Η γυάλινη οροφή αργεί να σπάσει στην Ελλάδα με το μισθολογικό χάσμα να βρίσκεται πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και την υποεκπροσώπηση να σπάει αρνητικά ρεκόρ σε τομείς όπως είναι η τεχνολογία. Φορείς της αγοράς, μιλώντας στο συνέδριο The Upfront Initiative αναφέρθηκαν στην ισότητα και στην συμπερίληψη και εστίασαν στην ελληνική πραγματικότητα αλλά και στις κινήσεις που πρέπει να γίνουν στο άμεσο μέλλον.
Οι επιχειρήσεις και ειδικά οι μεγαλύτερες όλο και περισσότερο γνωρίζουν ότι πρέπει να βασίζονται σε άτομα και όχι στο φύλο τόνισε η Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ), κ. Σοφία Κουνενάκη- Εφραίμογλου. Ενδεικτικό είναι ότι το μισθολογικό χάσμα στη χώρα μας βρίσκεται στο 14% ξεπερνώντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 13% και απέχει με διαφορά από χώρες όπως η Ιταλία που έχουν καταφέρει να παρουσιάζουν ποσοστό μόλις 5%. Η υποεκπροσώπηση εξακολουθεί να αποτελεί άλλη μια παθογένεια των ελληνικών επιχειρήσεων και του ελληνικού ESG, κατ’ επέκταση. Μεγάλος χαμένος στο συγκεκριμένο θέμα είναι ο τομέας της πληροφορικής όπου η υποεκπροσώπηση φθάνει μόλις στο 18%, ενώ η αγορά δείχνει πρόθυμη να αναλάβει δράση για να αυξήσει το ποσοστό. Στο πλαίσιο αυτό στο τέλος του μήνα, το ΕΒΕΑ πρόκειται να ανακοινώσει νέα πρόσκληση για ένταξη αμιγώς γυναικείων ομάδων στην θερμοκοιτίδα καινοτόμου επιχειρηματικότητας ΘΕΑ προκειμένου να έχουν πρόσβαση σε επενδυτικά κεφάλαια.
Τι συμβαίνει στις ελληνικές επιχειρήσεις
Τα ποσοστά της συμμετοχής των γυναικών στις ανώτατες βαθμίδες, ωστόσο, δείχνουν να βελτιώνονται σε σχέση με το παρελθόν.
Η Διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων και Επικοινωνίας της ΔΕΗ, κ. Σοφία Δήμτσα σημείωσε πως στη ΔΕΗ δεν υπάρχει κριτήριο φύλου στις προκηρύξεις ούτε και διακρίσεις στις αμοιβές των εργαζομένων. Υπογραμμίζοντας πως «δεν πιστεύει σε ποσοστώσεις» αναφέρθηκε στα διαρκώς βελτιούμενα ποσοστά εκπροσώπησης των γυναικών σε ανώτερες θέσεις στην εταιρεία. Ειδικότερα, όπως είπε, οι γυναίκες καλύπτουν το 37% των διευθυντικών θέσεων ενώ το ποσοστό αυτό φθάνει στο 42% σε θέσεις μεσαίων στελεχών. Ωστόσο, υπογράμμισε πως οι προκαταλήψεις στην κοινωνία παραμένουν ισχυρές αναφέροντας ως παράδειγμα πως όταν υπάρχουν ευκαιρίες προσλήψεων σε θέσεις γραμματειακής υποστήριξης δεν υπάρχουν βιογραφικά που έρχονται από άνδρες εργαζόμενους.
Όπως είναι αναμενόμενο, κάποιοι κλάδοι είναι πιο προσβάσιμοι επαγγελματικά στις γυναίκες σε σχέση με άλλους. Ένας από αυτούς είναι το λιανεμπόριο τροφίμων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την ΜΕΤΡΟ.
«Το λιανεμπόριο τροφίμων μπορεί να γίνει φορέας μηνυμάτων και συμπερίληψης στην κοινωνία» σημείωσε η Δήμητρα Δασκαλάκη, Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης & Επικοινωνίας METRO και υπογράμμισε τον σημαντικό ρόλο που διαδραμάτισαν οι εργαζόμενοι και οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου προκειμένου να διατηρήσουν ζωντανή την εφοδιαστική αλυσίδα κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης. «Το όπλο μας είναι να κεφαλαιοποιήσουμε την ισχυρή κοινωνική δύναμη στη σωστή κατεύθυνση» τόνισε και ανέφερε πώς οι εργαζόμενοι της εταιρείας που έρχονται σε επαφή με το κοινό είναι εκείνοι που τελικά βρίσκονται σε επιθετικές συμπεριφορές πελατών απέναντι «στο διαφορετικό».
«Με 11.000 ανθρώπους στόχος μας είναι να έχουμε 11.000 υγιή κύτταρα που θα αντιδράσουν με σεβασμό απέναντι στην επιθετικότητα» σημείωσε χαρακτηριστικά. Δίνοντας μία εικόνα της οργανωτικής δομής της εταιρείας δήλωσε πώς «είμαστε συμπεριληπτικοί» και ανέφερε πως η METRO έχει 250 διαφορετικές ειδικότητες εργαζομένων σε όλη την Ελλάδα, από το σύνολο των 11.000 εργαζομένων οι 7.200 είναι γυναίκες, ενώ σημαντική είναι και η παρουσία εργαζομένων άλλων θρησκειών σε διαφορετικές περιοχές της χώρας. Τόνισε, δε, πως οι διαφορετικές καταβολές των εργαζομένων δημιουργούν προστιθέμενη αξία στην επιχείρηση, ενώ η πληθώρα διαφορετικών απόψεων συμβάλλει στη λήψη ορθότερων αποφάσεων. Στέλνοντας ένα δυνατό μήνυμα, κατέληξε πως «Το φως πάντα ξεκινάει από μέσα μας και το σκοτάδι δε φεύγει από μόνο του, πρέπει να ανοίξεις το διακόπτη».