Δεδομένων των οικονομικών συνθηκών, είναι ιδιαιτέρως σημαντικό για τον καθένα να αποδειχτεί «έξυπνος» ως καταναλωτής και ικανός να ελέγχει τις αγορές του, λέει το ΕΥΖΗΝ, το πρόγραμμα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, το οποίο υλοποιείται σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και δίνει συμβουλές. Υπενθυμίζει πως, σύμφωνα με τελευταίες έρευνες, περισσότερο από το 25% του οικογενειακού προϋπολογισμού δαπανάται κάθε μήνα για την αγορά ειδών διατροφής από τα σουπερμάρκετ. Αρα, είναι πολύ σημαντικό ο καθένας να γνωρίζει τι χρειάζεται να αγοράσει και να μην υποκύπτει στην πληθώρα των «πειρασμών».
Τα καταστήματα και οι βιομηχανίες από τη μεριά τους έχουν πάντα στη διάθεσή τους πολλούς τρόπους μέσω των οποίων προωθούν την αγορά των προϊόντων τους. Ποικίλες τεχνικές μάρκετινκ, διαφοροποίησή τους ανάλογα με το καταναλωτικό κοινό-στόχο (π.χ. παιδιά, ενήλικες), χρήση δώρων, προσφορές, είδη συσκευασίας, τρόποι τοποθέτησης προϊόντων στα ράφια, ακόμα και το είδος μουσικής που μπορεί να ακούει κανείς στο σουπερμάρκετ, όλα συνδράμουν με τον τρόπο τους στην προώθηση της πώλησης. Συνεπώς, ο καταναλωτής χρειάζεται να μπορεί να ελέγξει και τέτοιες παραμέτρους, ασυνείδητες πολλές φορές, προκειμένου να παραμείνει κατά το δυνατό προσηλωμένος στις πραγματικές του ανάγκες.
Η πρώτη και η πιο σημαντική συμβουλή που δίνουν οι ειδικοί προς όλους τους αγοραστές είναι… διατροφική: να μην πηγαίνει κάποιος για ψώνια με «άδειο» το στομάχι. Πρόσφατες επιστημονικές μελέτες εξηγεί το ΕΥΖΗΝ αποδεικνύουν ότι όταν ψωνίζει κανείς ενώ νιώθει πείνα, τότε εμφανίζει την τάση να αγοράζει περισσότερα πράγματα – και αυτό δεν αφορά μόνο τρόφιμα. Μέσα από μία σειρά πειραμάτων βρέθηκε ότι όταν κάποιος πηγαίνει για ψώνια ενόσω αισθάνεται πεινασμένος δαπανά έως και 64% περισσότερα χρήματα από ό,τι όταν έχει καταναλώσει κάποια τροφή. Το τελικό αποτέλεσμα είναι η αναζήτηση περισσότερων επιλογών (όχι απαραίτητα μόνο τροφίμων) και κατ’ επέκταση η παράλληλη αύξηση τόσο των καταναλισκόμενων θερμίδων όσο και των οικονομικών δαπανών.
Παρόλα αυτά, η επιστημονική ομάδα του προγράμματος ΕΥΖΗΝ προτείνει αρκετούς τρόπους που μπορούν να βοηθήσουν τον καταναλωτή να προβεί σε έξυπνες και οικονομικές αγορές. Η δημιουργία μιας λίστας για τα ψώνια ίσως να είναι η σημαντικότερη. Με τη βοήθειά της, δεδομένου ότι υπάρχει πληθώρα διαθέσιμων αγαθών, μπορεί κάποιος να μείνει προσηλωμένος σε ό,τι χρειάζεται και να μην ξεφύγει, κάνοντας αυθόρμητες αγορές και μαζί επιπρόσθετα έξοδα.
Βοηθητικό είναι επίσης να αναζητούνται οι οικονομικότερες εναλλακτικές που διαθέτουν τακτικά τα καταστήματα (π.χ. προσφορές). Όμως, σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και η ποιότητα των προϊόντων, ειδικά όταν πρόκειται για τρόφιμα. Δηλαδή, το «κέρδος σε ποσότητα» για τον καταναλωτή να μην γίνεται εις βάρος της ποιότητας του τροφίμου.
Ένας τρόπος να ελέγχεται η ποιότητα του προϊόντος είναι μέσω της ετικέτας του τροφίμου. Η εκπαίδευση των καταναλωτών σε σχέση με τις ετικέτες των τροφίμων μπορεί να τους βοηθήσει να κάνουν πιο ενημερωμένες επιλογές με βάση τη διατροφική αξία των προϊόντων. Ο καταναλωτής σήμερα, περισσότερο ίσως από ό,τι παλαιότερα, πρέπει να μάθει να ισορροπεί μεταξύ ποσότητας και ποιότητας, επιλέγοντας ένα μέτρο στην ποσότητα των αγορών και διατηρώντας όσο το δυνατόν καλύτερη ποιότητα για αυτές, αναφέρει το ΕΥΖΗΝ.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.