Ξεμένει από τιτιβίσματα το Twitter

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ξεμένει από τιτιβίσματα το Twitter

Πρωτού ο Jack Dorsey συμβάλλει την ανάπτυξη του Twitter, του δημοφιλούς κοινωνικού δικτύου, γνωστό για τις άμεσες ενημερώσεις του, εργάστηκε για λίγο ως μασέρ. Αφότου ανέλαβε τα ηνία της επιχείρησης για δεύτερη φορά, ο κ. Dorsey προσπαθεί να διώξει μακριά τον «πόνο» που ταλαιπωρεί τον τελευταίο καιρό το δημιούργημά του.

Ο Dorsey επέστρεψε ως διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας τον Ιούλιο του 2015, παίρνοντας τα ηνία από τον Dick Costolo, ο οποίος προήδρευσε σε μια περίοδο που ο ρυθμός ανάπτυξης του κοινωνικού δικτύου επιβραδυνόταν συνεχώς την ώρα που μια σειρά από ανώτατα στελέχη έπαιρναν το δρόμο της εξόδου από την επιχείρηση.

Βέβαια τα προβλήματα του Twitter που κληροδοτήθηκαν στον κ. Dorsey συνέχισαν παρά την αλλαγή του επικεφαλής. Το μεγαλύτερο εξ αυτών, δε, είναι ότι έχει σταματήσει εδώ και καιρό να «προοδεύει». Οι μηνιαίοι χρήστες του κοινωνικού δικτύου, γύρω στα 313 εκατ., αυξάνονται μόλις και μετά βίας. Οι Αμερικανοί οι οποίοι χρησιμοποιούν την υπηρεσία μέσω των smartphones τους, ξοδεύουν περίπου 2,8 λεπτά στο Twitter καθημερινά, δηλαδή ένα τρίτο λιγότερο από το χρόνο που ξόδευαν πριν δύο χρόνια, και πολύ λιγότερο από το χρόνο που δαπανούν καθημερινά σε «αντίπαλες» εφαρμογές, όπως το Facebook και το Snapchat.

Καλές δεν είναι ούτε οι μελλοντικές προβλέψεις. Στο επόμενο τρίμηνο, τα έσοδα του δημοφιλούς κοινωνικού δικτύου αναμένεται να μειωθούν. Ακόμα και αν οι πωλήσεις αυξηθούν για το σύνολο του έτους, η τριμηνιαία πτώση είναι ανησυχητική για μια διαδικτυακή εταιρεία το όνομα της οποίας είναι γνωστό στην αγορά μόλις δέκα χρόνια.

Επαναφέροντας τον κ Dorsey, ο οποίος είχε αποχωρήσει το 2008, το διοικητικό συμβούλιο του Twitter ήλπισε ότι το ταλέντο του και η δημιουργικότητά του θα λειτουργούσε και πάλι ώστε να δώσει νέα πνοή στο κοινωνικό δίκτυο.

Λίγο μετά την άφιξή του, η Twitter ανακοίνωσε το Moments, την υπήρεσια μέσω της οποίας οι χρήστες του δικτύου μπορούσαν να δουν, ανά πάσα στιγμή, τα trending θέματα. Ταυτόχρονα ανακοίνωσε πως θα καταργήσει το αυστηρό όριο των 140 χαρακτήρων, το οποίο χρονολογείται από την έναρξη της υπηρεσίας, ώστε οι χρήστες να εφκράζονται πιο ελεύθερα. Με την παραίνεση του κ. Dorsey αποφάσισε μάλιστα να επεκταθεί και στον τομέα του live video αποκτώντας τα δικαιώματα για την προβολή δέκα αγώνων της Football League, ο πρώτος εκ των οποίων παρουσιάστηκε στις 15 Σεπτεμβρίου.

Οι προσπάθειες βέβαια δεν φάνηκε να ευδοκιμούν. Μέχρι και σήμερα η μεγαλύτερη δύναμη του Twitter παραμένει το πολύ γνωστό εμπορικό σήμα του και η κεντρική θέση που έχει αποκτήσει στη ζωή των χρηστών μέσα στα χρόνια. «Κάθε εγγράμματο ον του πλανήτη έχει ακούσει για το Twitter» αναφέρει ο Peter Stabler, αναλυτής της τράπεζας Wells Fargo Securities. Αρκεί να σκεφτεί κανείς πως πολύ πριν ο Donald Trump το μετατρέψει σε ένα από τα βασικά εργαλεία της προεκλογικής του εκστρατείας, το Twitter ήταν η πιο δημοφιλής πλατφόρμα ενημέρωσης και πληροφόρησης. Το βίντεο που δείχνει την Hillary Clinton να σκοντάφτει κοντά στο μνημειο της 11ης Σεπτεμβρίου της Νέας Υόρκης, αυτή την εβδομάδα, λίγο πριν παραδεχθεί ότι έχει πνευμονία, δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο Twitter. Από εκεί το πήραν και το αναμετέδωσαν όλα τα διεθνή Μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ακόμα και για την ελληνική πραγματικότητα και το διαπραγματευτικό θρίλερ που κορυφώθηκε το καλοκαίρι του 2015, το Twitter αποτέλεσε την πιο έγκαιρη πηγή πληροφόρησης.

Παρόλα αυτά βέβαια, η τιμή της μετοχής του Twitter παρουσιάζει πτωτική πορεία ήδη από τη μέση της θητείας του κ Dorsey, φτάνοντας πλέον περίπου τα 18 δολάρια. Και οι λόγοι να είναι κανείς απαισιόδοξος πολλαπλασιάζονται...

Τις πταίει

Το πρώτο πρόβλημα είναι ο ίδιος ο Dorsey. Λαμβάνοντας κανείς υπόψη τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η επιχείρηση αντιλαμβάνεται ότι για να υπάρξει ελπίδα για «ριμπάουντ» χρειάζεται ένα αφεντικό πλήρους απασχόλησης. Ο κ Dorsey συνεχίζει να χωρίσει το χρόνο του μεταξύ Twitter και Square, την άλλη εταιρεία που ίδρυσε, με αντικείμενο τις οικονομικές πληρωμές - η οποία ακουλουθεί φθίνουσα πορεία τελευταία.

Πολύ περισσότερο από την καθαρή αξία του, ο κύριος Dorsey φαίνεται να είναι πιο συνδεδεμένος με το Square απ' ότι με το Twitter. Ένα αφεντικό που εμφανίζεται κάποιες ώρες στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας, στο Σαν Φρανσίσκο, επηρεάζει σίγουρα το ηθικό των εργαζομένων, τονίζουν οι εργαζόμενοι του κοινωνικού δικτύου. «Δεν είναι μόνο ότι συχνά εργάζεται στην Square μέχρι αργά, πολλοί διευθυντές άλλωστε φτάνουν αργά στο γραφείο, περισσότερο είναι ότι αναχωρεί και νωρίς σαν να εμφανίζεται μόνο για να βάλει τις απαραίτητες υπογραφές» αναφέρει ένα πρώην ανώτερο στέλεχος που έχει πουλήσει πλέον το σύνολο των μετοχών του.

Δεύτερον, η καταδίκη του κ. Dorsey είναι ότι δεν σχεδιάζει μια ριζική αναμόρφωση του πυρήνα του προϊόντος, θεωρώντας την λάθος. Αν και το Twitter έχει μια πιστή βάση χρηστών, πιθανώς ανάμεσα στα 20 με 40 εκατομμύρια που λατρεύουν την υπηρεσία, η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων την βρίσκουν ενοχλητική. Ο κ Dorsey πειράζοντας τους αλγορίθμους για να προχωρήσει στις προαναφερθείσες αλλαγές θεώρησε πως έκανε ό,τι χρειαζόταν για να ξανακερδίσει τους άνευ αντικειμένου χρήστες και να προσελκύσει και νέους. Ορισμένοι ειδικοί πρότειναν την κατάργηση του ορίου των 140 χαρακτήρων - εξεταζόταν μέχρι και το σενάριο των 10.000 - με στόχο να επιτραπεί μια πολύ πιο ελεύθερη έκφραση, όμως κι αυτή η αλλαγή φαίνεται πως αντί να καινοτομεί, αλλοιώνει τον χαρακτήρα του δικτύου. Το βασικότερο μέλημά του όμως θα έπρεπε να είναι ο τρόπος με τον οποίο το Twitter θα απαλλαγεί άμεσα από τα trolls που παρενοχλούν τους χρήστες του. Επιπλέον πρέπει να βρεθεί τρόπος να κλείσουν τα εκατομμύρια των ψεύτικων λογαριασμών του. Σύμφωνα με μια ιστοσελίδα Twitter Audit η οποία ελέγχει και αναλύει τους ακολούθους του Twitter, το 35% των προφίλ των ακολούθων του ίδιου του κ. Dorsey είναι ψεύτικα.

Τρίτον, και πιο ανησυχητικό, είναι πως την περίοδο που το δίκτυο ταλαιπωρούνταν από δυσλειτουργίες ενόσω βρισκόταν στην κορυφή, οι ανταγωνίστριες εταιρείες κατάφεραν να κερδίσουν το χαμένο του Twitter έδαφος. Το Twitter ήταν από τις πρώτες εφαρμογές που αναγνώρισε τις δυνατότητες του βίντεο. Για το λόγο αυτό είχε προχωρήσει και στην εξαγορά της Vine, μιας εφαρμογής που ειδικεύεται στα βίντεο έξι δευτερολέπτων, ήδη από το 2012, καθώς και της Periscope, μιας ζωντανής εφαρμογής συνεχούς ροής, το περασμένο έτος. Παρόλα αυτά, το Facebook ενεργοποιήθηκε πιο δυναμικά προωθώντας πολύ περισσότερο την υπηρεσία του βίντεο, το ίδιο και το Snapchat - η εφαρμογή μηνυμάτων μέσω κινητού ξεκίνησε μόλις το 2011 και παρόλα αυτά έχει καταφέρει να είνα άκρως δημοφιλής στους νέους. Το Facebook έχει πλέον προσθέσει την επιλογή «ακολουθήστε» στα προφίλ των χρηστών του, ένα ακόμα χαρακτηριστικό που φέρει τη σφραγίδα του Twitter. Επιπλέον επένδυσε στην αναμετάδωση των ειδήσεων, τομέα που μέχρι χθες κυριαρχούσε το Twitter. Αξίζει να αναφερθεί πως οι επισκεψιμότητα στα ειδησεογραφικά site μέσω του εξωτερικού συνδέσμου του Twitter, έχει μειωθεί κατά ένα πέμπτο μέσα στους τελευταίους 15 μήνες, σύμφωνα με την εταιρεία web-analytics Chartbeat.

Θα γιγαντωθεί ή θα εξαγοραστεί;

Διασημότητες και πολιτικοί βέβαια, εξακολουθούν να τιτιβίζουν, ταυτόχρονα όμως μοιράζονται και φωτογραφίες στο Instagram (το app φωτογραφιών του Facebook) και τα βίντεό τους στο Snapchat. Έδαφος φαίνεται να κερδίζουν και οι εφαρμογές ανταλλαγής άμεσων μηνυμάτων, όπως το WhatsApp και το Facebook Messenger, τις οποίες χρησιμοποιούν κατά κόρον οι χρήστες. Οι άνθρωποι που, μέχρι χθες, θα σπαταλούσαν τον χρόνο τους στα τιτιβίσματα, προτιμούν πλέον τέτοιου είδους εφαρμογές.

Με λίγα λόγια, ενώ το Twitter έφτασε στην αιχμή του, αναζωπυρώνοντας την επιθυμία των ανθρώπων να μοιραστούν τις ειδήσεις και τις λεπτομέρειες της ζωής τους, κινήθηκε απελπιστικά αργά για να υπερασπιστεί την νέα μόδα που το ίδιο δημιούργησε. Το Twitter μπορεί και μάλλον θα επιβιώσει, αλλά φαίνεται πως έχασε την ευκαιρία να γίνει ο γίγαντας που θα μπορούσε, με μια καλύτερη διαχείριση.

Οι διαφημιζόμενοι προτιμούν τα μέσα που οι χρήστες περνούν όλο και περισσότερο χρόνο. Και παρά το γεγονός πως πολλές εταιρείες συνεχίζουν να αγοράζουν διαφημιστικό χώρο στο Twitter, τα έσοδά του είναι απίθανο να αυξηθούν αν δεν αυξηθούν συνάμα και οι χρήστες του και αν δεν επιλέξουν να περνούν περισσότερο χρόνο σε αυτό.

Το 2017 τα έσοδα του Twitter αναμένεται να αυξηθούν κατά 6%, ήτοι 2,7 δισ. δολάρια, ποσοστό δηλαδή ασήμαντο για μια εταιρεία του συγκεκριμένου τομέα, σύμφωνα με τον Brian Nowak της Morgan Stanley. Επιπλέον, η επιχείρηση δεν είναι κερδοφόρα σύμφωνα με τα συνήθη λογιστικά πρότυπα κυρίως λόγω των τεράστιων ποσών που καταβάλλει στους εργαζόμενούς της.

Πιθανοί μνηστήρες

Πολλοί είναι εκείνοι που αναρωτιούνται αν θα μπορούσε μια εξαγορά να αλλάξει την τύχη του δικτύου, αλλά μέχρι στιμγής υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις για κάτι τέτοιο. Υπήρξαν συζητήσεις για την εξαγορά της Medium, μιας πλατφόρμας για μακροσκελή γραφή η οποία ανήκει στον Evan Williams, συνιδρυτή του Twitter ο οποίος εξακολουθεί να βρίσκεται επί του πλοίου. Αλλά η αγορά, μιας τόσο μικρής εταιρείας, λίγα προβλήματα αναμένεται να λύσει.

Με τα ισχύοντα δεδομένα πιο πιθανό φαντάζει το σενάριο η ίδια η Twitter να εξαγοραστεί. Με την ισχύουσα τιμή της μετοχής μια τέτοια πιθανότητα δεν ακούγεται συμφέρουσα αφού θα έπρεπε να ξεπεράσει τα 12 δισ. δολάρια. Κάποιοι αναλυτές όμως αναμένουν μια απότομη πτώση της τιμής της μετοχής τουTwitter, τόσο απότομη που θα φτάσει τα 13 δολάρια ανά μετοχή, η οποία θα κάνει πιο δελεαστικό το παραπάνω ενδεχόμενο.

Άλλοι πάλι στη Silicon Valley εικάζουν ότι μια εταιρεία media, όπως η Disney, θα μπορούσε να ενδιαφερθεί, ειδικά μιας και ο κ Dorsey εξυπηρετεί και τα συμφέροντα της Disney. Άλλοι πάλι αρνούνται να δεχτούν το συγκεκριμένο σενάριο, ισχυριζόμενοι πως η Disney θα αρνηθεί να αγοράσει μια παλτφόρμα η οποία καθημερινά έρχεται αντιμετωπη με κρίσεις και με μια ρητορική μίσους που αναπαράγουν ανεπιθύμητοι χρήστες, συμπεριλαμβανομένων και τρομοκρατών.

Άλλος πιθανός αγοραστής θα μπορούσε να είναι η 21st Century Fox, ιδρυτής της οποίας είναι ο Rupert Murdoch, επιχειρηματίας με ισχυρότερο, πράγματι, στομάχι.

Φυσικά δεν είναι λίγοι κι εκείνοι που βλέπουν ως φυσικό, αυτή τη φορά, αγοραστή την Google αφού είναι η μόνη που θα μπορούσε να συνδέσει Twitter με άλλες δραστηριότητές της, συμπεριλαμβανομένης της αναζήτησης και του YouTube, ώστε να έχει ένα ακόμα πιο ανταγωνιστικό πακέτο για πώληση διαφημιστικού χώρου. Άλλωστε η Google είναι εκείνη που θα μπορούσε εύκολα να δώσει μια υψηλή τιμή. Παρόλα αυτά μέχρι στιγμής το ενδιαφέρον της μονοπωλεί η σύγκρουση με τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές για το ψηφιακό μονοπώλιο και τα δικαιώματα αναμετάδοσης των ειδήσεων.

Όποιο και να είναι το μέλλον της Twitter, όμως, οι περισσότεροι, ακόμα κι αν δεν χρησιμοποιούν συχνά την εφαρμογή, επισημαίνουν πως δεν θέλουν να κλείσει, πολύ περισσότερο μάλιστα θέλουν να ευδοκιμήσει, είτε από μόνο του είτε με την συνδρομή κάποιας άλλης μεγάλης εταιρείας.

Ως μέσο άλλωστε έχει ουκ ολίγες φορές βοηθήσει στην ευαισθητοποίηση του κοινού σε περιπτώσεις συγκρούσεων - χαρακτηριστικά παραδείμγατα αυτά της Αιγύπτου, του Ιράν και της Τυνησίας - που δεν θα έβλεπαν χωρίς αυτό το φως της δημοσιότητας, τουλάχιστον στην πραγματική διάστασή του.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider