Οι 2+1 mega συμβάσεις και η μεγάλη ευκαιρία για τον κλάδο των υποδομών

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Οι 2+1 mega συμβάσεις και η μεγάλη ευκαιρία για τον κλάδο των υποδομών
Έργα
Σε λίγες μόλις ημέρες «έπεσαν» υπογραφές για projects συνολικού ύψους 10 δισ. ευρώ. «Πίτα» 45 δισ. ευρώ διεκδικούν οι κατασκευαστικές σε βάθος 10ετίας. Αλλάζει το κλίμα για τις εταιρείες. Στο «μενού» Δημόσια Έργα, Παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ, Ταμείο Ανάκαμψης, ΕΣΠΑ. Στο μέλλον στρατηγικές συνεργασίες και συμπράξεις.

Κατά πόσο κάποιες εκφράσεις όπως «restart του κατασκευαστικού κλάδου», «κοσμογονία νέων έργων», «big bang διαγωνισμών», «άνοιξη του τεχνικού κόσμου» και άλλες ανάλογες, που αποτυπώνουν την αισιοδοξία και την προσδοκία των στελεχών του χώρου αλλά και των ανθρώπων της αγοράς, ανταποκρίνονται πλήρως στα όσα συμβαίνουν και κυρίως έρχονται στον τομέα των μεγάλων έργων ή εμπεριέχουν και ολίγη… υπερβολική διάσταση, είναι ανεξάρτητο της νέας πραγματικότητας που διαγράφεται.

Η δεκαετία που διανύουμε αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία για πλήρη επιστροφή και ανάταξη του κατασκευαστικού κλάδου που έρχεται από μια άλλη δεκαετία, δύσκολη, με ανομβρία νέων (μαζικά τουλάχιστον) διαγωνισμών. Ίσως είναι σημαδιακό ότι μόνο μέσα στην εβδομάδα που διανύουμε «έπεσαν υπογραφές» για τρία μεγάλα και εμβληματικά projects που σέρνονταν επί χρόνια, το καθένα για τους δικούς του λόγους.

Η αρχή έγινε με τη Γραμμή 4 του Μετρό και την ΑΒΑΞ (προϋπολογισμός 1,2 δισ. ευρώ), η συνέχεια δόθηκε με το Βόρειο Τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε 65 ( Κεντρική Οδός) και τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (ύψους 442 εκατ. ευρώ), την Παρασκευή ήρθε η υπογραφή της σύμβασης για το Ελληνικό μεταξύ Δημοσίου και Lamda όπου άμεσα θα δημοπρατηθούν έργα 500 εκατ. ευρώ, στα δημόσια ταμεία μπήκαν 647 εκατ. ευρώ (300 εκατ. η πρώτη δόση και 347 εκατ. ευρώ η εγγυητική), ενώ στα επόμενα χρόνια θα γίνουν επενδύσεις 7-8 δισ. ευρώ.

Αναμφίβολα, πρόκειται για μια νέα εποχή ευκαιριών που διαγράφεται για τον κατασκευαστικό κλάδο. Όπως έχουν δηλώσει κορυφαία στελέχη και εκπρόσωποι του χώρου, από τον Γ. Περιστέρη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τον Κ. Μιτζάλη της ΑΒΑΞ έως τον Π. Σουρέτη της Intrakat ή τους επικεφαλής του ομίλου Ελλάκτωρ (πρόσφατα ο CEO κ. Μπουλούτας), οι εταιρείες έχουν μπροστά τους μια μεγάλη προς διεκδίκηση «πίτα», αφού στα δημόσια έργα το ύψος των επενδύσεων θα αγγίξει τα 43 δισ. ευρώ τη δεκαετία 2020-2030 ενώ τα έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων θα φτάσουν τα 7 δισ. ευρώ έως το 2026.

Τα κεφάλαια του Ταμείο Ανάκαμψης (συνολικά έως 32 δισ. ευρώ) συν το επόμενο ΕΣΠΑ (26 δις ευρώ), μαζί με τα υπόλοιπα χρηματοδοτικά προγράμματα και μοντέλα δημιουργούν μια τεράστια κρίσιμη μάζα επενδύσεων σε υποδομές, κλασσικές ή συμπληρωματικές, που αναμένεται να τονώσουν τα μεγέθη και το ανεκτέλεστο των ομίλων.

Μόνο μέσα στους επόμενους μήνες του 2021 αναμένεται για τουλάχιστον 6-8 έργα είτε να ζητηθούν οικονομικές προσφορές είτε να δημοπρατηθούν, θα βγούνε προς διεκδίκηση δημόσια έργα 1,5 δισ. ευρώ αλλά και ΣΔΙΤ κοντά στα 2-2,5 δισ. ευρώ, ανέφερε προ ημερών ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒΑΞ, κ. Μιτζάλης.

Αυτή η κινητοποίηση δυνάμεων και κεφαλαίων αναμένεται να έχει τεράστιο αντίκτυπο στην πραγματική οικονομία, ενώ θα δημιουργηθούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας τα επόμενα έτη. Συνολικά μόνο τα δημόσια έργα και τα ΣΔΙΤ υπολογίζεται ότι θα κινητοποιήσουν επενδύσεις άνω των 13 δισ. ευρώ. Και όλα αυτά δίχως να υπολογίζονται μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις ή αναβαθμίσεις υποδομών (Εγνατία Οδός, λιμάνια, αεροδρόμια κ.α.), ούτε οι συμπληρωματικές δράσεις που διεκδικούν οι όμιλοι σε τομείς όπως η ενέργεια, η διαχείριση απορριμμάτων, τα σιδηροδρομικά, η διαχείριση υδάτων, τουρισμός, αναπλάσεις, real estate κ.α.

Πάντως, ο όγκος των επερχόμενων υποδομών αλλά και η κινητοποίηση δυνάμεων που απαιτείται αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να δούμε προσεχώς περαιτέρω... κινητικότητα στον κατασκευαστικό κλάδο, προκειμένου αυτός να ανταποκριθεί στις προκλήσεις αλλά και στα νέα σφιχτά χρονοδιαγράμματα που επιβάλλονται από τις Βρυξέλλες.

Όμως η μαζική προώθηση πολλών και μεγάλων έργων, ανάμεσα στα οποία υπάρχουν παραχωρήσεις αλλά και ΣΔΙΤ, που απαιτούν τη συμβολή σημαντικών ιδίων αλλά και τραπεζικών κεφαλαίων θα δημιουργήσει περιθώρια τόσο για την εμφάνιση διεθνών σχημάτων αλλά και funds, όσο και για την πραγματοποίηση συνεργειών ανάμεσα στους ομίλους. Κατά πόσο αυτές οι συμπράξεις μείνουν σε επίπεδο συνεργασιών ή προχωρήσουν και σε επόμενο στάδιο, π.χ. συγχωνεύσεις ή απορροφήσεις εταιρειών, στρατηγικές συνεργασίες κ.λπ. θα φανεί στην πορεία.

Άλλωστε, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, μετοχικά ή μέσω αναδιάρθρωσης, τα περισσότερα μεγάλα σχήματα βρίσκονται σε φάση μετασχηματισμού με στόχο την ανάπτυξη και ανάδειξη «δυνατών σημείων» τους, ενώ υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από τις ελληνικές τράπεζες και από ξένα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και funds που βρίσκουν προοπτικές στην ελληνική αγορά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider