ΣΑΤΕ vs Δήμου «3Β» σε μεγάλο διαγωνισμό ανάπλασης στα νότια προάστια

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΣΑΤΕ vs Δήμου «3Β» σε μεγάλο διαγωνισμό ανάπλασης στα νότια προάστια
Ο Σύνδεσμος των τεχνικών εταιριών κάνει λόγο για «φωτογραφικούς» όρους. Πώς αποκρούει ως αβάσιμες τις αιτιάσεις ο Δήμος «Βάρης - Βούλας - Βουλιαγμένης». Ποιο είναι το project των 8,1 εκατ. ευρώ. Τι αναφέρει στο insider.gr ο Δήμαρχος, Γρ. Κωνσταντέλλος.

Αντιπαράθεση, εν μέσω ανταλλαγής επιστολών και αιχμηρών εκφράσεων, ξέσπασε ανάμεσα στον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών και τον Δήμο «Βάρης - Βούλας - Βουλιαγμένης». Αφορμή στάθηκε η διενέργεια ενός διαγωνισμού, ύψους περίπου 8,1 εκατ. ευρώ, που προωθεί ο Δήμος και αφορά στη δημιουργία ενός δικτύου αστικής κινητικότητας με σκοπό τη συνολική αναβάθμιση των υποδομών του Δήμου, δηλαδή ένα μεγάλο project ανάπλασης.

Να σημειωθεί ότι ο σύνδεσμος κατασκευαστών έστειλε επιστολή (με ημερομηνία 7 Φεβρουαρίου 2022) προς τον Δήμο, με κοινοποίηση στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με την οποία παραθέτει τους όρους που θεωρεί προβληματικούς. Επί της ουσίας, ο ΣΑΤΕ ζητάει την ακύρωση του διαγωνισμού, καθώς θεωρεί ότι κάποιες απαιτήσεις του διαγωνισμού «παραβιάζουν τις αρχές της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης», με τον πανελλήνιο σύνδεσμο των κατασκευαστών να κάνει λόγο για όρους που «φωτογραφίζουν την ανάδοχο».

Από την πλευρά του ο Δήμος «3Β» με δική του επιστολή (ημερομηνία 10/02), η οποία επίσης κοινοποιήθηκε στον σύνδεσμο αλλά και στο υπ. Υποδομών, απαντάει ότι κινήθηκε εντός του ρυθμιστικού πλαισίου, όπως έχει πράξει και τις άλλες φορές, τονίζοντας ότι όποιος θεωρούσε ότι θίγεται από την προκήρυξη θα έπρεπε να απευθυνθεί μέσω άσκησης προδικαστικής προσφυγής στην ΑΕΠΠ. Και όχι να κινηθεί με οιαδήποτε άλλη ενέργεια ή διαδικασία, καθώς, όπως αναφέρεται στην επιστολή προς τον ΣΑΤΕ, «εξυπηρετεί αποκλειστικά και μόνο τα συμφέροντα μελών σας».

Πρόκειται για τον διαγωνισμό με τίτλο «ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ, ΔΙΕΥΡΥΝΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΩΝ, ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΩΝ, ΔΡΟΜΩΝ ΗΠΙΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ, ΧΩΡΩΝ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΣΤΙΣ ΟΔΟΥΣ Β. ΠΑΥΛΟΥ, ΑΚΤΗΣ ΚΑΙ ΗΛΙΟΥ».

Περιλαμβάνει την εκτέλεση εργασιών για την ανάπλαση των οδών, των ποδηλατοδρόμων, των πεζοδρομίων, των δικτύων χώρων πρασίνου, των κοινόχρηστων χώρων, των χώρων στάθμευσης και των επιμέρους υποδομών τους στις οδούς Β. Παύλου, Ακτής και Ηλίου. Το έργο έχει προϋπολογισμό 8,098 εκατομμύρια ευρώ (6,53 εκατ. ευρώ η αξία χωρίς ΦΠΑ) και αναθέτουσα αρχή είναι ο Δήμος Βάρης, Βούλας, Βουλιαγμένης. Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής ενδιαφέροντος έχει οριστεί για 15/02/2022 ενώ η αποσφράγιση για τις 22/02/2022. Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 12 μήνες. Το έργο χρηματοδοτείται από το ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ» (ΑΞΟΝΑΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ «ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΕΥΡΥΘΜΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΕΩΝ, ΤΗΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΟΙΚΙΣΜΩΝ» ΜΕΣΩ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟΥ ΔΑΝΕΙΟΥ ΠΟΥ ΧΟΡΗΓΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΩΝ ΚΑΙ ΔΑΝΕΙΩΝ) για ποσό 4.464,297,75 ευρώ καθώς και από ίδιους πόρους του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης για ποσό 3.634.346,12 ευρώ.

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών εγείρονται θέματα στη διακήρυξη και ιδίως όσον αφορά σε σωρευτικές απαιτήσεις, όπως τις χαρακτηρίζει ο ΣΑΤΕ, σε συγκεκριμένους όρους όπως αυτούς που σχετίζονται με πρότυπα διασφάλισης ποιότητας και περιβαλλοντικής διαχείρισης (ISO) που ξεπερνούν, σύμφωνα με τους κατασκευαστές, «κατά πολύ τις προϋποθέσεις που θα όφειλε μια Αναθέτουσα Αρχή να θέσει για συμμετοχή στον εν λόγω διαγωνισμό».

Όπως αναφέρεται στην επιστολή, απαιτήσεις και όροι του διαγωνισμού είναι περιττοί για το συγκεκριμένο έργο, αλλά και για οποιοδήποτε άλλο, καθώς δεν έχουν σχέση με την κατασκευή του ενώ παραβιάζουν τις αρχές αναλογικότητας, διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης. Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών θεωρεί ότι αποκλείονται εργοληπτικές επιχειρήσεις καθώς δεν έχουν στην κατοχή του το σύνολο των απαιτούμενων πιστοποιητικών, με αποτέλεσμα να περιορίζεται ο υγιής ανταγωνισμός. Γίνεται δε λόγος για «φωτογραφικούς» όρους. Τα στελέχη του ΣΑΤΕ καταλήγουν να ζητούν την ακύρωση του εν λόγω διαγωνισμού αλλά και να διερευνήσουν οι αρμόδιες αρχές «τι υποκρύπτεται πίσω από αυτές τις πρόδηλες φωτογραφικές διατάξεις».

Ο Δήμος σημειώνει από την πλευρά του ότι ο ΣΑΤΕ και άλλες φορές έχει αποστείλει ανάλογες επιστολές ζητώντας την ακύρωση διαγωνισμών, ενώ προς απάντηση όσων αναφέρουν οι κατασκευαστές περί φωτογραφικών όρων αναφέρει ότι σε 3 άλλους διαγωνισμούς παλιότερα που είχε ζητήσει ο ΣΑΤΕ να ακυρωθούν, τελικά έδωσαν το παρών 12 εταιρείες, 7 και 5 συμμετέχοντες ανά περίσταση. Κατά συνέπεια, κατά τον Δήμο, αφενός υπήρξε υψηλή συμμετοχή (άρα και ανταγωνισμός), αφετέρου δεν ασκήθηκε από κάποια εταιρεία προδικαστική προσφυγή, άρα η διαδικασία ήταν νόμιμη. Επιπλέον, ισχυρίζεται ότι οι ειδικοί όροι της διακήρυξης έτυχαν αποδοχής από το Τεχνικό Συμβούλιο Δημοσίων Έργων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ως εκ τούτου, αποκρούει ως αβάσιμες τις αιτιάσεις του ΣΑΤΕ περί φωτογραφικών όρων.

Ο Δήμαρχος των «3Β», κ. Γρ. Κωνσταντέλλος, μιλώντας στο insider, σημείωσε ότι ο λόγος για τον οποίον μπήκαν συγκεκριμένες ISO προδιαγραφές έγινε για να προχωρήσει η διαδικασία με τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις. Ανέφερε ότι ο Δήμος δεν αποκλείει καμία εταιρεία, απλά είναι θετικό για τη διαδικασία να αναλάβει, μέσω του διαγωνισμού, τη σύμβαση μία ισχυρή και ικανή εταιρεία (δίχως να αποκλείεται κοινοπραξία ομίλων), όποια και αν είναι αυτή. Ώστε να προχωρήσουν οι εργασίες σε σύντομο χρονικό διάστημα, με τη λιγότερη δυνατή καθυστέρηση και όχληση, σε ορίζοντα 12+6 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης, καθώς θα γίνουν έργα ανάπλασης σε εμπορική και οικιστική ζώνη αλλά και στο παράκτιο μέτωπο (τύπου Εσπλανάδα). Ωστόσο, επισημαίνει ότι δεν αποκλείονται εταιρείες και κοινοπραξίες, απλά πρέπει για ευνόητους λόγους να πληρούν τις σχετικές προδιαγραφές. Κατά τον ίδιο, στον Δήμο επιθυμούν να αποφύγουν φαινόμενα με προσφορές που εμπεριέχουν υψηλές εκπτώσεις από εταιρείες που θα προσπαθήσουν απλά να κερδίσουν τη σύμβαση (και να δώσουν υπεργολαβίες μετά) χωρίς να έχουν την απαιτούμενη οικονομική και τεχνική επάρκεια, με αποτέλεσμα να ελλοχεύει κίνδυνος καθυστερήσεων εις βάρος των έργων και των δημοτών.

Περιγραφή της σύμβασης

Το έργο αφορά κυρίως στη δημιουργία ενός δικτύου αστικής κινητικότητας και ειδικότερα:

Α. Στην ανάπλαση της οδού Βασιλέως Παύλου στη Δ.Ε Βούλας σε οδό ήπιας κυκλοφορίας επιφάνειας 6.520 Μ2 με αύξηση θέσεων στάθμευσης κατά 62 θέσεις, τη διαμόρφωση προσπελάσιμων πεζοδρομίων μεγαλύτερης επιφάνειας κατά 420 Μ2, ράμπες ΑΜΕΑ κατασκευή ποδηλατόδρομου μήκους 1.646,00 μέτρων, εγκατάσταση συστήματος στάθμευσης και φόρτισης προσωπικών ελαφριών οχημάτων, κατασκευή βυθιζόμενων συστημάτων κάθετης διαβαθμισμένης συμπίεσης απορριμμάτων καθώς και την αναβάθμιση του δικτύου οδοφωτισμού της οδού, με τη πλήρη εγκατάσταση νέων υβριδικών φωτιστικών σωμάτων τύπου LED.

Β. Στην μετατροπή των οδών Ακτής και Ηλίου σε οδό ήπιας κυκλοφορίας έκτασης 9.285 m2, την διαμόρφωση προσπελάσιμων πεζοδρομίων με αύξηση κατά 940 m2, διαβάσεων ΑΜΕΑ, κατασκευή ποδηλατόδρομου μήκους 1.270 μέτρων, εγκατάσταση συστήματος στάθμευσης και φόρτισης προσωπικών ελαφριών οχημάτων, κατασκευή βυθιζόμενων συστημάτων κάθετης διαβαθμισμένης συμπίεσης απορριμμάτων καθώς και την αναβάθμιση του δικτύου οδοφωτισμού της οδού, με τη πλήρη εγκατάσταση νέων υβριδικών φωτιστικών σωμάτων τύπου LED.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider