Τουρισμός: Τα σημάδια κόπωσης και η πορεία ανταγωνιστών 

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τουρισμός: Τα σημάδια κόπωσης και η πορεία ανταγωνιστών 
Ανησυχίες για την συνέχεια εκφράζουν φορείς του κλάδου. Η ανάγκη αλλαγής μοντέλου και άμβλυνσης της εποχικότητας του τουριστικού προϊόντος.

Ανοδική πορεία, αλλά με εμφανή σημάδια κόπωσης, ειδικά για συγκεκριμένους προορισμούς, ακολουθεί φέτος ο τουρισμός. Παρά τα νέα ρεκόρ που αναμένονται ωστόσο φορείς του κλάδου χαρακτηρίζουν επιτακτική την ανάληψη δράσης, δεδομένης και της πορείας των ανταγωνιστών, η οποία μαρτυρά ισχυροποίηση της θέσης τους στον ευρύτερο τουριστικό χάρτη.

Ειδικότερα, σύμφωνα με παράγοντες της τουριστικής αγοράς τα σημάδια κόπωσης είναι εμφανή φέτος αφενός στα έσοδα που αφήνει ο κάθε τουρίστας κι αφετέρου στην πτωτική πορεία που παρουσιάζουν ακόμα και premium προορισμοί οι οποίοι τα προηγούμενα χρόνια άκμαζαν.

Να θυμίσουμε ότι σε επίπεδο εσόδων ο δεύτερος πιο δυνατός μήνας της σεζόν παρουσίασε μείωση των ταξιδιωτικών εισπράξεων κατά 4,2% παρότι οι ταξιδιωτικές αφίξεις κατέγραψαν αύξηση της τάξης του 4,1%. Ο λόγος ήταν η μεγάλη πτώση της μέσης δαπάνης των τουριστών η οποία κινήθηκε πτωτικά κατά 9,1% σε σχέση με πέρυσι.

Αντίστοιχα σύμφωνα με τα στοιχεία των περιφερειακών αεροδρομίων, ο premium προορισμός της Μυκόνου εμφανίζει πτώση της επιβατικής κίνησης ακόμα και τους θερμότερους μήνες του καλοκαιριού. Σε αυτό το πλαίσιο και δεδομένων των επιβαρύνσεων στην τιμή του τουριστικού προϊόντος, οι ξενοδόχοι εκφράζουν φόβους για δυνητικό αντίκτυπο, σε ένα περιβάλλον που ο ανταγωνισμός από τις γειτονικές χώρες αυξάνει.

«Η πραγματικότητα του ελληνικού τουρισμού είναι σύνθετη, γεμάτη προκλήσεις. Η προσφορά του ξενοδοχειακού κλάδου δεν είναι λόγια. Ο ελληνικός τουρισμός βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Μπορεί ο κόσμος να εξακολουθεί να θέλει να ταξιδέψει, όμως, οι πληθωριστικές πιέσεις είναι μεγάλες, οπότε κάθε επιβάρυνση στην τιμή του τουριστικού προϊόντος έχει αντίκτυπο, θέλοντας και μη, στην ανταγωνιστικότητά μας. Κι αυτό συμβαίνει σε μία χρονική στιγμή που τα σημάδια κόπωσης ακόμη και σε δημοφιλέστατους ελληνικούς προορισμούς είναι ξεκάθαρα», ανέφερε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γιάννης Χατζής, από το βήμα του 3ου Περιφερειακού Συνεδρίου της ΠΟΞ, που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στη Ζάκυνθο.

Αντίστοιχα και ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), Αλέξανδρος Βασιλικός στο ίδιο συνέδριο, επανέλαβε την ανάγκη αλλαγής μοντέλου αλλά και την ανάγκη προσαρμογής του ελληνικού τουρισμού στα νέα δεδομένα, ώστε να μπορέσουν να αντιμετωπιστούν τόσο οι προκλήσεις όσο και οι χρόνιες παθογένειες του κλάδου. «Το μέλλον του ξενοδοχείου στην Ευρώπη έχει πάρα πολλές προκλήσεις μπροστά του. Η πρόοδος της τεχνολογίας είναι εκθετική και η ταχύτητα εξέλιξής της ραγδαία. Γεγονός που καθιστά άστοχη την δεκαετία ως μονάδα μέτρησης. Θα πρέπει να αναπρόσαρμόσουμε την ταχύτητα λήψης αποφάσεων, αφού μέσα σε μια δεκαετία μπορούν πλέον να υπάρξουν σημαντικές αλλαγές» ανέφερε χαρακτηριστικά. Προσέθεσε δε ότι θα πρέπει να επιταχύνουμε και την επίλυση χρόνιων παθογενειών που εντοπίζονται στον κλάδο, αν θέλουμε να ισχυροποιήσουμε την θέση μας στον τουριστικό χάρτη της ευρύτερης περιοχής. «Για παράδειγμα η Αθήνα είναι η πόλη με τη μεγαλύτερη διαφορά εποχικότητας μεταξύ χειμώνα και καλοκαιριού. Ο πατέρας μου σε μία συνέντευξή του το 1993 μιλούσε για την ανάγκη ανάπτυξης ενός Μητροπολιτικού Συνεδριακού Κέντρου στην Αθήνα που θα ερχόταν να αλλάξει τα δεδομένα της εποχικότητας. Έχουμε 2024 και συζητάμε ακριβώς τα ίδια πράγματα. Τα πράγματα αλλάζουν, μην κλειστούμε στον μικρόκοσμό μας παρά μόνο για να διορθώσουμε τις παθογένειες. Πρέπει να αλλάξουμε ταχύτητα, αλλιώς μη θεωρούμε δεδομένο αυτό που σήμερα υπάρχει».

Η απάντηση βρίσκεται σύμφωνα με φορείς του κλάδου στην αλλαγή στρατηγικής και την άμβλυνση της εποχικότητας καθώς και στην περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου με βιώσιμους όρους. Με τον τρόπο αυτό η χώρα θα μπορεί να φιλοξενήσει περισσότερους τουρίστες χωρίς να αλλοιωθεί η εμπειρία. Η ανάληψη δράσης δε στα συγκεκριμένα πεδία, χαρακτηρίζεται επιτακτική υπό το πρίσμα της ανόδου και των ανταγωνιστών.

Πώς κινήθηκε η Ελλάδα και οι ανταγωνιστές

Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η χώρα μας κατέγραψε το α' εξάμηνο του τρέχοντος έτους πάνω από 50 εκατ. διανυκτερεύσεις ταξιδιωτών, εξασφαλίζοντας την τρίτη θέση μεταξύ των βασικών ανταγωνιστών της. Την πρωτιά διατήρησε η Ισπανία, με 211 εκατ. διανυκτερεύσεις και ακολούθησε η Ιταλία με 178 εκατ. διανυκτερεύσεις. Μετά την Ελλάδα βρέθηκε η η Πορτογαλία, με 38 εκατ. διανυκτερεύσεις και ακολούθησε η Κροατία με 24 εκατ. διανυκτερεύσεις.

Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ωστόσο η Ελλάδα τερμάτισε στην 7η θέση ως προς τις διανυκτερεύσεις ταξιδιωτών και φάνηκε να αναπτύσσεται με βραδύτερο ρυθμό. Στην περίπτωση της χώρας μας ο όγκος των διανυκτερεύσεων το πρώτο εξάμηνο αυξήθηκε κατά 3,7% σε σχέση με πέρυσι, χάρη, κυρίως, του εισερχόμενου τουρισμό.

Η Ισπανία όμως φάνηκε να κινείται καλύτερα φέτος, παρότι αναπλήρωσε τις απώλειες του κορονοϊού βραδύτερα από την χώρα μας. Συγκεκριμένα σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, σημειώθηκε αύξηση 4% σε ετήσια βάση στις διανυκτερεύσεις με τα 138 εκατ. από τα 211 εκατ. να προέρχονται από ξένους τουρίστες. Οι διανυκτερεύσεις των ξένων τουριστών δηλαδή αυξήθηκε κατά 7,8%. Χώρες δε όπως το Λουξεμβούργο και η Μάλτα, κέρδισαν τα πρωτεία στην αύξηση των διανυκτερεύσεων καταγράφοντας τη μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο 22,6% και 15,2% αντίστοιχα

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Μεγάλη η εξάρτηση του ελληνικού τουρισμού από τους διεθνείς επισκέπτες - Οι αστερίσκοι και οι κίνδυνοι

Γιατί ο Ευρωπαϊκός Νότος νικά το γαλλογερμανικό άξονα σε ανάπτυξη – «Κλειδί» τουρισμός και κονδύλια ΕΕ

Τουρισμός: Η πορεία του Αυγούστου και οι δείκτες «κλειδιά» που θα κρίνουν το αποτέλεσμα της σεζόν

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider