Εστίαση: Το στοίχημα της 28ης Οκτωβρίου, οι προκλήσεις και ο προβληματισμός για τα tips

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Εστίαση: Το στοίχημα της 28ης Οκτωβρίου, οι προκλήσεις και ο προβληματισμός για τα tips
Ο τουρισμός δίνει ώθηση στην επισκεψιμότητα των καταστημάτων, ενώ ο κλάδος ποντάρει πολλά και στο επερχόμενο τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου. Πώς σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς τη θέσπιση αφορολόγητου ορίου 300 ευρώ στα φιλοδωρήματα.

Θετική εικόνα παρουσιάζει το τελευταίο διάστημα η εστίαση, δρέποντας τα οφέλη που εξακολουθεί να προσφέρει το τουριστικό κύμα κι ενώ οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο καταβάλλουν υπέρμετρη προσπάθεια να διαχειριστούν τις ανησυχίες που συντηρούν στην εποχή των πληθωριστικών πιέσεων οι τιμές των πρώτων υλών και το ενεργειακό κόστος.

«Σε γενικές γραμμές η εστίαση πάει καλά, καθώς ο κλάδος του τουρισμού τροφοδοτεί την επισκεψιμότητα και στα καταστήματά μας», δηλώνει στο insider.gr, ο πρόεδρος της Ένωσης Εστιατορίων και Συναφών Αττικής και γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατόρων και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ), Γιάννης Δαβερώνης.

Ο ίδιος παραδέχεται ότι υπάρχει κινητικότητα στα καταστήματα εστίασης – εστιατόρια, ταβέρνες, καφέ, μπαρ – η οποία, όπως είναι φυσικό, είναι πιο έντονη τα σαββατοκύριακα, ενώ εκτιμά πως ο κλάδος θα ωφεληθεί και από το επερχόμενο τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου, καθώς παραδοσιακά ένα ταξίδι αναψυχής είθισται να συνοδεύεται και από βόλτες στα καταστήματα εστίασης που βρίσκονται στην εκάστοτε περιοχή που επιλέγουν οι ταξιδιώτες. «Πιστεύω ότι το ερχόμενο τριήμερο θα έχουμε καλό εσωτερικό τουρισμό που θα ευνοήσει και τα καταστήματά μας», εξηγεί.

Το εκρηκτικό «κοκτέιλ» των προκλήσεων

Ωστόσο, όπως προειδοποιούν παράγοντες της αγοράς, το θετικό momentum που συνοδεύει τον κλάδο το τελευταίο διάστημα δεν δύναται να διαγράψει μεμιάς τις σοβαρές προκλήσεις που εξακολουθούν να ταλανίζουν τα καταστήματα εστίασης.

«Οι τιμές των πρώτων υλών παραμένουν σε υψηλά επίπεδα εδώ και αρκετό διάστημα. Η τιμή του ελαιόλαδου και των προϊόντων μαναβικής είναι ενδεικτικές», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Δαβερώνης. Και φυσικά, δεν είναι μόνο αυτά. Ανοδικά κινούνται οι τιμές του καφέ, του κακάο, των χυμών, ενώ και οι τιμές των αναψυκτικών έχουν από καιρό πάρει την ανιούσα.

Την ίδια στιγμή, έκδηλη παραμένει η ανησυχία για την πορεία των τιμών ενέργειας προσεχώς, με τους επιχειρηματίες της εστίασης να εκφράζουν φόβους για την κατάσταση που θα διαμορφωθεί ενόψει της έλευσης του χειμώνα. «Η ενέργεια έχει γίνει ένα πραγματικό είδος πολυτελείας και αυτό μας προβληματίζει», σχολιάζει ο κ. Δαβερώνης.

Ένα ακόμη αγκάθι που απασχολεί τον κλάδο είναι και η φορολόγηση. «Η διαρκής φορολόγηση δεν βοηθά. Πρέπει να στηριχθεί η επιχειρηματικότητα και ο κλάδος μας να δουλέψει», σημειώνει την ίδια ώρα έτερος επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στην εστίαση.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι από τον περασμένο Ιούλιο έχει αυξηθεί ο ΦΠΑ στον σερβιριζόμενο καφέ, εντείνοντας τους προβληματισμούς του κλάδου. Ειδικότερα, από την 1η Ιουλίου, ο καφές στην εστίαση πωλείται με ΦΠΑ δύο ταχυτήτων.

Εάν ο πελάτης επιλέξει να τον καταναλώσει στην καφετέρια, θα πρέπει να τον πληρώσει ακριβότερα, καθώς επιβαρύνεται με ΦΠΑ 24% ενώ αν τον πάρει στο χέρι θα τον πληρώσει φθηνότερα, καθώς εφαρμόζεται ΦΠΑ 13%. Μετά από τέσσερα χρόνια ο συντελεστής ΦΠΑ στον σερβιριζόμενο καφέ αλλά και στο τσάι, το κακάο, το χαμομήλι και τα άλλα αφεψήματα επέστρεψε στο 24% από 13% που είχε μειωθεί λόγω της πανδημίας. Αντίθετα, στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ 13% παραμένει μόνιμα ο καφές που θα παραγγέλνει ο καταναλωτής με delivery ή όταν θα επιλέγει να τον πάρει take away, δηλαδή «στο χέρι».

Μάλιστα, αυτή είναι η δεύτερη αύξηση ΦΠΑ που καλείται να διαχειριστεί μέσα στο 2024 ο κλάδος της εστίασης, καθώς από τις αρχές του τρέχοντος έτους έχουν επανέλθει στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ 24% - από 13% που ήταν μέχρι τότε - τα μη αλκοολούχα ποτά που διατίθενται από τις επιχειρήσεις εστίασης, όπως τα αναψυκτικά.

«Παρά τις προκλήσεις αυτές, οι επιχειρηματίες της εστίασης καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να καλύψουν στο μέγιστο βαθμό τις ανάγκες των πελατών τους», επισημαίνει ο ίδιος επιχειρηματίας, τονίζοντας πως προτεραιότητα του κλάδου είναι η ορθή διαχείριση των τιμοκαταλόγων, χωρίς να υπάρξει την ίδια στιγμή καμία έκπτωση στην ποιότητα.

Τα φιλοδωρήματα

«Η φορολόγηση των φιλοδωρημάτων είναι ένα πολύ μεγάλο ζήτημα. Κάτι που δεν είναι υποχρεωτικό δεν πρέπει να φορολογείται», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Δαβερώνης, αναγνωρίζοντας ωστόσο πως είναι σημαντικό το γεγονός ότι θεσπίζεται αφορολόγητο όριο.

Υπενθυμίζεται εδώ, ότι στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα, προβλέπεται η θέσπιση αφορολόγητου μέχρι 300 ευρώ τον μήνα για τα φιλοδωρήματα που προέρχονται από τα POS, ενώ απαλλάσσεται όλο το ποσό από τις ασφαλιστικές εισφορές. Αυτό που ίσχυε έως τώρα ήταν η φορολόγηση από το πρώτο ευρώ. Τα φιλοδωρήματα δηλώνονταν στην αναλυτική περιοδική δήλωση και φορολογούνταν, όπως ακριβώς και ο μισθός. Το μέτρο θα εφαρμοστεί από την 1η Νοεμβρίου του 2024.

«Εμείς δεν θεωρούμε ότι υπάρχουν εργαζόμενοι δύο ταχυτήτων. Όλοι οι εργαζόμενοι είναι ίδιοι», προσθέτει χαρακτηρίζοντας το φιλοδώρημα ως μια θετική ανταπόκριση από την πλευρά του πελάτη στη λειτουργία μιας επιχείρησης εστίασης.

Την απόφαση της κυβέρνησης να είναι το φιλοδώρημα, που καταβάλλεται μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών, αφορολόγητο έως τα 300 ευρώ ανά εργαζόμενο επιχείρησε, δε, να τεκμηριώσει πριν από μερικά 24ωρα ο ίδιος ο πρωθυπουργός μέσω ανάρτησης του στο TikTok.

«Όλη η αλήθεια για τα φιλοδωρήματα. Η δουλειά στην εστίαση είναι δύσκολη και απαιτητική και το να αφήνουμε ένα tip στους εργαζόμενους οι οποίοι μας εξυπηρετούν είναι μια ελάχιστη αναγνώριση αυτής της δύσκολης δουλειάς. Δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι ξαφνικά η κυβέρνηση θέλει να φορολογήσει τα φιλοδωρήματα. Αυτό είναι παντελώς ανακριβές. Μέχρι σήμερα προβλέπεται φορολόγηση των φιλοδωρημάτων, για τα φιλοδωρήματα τα οποία καταβάλλονται μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών. Απλά το ζήτημα αυτό ήρθε στην επιφάνεια για τον απλούστατο λόγο ότι μετά τον Covid αυξήθηκαν σημαντικά οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, κάτι το οποίο εξάλλου επιδιώκουμε. Ερχόμαστε λοιπόν να ρυθμίσουμε αυτό το ζήτημα. Και αποφασίσαμε να είναι αφορολόγητο ως 300 ευρώ ανά εργαζόμενο τον μήνα όταν αυτό πληρώνεται με πιστωτική κάρτα και όχι με μετρητά. Πάνω από 300 ευρώ αυτά θα φορολογούνται και πιστεύω ότι και αυτό είναι δίκαιο, γιατί δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε και εργαζόμενους δύο κατηγοριών γιατί υπάρχουν πολλά επαγγέλματα στα οποία πολύ απλά δεν υπάρχουν φιλοδωρήματα. Και αν κάποιος εργαζόμενος σκέφτεται να καλύψει μέρος του μισθού με τα φιλοδωρήματα, να γνωρίζετε ότι θα είμαστε πολύ αυστηροί. Πιστεύω να καταλάβατε τώρα ποια είναι η αλήθεια και ότι πραγματικά θέλουμε να φροντίσουμε τους εργαζόμενους οι οποίοι εργάζονται στην εστίαση. Μια δίκαιη και ισορροπημένη λύση για μια κρίσιμη κατηγορία εργαζόμενων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τουρισμός: Τα σημάδια κόπωσης και η πορεία ανταγωνιστών 

Μπουτάρη Οινοποιεία: Αναζητά βηματισμό και διεκδικεί τη θέση που της αξίζει – Οι βασικοί στόχοι

Κορρές: Ο τζίρος των 50 εκατ. ευρώ και οι στρατηγικοί στόχοι σε Ελλάδα και εξωτερικό

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider