Με θετικό βηματισμό προχωρά η σεζόν στον τουρισμό έχοντας διαγράψει τους πρώτους τέσσερις μήνες της χρονιάς μία εντυπωσιακή άνοδο σε σχέση με πέρσι, δεδομένης και της υψηλής εποχικότητας του κλάδου. Στους θετικούς οιωνούς για τη συνέχεια συγκαταλέγονται δε τόσο η αύξηση της μέσης δαπάνης όσο και οι ενδείξεις επέκτασης της σεζόν από το Σεπτέμβριο έως και το Νοέμβριο.
Οι ισχυρές επιδόσεις του πρώτου τετραμήνου
Τα αποτελέσματα του πρώτου τετραμήνου του έτους μαρτυρούν μία άνοδο της τάξης του 22% στις ταξιδιωτικές εισπράξεις αλλά και μία αύξηση της τάξης του 20% στην εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση. Μόνο τον Απρίλιο, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 15,9% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023 ενώ η ταξιδιωτική κίνηση καταγράφηκε κατά 13,9% υψηλότερη από την χρονιά ρεκόρ του 2023.
Παρά τις μηνιαίες αυξομειώσεις της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης από τις βασικές αγορές-τροφοδότες της χώρας, το πρόσημο σε επίπεδο τετραμήνου παραμένει θετικό για την πλειονότητα αυτών. Για την ακρίβεια, την περίοδο Ιανουαρίου-Απριλίου η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση από την Γερμανία αυξήθηκε κατά 28,3% και διαμορφώθηκε σε 359 χιλ. ταξιδιώτες, αυτή από τη Γαλλία αυξήθηκε κατά 8,2% και διαμορφώθηκε σε 212,6 χιλ. ταξιδιώτες ενώ η κίνηση από τις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 62,1% με τους αμερικανούς ταξιδιώτες που επισκέφτηκαν τη χώρα μας να αριθμούν τις 267,5 χιλ.
Στις δυνατές αγορές μάλιστα προστέθηκε και μία ακόμα αυτή της Ιταλίας η ταξιδιωτική κίνηση από την οποία αυξήθηκε κατά 59,6% και διαμορφώθηκε σε 222,8 χιλ. ταξιδιώτες. Η μόνη αγορά που φαίνεται να κινείται πτωτικά, μην μπορώντας ακόμα να εκτιμηθεί το κόστος που μπορεί αυτό να έχει στο συνολικό αποτέλεσμα του τρέχοντος έτους είναι αυτή του Ηνωμένου Βασιλείου, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση από την οποία καταγράφεται μειωμένη κατά 23,2% το πρώτο τετράμηνο του έτους. Να υπενθυμίσουμε δε ότι η βρετανική αγορά αποτέλεσε τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά του 2023.
Και σε επίπεδο εσόδων Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία και ΗΠΑ αύξησαν τις ταξιδιωτικές εισπράξεις το πρώτο τετράμηνο του έτους κατά 23,5%, κατά 15,1% κατά 154% και κατά 39,1% αντίστοιχα. Όπως ήταν αναμενόμενο εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο κινήθηκαν πτωτικά καταγράφοντας μείωση της τάξης του 31,5%.
Tour operators και ξενοδοχεία επεκτείνουν τη σεζόν
Οι καλές επιδόσεις του πρώτου τετραμήνου της χρονιάς θα ενισχυθούν κάτ’ όπως φαίνεται και από την αύξηση της κίνησης το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς, κερδίζοντας το στοίχημα της «πολυπόθητη» επέκτασης της σεζόν. Ειδικά για το τέλος της τουριστικής σεζόν ήδη από πέρυσι τα αποτελέσματα ήταν καλά. Για το τρέχον έτος δε, φαίνεται και οι κρατήσεις να αυξάνουν για Σεπτέμβριο Οκτώβριο και Νοέμβριο ενώ και οι tour operators κατευθύνουν κίνηση προς την προαναφερθείσα περίοδο. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η TUI, η οποία προχωρά το τρέχον έτος σε μία πρωτοφανή επέκταση σεζόν για την Κρήτη, την Ρόδο και την Κω. Στην περίπτωση της Κρήτης η σεζόν επεκτείνεται μέχρι τις 23 Νοεμβρίου προσφέροντας μια σεζόν 38 εβδομάδων ή 268 ημερών στο νησί. Αντίστοιχα στη Ρόδο και στη Κω οι επιπλέον πτήσεις διευρύνουν τις επιλογές κρατήσεων έως και τις 9 Νοεμβρίου και όλα αυτά την ώρα που τα τρία αυτά ελληνικά νησιά βρίσκονται στο top five των προορισμών για τους Γερμανούς πελάτες της TUI.
Ανοδικά κινείται η μέση δαπάνη
Ενθαρρυντικό για το συνολικό αποτέλεσμα του τουρισμού είναι και το γεγονός ότι η μέση δαπάνη δείχνει να αυξάνει μετά την πτωτική πορεία που ακολούθησε όλο το προηγούμενο έτος. Συγκεκριμένα σύμφωνα με τα στοιχεία του ταξιδιωτικού ισοζυγίου της Τράπεζας της Ελλάδας που δημοσιεύτηκαν την Παρασκευή η μέση δαπάνη τον Απρίλιο του 2024 εμφάνισε αύξηση της τάξης του 1,9%. Τον προηγούμενο μήνα η αύξηση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι υπολογίστηκε στο 3,2% ενώ τον Ιανουάριο είχε αυξηθεί κατά το εντυπωσιακό 9,7%. Εν αντιθέσει το έτος 2023 η μέση θα πάμε ένα ταξίδι μειώθηκε κατά 2,7%.