλεπίδραση τους και με μεγάλες εταιρείες του ιδιωτικού τομέα, όπως οι τράπεζες.
Η ιδέα του KYC είναι πάρα πολύ απλή: ο πολίτης να έχει ο ίδιος την κυριότητα των δεδομένων του και να αποφασίζει σε ποιον θα δίνει πρόσβαση και υπό ποιες προϋποθέσεις, όπως αντίστοιχα μεταφέρει ένα χαρτί σε ένα γκισέ. Η βελτίωση της αλληλεπίδρασης του πολίτη με τις τράπεζες που επιχειρείται από πλευράς μας είναι λοιπόν το πρώτο βήμα. Στόχος μας είναι να κάνουμε το ίδιο και με πολλούς άλλους κλάδους της οικονομίας και με άλλες επιχειρήσεις ώστε να απλοποιήσουμε όχι μόνο το Δημόσιο αλλά και ό,τι ευρύτερα μας ταλαιπωρεί και είναι περιττό.
Ο επόμενος κλάδος που εξετάζουμε την εφαρμογή του KYC είναι αυτός των τηλεπικοινωνιών.
-Μιας και η απλούστευση των διαδικασιών και η μείωση της γραφειοκρατίας βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα του υπουργείου ποιο το επόμενο μεγάλο έργο που δρομολογείτε προς αυτή την κατεύθυνση;
Υπάρχουν πολλαπλές υπηρεσίες τις οποίες κοιτάμε σε σχέση με την απλοποίηση των διαδικασιών. Στον gov.gr προστίθεται νέες υπηρεσίες κάθε βδομάδα. Ωστόσο έχουμε την κουλτούρα να τις ανακοινώνουμε όταν είναι έτοιμες.
Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω αυτή τη στιγμή είναι ότι πολύ σύντομα θα υπάρξει η πλατφόρμα για τις λευκές περιοχές τηλεόρασης, μέσω της οποίας οι πολίτες που βρίσκονται σε αυτές (τις λευκές περιοχές) να μπορούν να αποκτήσουν τον απαραίτητο εξοπλισμό τηλεοπτικής κάλυψης και να έχουν πρόσβαση σε τηλεοπτικό σήμα.
-Πολυάριθμες έρευνες υπογραμμίζουν την αναγκαστική ψηφιακή μετάβαση που έκαναν οι ελληνικές επιχειρήσεις ενόψει και της πανδημίας του κορονοϊού. Τι αναμένουν λοιπόν οι επιχειρήσεις από το υπουργείο το προσεχές διάστημα που θα τους βοηθήσει σε αυτή την άκρως απαραίτητη μετάβαση;
Οι επιχειρήσεις αλλά και το πώς αυτές μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα ψηφιακά εργαλεία για να βοηθηθούν σε επίπεδο παραγωγικότητας, τόσο των εργαζομένων όσο και των ιδιοκτητών τους, είναι προτεραιότητα και δική μας και του υπουργείου Ανάπτυξης. Σε αυτό το πλαίσιο στα άμεσα σχέδιά μας εντάσσεται και η χορήγηση ψηφιακών υπογραφών σε πολλούς κλάδους επιχειρηματιών.
Αρχικά, μέσω ενός μεγάλου έργου που υλοποιούμε σε συνεργασία με την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων, θα διατεθούν 270.000 ψηφιακές υπογραφές σε επιχειρήσεις το αμέσως επόμενο διάστημα. Αξιοποιώντας όλους τους πόρους αυτού του έργου επίσης προτιθέμεθα να δώσουμε ψηφιακές υπογραφές σε δικηγόρους, σε οικονομολόγους και γενικά να αξιοποιήσουμε το εργαλείο της ψηφιακής υπογραφής για να γεννήσουμε περαιτέρω διευκολύνσεις.
-Παρά την αυξητική τάση της διείσδυσης, το ευρυζωνικό χάσμα μεταξύ των περιοχών της Ελλάδα παραμένει, γεγονός που δημιουργεί συνθήκες άνισης οικονομικής ανάπτυξης για την περιφέρεια. Τι θα κάνει το υπουργείο για να ενισχύσει τις συνδέσεις στα νησιά και στη Β. Ελλάδα για παράδειγμα, σε μια περίοδο που μεταξύ άλλων, αναζητούμε ψηφιακούς νομάδες;
Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι ένα σχέδιο Μάρσαλ για την εποχή μας και αναμένεται να παίξει έναν πάρα πολύ σημαντικό ρόλο σε αυτό το σχεδιασμό. Πάνω από το 20% αυτού του πακέτου θα διατεθεί για την αξιοποίηση και την ανάπτυξη ψηφιακών και τηλεπικοινωνιακών εργαλείων στην χώρα μας αλλά και ευρύτερα σε όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το σχέδιο μας σε σχέση με το Ταμείο έχει μάλιστα χαρακτηριστεί ως ένα από τα πιο φιλόδοξα πανευρωπαϊκά.
Σε ό,τι αφορά το υπουργείο το Σχέδιο αυτό έχει δημοσιευτεί και έχει γίνει και σχετική διαβούλευση, στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού. Σε αυτή εντοπίζει κανείς από υποθαλάσσια καλώδια έως και εργαλεία όπως το Fiber Readiness για να καταστούν οι πολυκατοικίες έτοιμες να δεχτούν συνδέσεις οπτικών ινών. Παράλληλα, μια σειρά άλλων εργαλείων βρίσκονται και εκτός Ταμείου Ανάκαμψης - τα χρηματοδοτικά εργαλεία του προηγούμενο και του επόμενου ΕΣΠΑ, και μέσω αυτών δρομολογούνται έργα όπως το Ultra Fast Broadband και το ΣΔΙΤ του Super Fast Broadband, το οποίο βρίσκεται και προ των πυλών. Πρόκειται για μία πολύ φιλόδοξη στρατηγική η οποία στο πλήρες ανάπτυγμα της και από κοινού με την στρατηγική μας για το 5G θα δώσει γρήγορα την δυνατότητα στην χώρα να κάνει και στις τηλεπικοινωνίες ένα μεγάλο άλμα.
Στόχος είναι να προσφέρεται η δυνατότητα γρήγορης σύνδεσης σε κάθε γωνιά της χώρας, γιατί πράγματι, οι σύγχρονες τηλεπικοινωνιακές υποδομές είναι αναγκαία προϋπόθεση για να καταφέρουμε να προσελκύσουμε ψηφιακούς νομάδες.
-Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και η Κοινωνία της Πληροφορίας προωθεί ένα πακέτο έργων για την Απλούστευση και Προτυποποίηση Διαδικασιών Έργων ΣΔΙΤ την ίδια στιγμή που στην πληροφορική προωθούνται αρκετά οι συμφωνίες-πλαίσιο. Ποια τα πλεονεκτήματα αυτών των μοντέλων υλοποίησης έργων και τι σημαίνει η χρήση τους για την αγορά;
Πράγματι στην πληροφορική περνάμε περισσότερο σε μία φιλοσοφία συμφωνιών πλαίσιο, ένα μοντέλο το οποίο ακολουθεί πάρα πολύ και η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Κομισιόν. Κι αυτό γιατί οι συμφωνίες πλαίσιο μπορούν να δώσουν μεγαλύτερη ευελιξία σε σχέση με τα ζητούμενα της πληροφορικής όπου το περιεχόμενο αλλάζει πολύ μεταξύ προκήρυξης ενός έργου και δημοπράτησής του.
Υπό αυτή την έννοια μια συμφωνία πλαίσιο δίνει μεγαλύτερη ευελιξία στους δυνητικούς αναδόχους για να παίρνουν πιο δυναμικές αποφάσεις και προφανώς ανοίγει περισσότερο ένα έργο στην αγορά.
Κάτι τέτοιο είναι εφικτό να γίνει σε πολλά έργα και το αξιοποιούμε όσο το δυνατόν περισσότερο. Πολλά από τα έργα που βρίσκονται στο Ταμείο Ανάκαμψης θα έχουν αυτή τη φιλοσοφία και αυτό το σχεδιασμό.
-Με αφορμή την Ημέρα Ανοιχτών Δεδομένων δηλώσατε ότι «Τα ανοιχτά δεδομένα αποτελούν πηγή επιστημονικής έρευνας, μοχλό οικονομικής ανάπτυξης και παράγοντα βελτιστοποίησης της λειτουργίας του κράτους». Ποια είναι τα σχέδιά σας για την περαιτέρω ενίσχυση του data.gov.gr και για τα ανοιχτά δεδομένα ώστε τα τελευταία να εκπληρώσουν τον ρόλο τους όπως τον θέσατε στη δήλωσή σας;
Εμείς δημιουργήσαμε μία πύλη με στόχο να μετατρέψουμε δεδομένα τα οποία μέχρι πρόσφατα ήταν διαθέσιμα αποκλειστικά σε μορφή PDF ή κειμένου, σε μορφή επεξεργάσιμης πληροφορίας.
Στόχος μας είναι ο πλούτος που κρύβεται στα δεδομένα σε πληροφοριακό επίπεδο να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους ερευνητές, τους προγραμματιστές και τον ιδιωτικό τομέα.
Αυτή η διαδικασία αφορά στο σύνολο του κράτους και προσπαθούμε βήμα- βήμα και στο πλαίσιο του νέου νόμου που έχουμε ψηφίσει για τα ανοιχτά δεδομένα (ν. 4727/2020) να προσελκύσουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερα αποθετήρια για να ενσωματωθούν στην πύλη data.gov.gr.
Όπως και στο gov.gr που ξεκινήσαμε με 501 υπηρεσίες και σήμερα έχουμε πάνω από 1.150, έτσι και στα ανοιχτά δεδομένα προωθούμε την ίδια γραμμή. Προσπαθούμε δηλαδή να αυξήσουμε την κλίμακα και τον όγκο τους γιατί πιστεύουμε ότι μπορούν να αποτελέσουν καταλύτη τόσο της οικονομικής ανάπτυξης όσο και της διαφάνειας.
Πιστεύουμε πολύ σε αυτή την πολιτική και θα δείτε σημαντική πρόοδο το αμέσως επόμενο διάστημα.