Νέα πνοή στον σχεδιασμό των προϊόντων τεχνολογίας δίνουν τα τελευταία χρόνια οι αναδιπλούμενες οθόνες, προσφέροντας παράλληλα κίνητρο στους καταναλωτές για αλλαγές, την ώρα που η μέση διάρκεια ζωής μιας συσκευής όλο και αυξάνει. Χάρη σε αυτό, αλλά και στο γεγονός ότι όλο και περισσότεροι κατασκευαστές πειραματίζονται με την κατηγορία των foldables, οι πωλήσεις κινούνται ανοδικά και οι επιλογές δείχνουν να επεκτείνονται πέρα από τα στενά όρια ενός smartphone.
Αυξάνονται και πληθαίνουν οι επιλογές των foldable
Τα πρώτα μοντέλα των αναδιπλούμενων συσκευών εμφανίστηκαν πριν από την πανδημία, το 2019. Παρότι μάλιστα μέχρι σήμερα θεωρούνταν μια εξειδικευμένη αγορά, το 2023 θα έλεγε κανείς ότι άρχισαν να μπαίνουν τα θεμέλια για να γίνουν mainstream. Σημειωτέον ότι τα foldable smartphones χωρίζονται σε δύο υποκατηγορίες: τα fold, όπου υπάρχει μία εξωτερική μεγάλη οθόνη -αντίστοιχη με εκείνη στα «συμβατικά» smartphones» και μία εσωτερική αναδιπλούμενη που όταν ανοίγει μετατρέπει τη συσκευή σε ένα μικρό tablet και τα flip, τα οποία θυμίζουν περισσότερο τα αναδιπλούμενα κινητά τηλέφωνα της δεκαετίας των ‘00s γνωστά και ως clamshell.
Οι επιλογές στις δύο αυτές υποκατηγορίες εμπλουτίστηκαν εντυπωσιακά το τρέχον έτος. Πέρα από την Samsung, που θεωρείται ο πρώτος διδάξας αλλά και ο κυρίαρχος στην αγορά, αφού τα μοντέλα της (Galaxy Z Fold και Galaxy Z Flip) έχουν φτάσει ήδη στην πέμπτη γενιά και την Huawei που είχε ακολουθήσει πολύ νωρίς την κούρσα, είδαμε τις περισσότερες επιλογές foldable smartphones που υπήρξαν ποτέ στην εν λόγω κατηγορία. Motorola, OnePlus, Google, and Oppo τοποθετήθηκαν στα ράφια των καταστημάτων, προσφέροντας όχι μόνο νέες αλλά και οικονομικότερες εκδοχές, ιντριγκάροντας με τον τρόπο αυτό τους χρήστες για δοκιμές.
Παρότι η κατηγορία των fold κινείται σε επίπεδα άνω των 2000 ευρώ, η OnePlus μας σύστησε φέτος το Open, ένα εξαιρετικά λεπτό για την κατηγορία του fold smartphone -11,7 χιλιοστά όταν είναι κλειστό - που φορά ένα εξαιρετικό σύστημα κάμερας της Handelsblatt και κοστίζει στην περίπτωση της Ελλάδας 1899 ευρώ. Η μητρική της OnePlus Oppo, διαθέτει στο χαρτοφυλάκιο της το N2 Flip - κατηγορία που κινείται εξ αρχής σε πιο προσιτά επίπεδα - το οποίο έχει κυκλοφορήσει και στην Ελλάδα, αλλά και το Fold N2 που δεν ήρθε στην Ευρώπη γενικότερα. Σύντομα δε, αναμένεται και η επόμενη γενιά των foldable συσκευών της. Στις εγχώριες επιλογές εντάσσεται και το εξαιρετικά λεπτό Huawei Mate X5 και το MOTOROLA Razr. Εκτός ελληνικών συνόρων επίσης, βρίσκει κανείς το Google Pixel Fold, συσκευή που ξεκινά από τα 1800 δολάρια.
Άνοδος των πωλήσεων και νέες κατηγορίες συσκευών
Οι πολλαπλές επιλογές εκτιμάται ότι θα ενισχύσουν ευρύτερα τις πωλήσεις της κατηγορίας, με την IDC να υπολογίζει ότι η άνοδος των πωλήσεων της foldable κατηγορίας θα φτάσει το τρέχον έτος το 43,9% σε σχέση με το 2022 και την Counterpoint Research να σημειώνει ότι μόνο το β’ τρίμηνο του έτους οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 10%.
Να θυμίσουμε ότι το 2022 πουλήθηκαν 14,2 εκατ. foldable smartphones, τα οποία αντιπροσώπευαν το 1,2% της συνολικής αγοράς «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να φτάσει στο 3,5% το 2027 με τον μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης να υπολογίζεται στο 27,6%. Αν και το μερίδιο ακούγεται μικρό, δεν είναι αμελητέο, αν σκεφτεί κανείς ότι μιλάμε για εξαιρετικά ακριβές συσκευές που διευρύνουν τα περιθώρια κέρδους των κατασκευαστών.
Η συνεχώς αυξανόμενη ανταπόκριση του κοινού δε, ωθεί τους κατασκευαστές στην εισαγωγή των αναδιπλούμενων οθονών και σε νέες κατηγορίες συσκευών όπως τα laptops. Εδώ οι foldables λύσεις αποτελούν μία καινούργια τάση με την Lenovo και το Thinkpad X1 Fold να κάνει την αρχή. Η πρώτη γενιά χαρακτηρίστηκε ως καλή προσπάθεια και πλέον αναμένεται η δεύτερη γενιά, που έχει ήδη ανακοινωθεί. Το παράδειγμα της Lenovo ακολούθησαν πολύ σύντομα κι άλλοι (Asus και HP). Και στην περίπτωση των Laptops βέβαια, η αρχή συνοδεύεται από πολύ υψηλό κόστος - άνω των 3-4 χιλιάδων ευρώ, το οποίο εκτιμάται ότι θα πέσει όσο αυξάνονται οι χρήστες και εξελίσσεται περαιτέρω η τεχνολογία.