Tip of the Day

Black Friday: Συμβουλές για έξυπνες και ασφαλείς αγορές - Τι να προσέξετε

24-11-2023 | 07:10
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Black Friday: Συμβουλές για έξυπνες και ασφαλείς αγορές - Τι να προσέξετε

«Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα ο θεσμός Black Friday έχει επιμηκυνθεί από μία εβδομάδα έως και ένα μήνα (το ελληνικό φαινόμενο της «Black Month»), ενώ τα ποσοστά των εκπτώσεων και των προσφορών είναι μικρότερα των ποσοστών που κυμαίνονται σε άλλες χώρες, με συνέπεια να χάνεται εντελώς το πνεύμα της Black Friday, όπου σημειώνεται κάθετη πτώση τιμών και οι καταναλωτές να μην επωφελούνται στο έπακρο».

Αυτό σημειώνει η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) σε ανακοίνωσή της στην οποία αναφέρει τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές για ασφαλείς αγορές. Οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να:

  • Κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων.
  • Οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
  • Ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους, όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
  • Ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

Οι προσφορές, οι εκπτώσεις και η δωρεάν αποστολή είναι σημαντικοί παράγοντες. Όπως υπενθυμίζει η ΕΚΠΟΙΖΩ:

  • Ελέγξτε την αρχική τιμή του προϊόντος και όχι το ποσοστό της έκπτωσης. Η χαμηλότερη τιμή του τελευταίου μήνα λαμβάνεται ως τιμή αναφοράς και πάνω σε αυτή θα πρέπει να γίνεται οποιαδήποτε μείωση αποφασίζει να κάνει η επιχείρηση.
  • Οι πολιτικές επιστροφής/αλλαγής, η γρήγορη αποστολή και οι διαδικτυακές κριτικές παίζουν σημαντικό ρόλο.
  • Οι υπερβολικά ή οι ασυνήθιστα μεγάλες μειώσεις τιμών ενδέχεται σε ορισμένες περιπτώσεις να υποκρύπτουν δόλιες και παραπλανητικές πρακτικές, όπως για παράδειγμα η πώληση απομιμητικών προϊόντων.
  • Οι πρακτικές εξαπάτησης των καταναλωτών, πρωτίστως κατά τις ηλεκτρονικές αγορές, από επιτήδειους εμπόρους ή από πρόσωπα που ψευδώς παριστάνουν τους εμπόρους (συνήθως, μέσω καναλιών κοινωνικής δικτύωσης π.χ. Facebook, Instagram, Tik Tok). Προσοχή στις άγνωστες ή πρωτοεμφανιζόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ υπενθυμίζει και τα δικαιώματα των καταναλωτών:

  • Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος στις ηλεκτρονικές αγορές εντός 14 ημερών από την ημερομηνία της παραλαβής του.
  • Σε περίπτωση ελαττωματικού ή διαφορετικού προϊόντος από αυτό που ο καταναλωτής έχει παραγγείλει, ο πωλητής είναι υποχρεωμένος να το αντικαταστήσει με δικά του έξοδα ή να επιστρέψει το ποσό.
  • Η εγγύηση του προϊόντος. Η διάρκεια της νόμιμης εγγύησης είναι δύο χρόνια.
  • Οι καταναλωτές θα πρέπει να αναζητούν συνδυαστικά και άλλες εγγυήσεις, όπως ενδεικτικά:
  • Αναρτημένα στην ιστοσελίδα του καταστήματος τα πλήρη στοιχεία της επιχείρησης (Εταιρική επωνυμία, έδρα, ταχυδρομική και ηλεκτρονική (email) διεύθυνση, ΑΦΜ, τηλέφωνα επικοινωνίας (που θα πρέπει να είναι σταθερά και όχι κινητά), αριθμό καταχώρησης στο ΓΕΜΗ),
  • Εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής. Προτιμήστε τη αντικαταβολή ή τις προπληρωμένες κάρτες. Ειδικά η τραπεζική κατάθεση, εάν εμφανίζεται ως αποκλειστικός τρόπος πληρωμής και εάν, ταυτόχρονα, απαιτείται από τον έμπορο η προεξόφληση όλου του ποσού της αγοράς, θα πρέπει να προβληματίζει ιδιαιτέρως τους καταναλωτές και να τους καθιστά εξαιρετικά διστακτικούς.
  • Να μην παρατηρείται μεγάλος αριθμός ορθογραφικών και γραμματικών/συντακτικών λαθών σε σημαντικά κείμενα της ιστοσελίδας της επιχείρησης (π.χ. στις περιγραφές των προϊόντων, στους όρους χρήσης ή στην πολιτική προσωπικών δεδομένων), τα οποία είναι ένδειξη προχειρότητας, αλλά και δόλιων προθέσεων.
  • Διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης του ηλεκτρονικού καταστήματος προτού προβείτε σε αγορά ή ρωτήστε για την πολιτική του καταστήματος, όταν αυτό είναι φυσικό κατάστημα, σε περίπτωση επιστροφής του προϊόντος,
  • Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει εμπρόθεσμα το προϊόν, θυμηθείτε ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν ουσιαστικές δικλείδες ασφαλείας για τους καταναλωτές, σε περίπτωση ακύρωσης της συναλλαγής. Αντίθετα η πληρωμή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή, θα πρέπει να αποφεύγεται.
  • Ελέγξτε την παραγγελία σας. Εάν το παραδοθέν προϊόν δεν αντιστοιχεί στην παραγγελία ή είναι κατεστραμμένο, ο πωλητής είναι υπεύθυνος. Διατηρείτε πάντα όλα τα πιθανά αποδεικτικά στοιχεία, όπως φωτογραφίες και αποδείξεις πληρωμής, ώστε να μπορείτε να αποδείξετε το πρόβλημα εάν είναι απαραίτητο.
    Σε περίπτωση που παρατηρήσετε κάποιο ελάττωμα εντός 30 ημερών, έχετε την επιλογή να ζητήσετε εναλλακτικά:
    α. ένα νέο προϊόν,
    β. επιστροφή χρημάτων,
    γ. μείωση τιμής (ανάλογη με την έλλειψη συμμόρφωσης),
    δ. επισκευή προϊόντος.

Παράλληλα, τον κώδωνα του κινδύνου ενόψει Black Friday κρούει και η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, συστήνοντας στους καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές. Ειδικά τη φετινή χρονιά, με την ακρίβεια να επιβαρύνει στον μέγιστο βαθμό τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, η ιεράρχηση των αναγκών και η έρευνα αγοράς καθίστανται πιο αναγκαίες από ποτέ.

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ, προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα «προσφορών»:

  1. Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
  2. Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες
  3. Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς. Ιδίως να ερευνούν αν και κατά πόσο επιβάλλονται τόκοι στην αγορά αυτή, αφού, στην περίπτωση αυτή, το κόστος αγοράς αυξάνει ραγδαία.
  4. Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής
  5. Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

«Καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι ότι η καταναλωτική φρενίτιδα που με τεχνικές marketing δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (Βlack Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύκτες κ.λπ.) έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι “πρέπει” να εκμεταλλευτεί τις προσφορές σπεύδοντας στα μαγαζιά. Στο σημερινό πλαίσιο της εκρηκτικής ακρίβειας σε αγαθά πρώτης ανάγκης, ο καταναλωτής οφείλει να ενεργεί τις αγορές του με σύνεση και περίσκεψη» υπογραμμίζει η ΕΚΕΕ.

Για οποιοδήποτε πρόβλημα, παράπονο ή καταγγελία, που αφορά τις συναλλαγές σας, μπορείτε να απευθύνεστε στην Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας στα ακόλουθα στοιχεία επικοινωνίας:

  1. On line φόρμα υποβολής καταγγελίας: https://eeke.gr/epikinonia/kataggelies/
  2. e-mail: [email protected]
  3. Τel :210-8817730
  4. Web: www.eeke.gr
  5. fb: www.facebook.com/enosikatanaloton/

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

07:20

Γλυκό γαλλικό ψωμί πριν τους Ολυμπιακούς - Μανιάτης για το ρεύμα - Βάιος Γκανής για το αγροτικό και Κασσελάκης για το τραπεζικό

07:18

Συμβουλές ανακούφισης από ηλιακό έγκαυμα

07:12

Στο «σφυρί» το σμόκιν του Μάρλον Μπράντο από τον «Νονό»: Πόσα μπορεί να «πιάσει»

07:10

Φορολογικές δηλώσεις: Σενάριο μικρής παράτασης στο τραπέζι του ΥΠΕΘΟ

07:04

Εκπλήξεις από το digital της ΕΤΕ - Σήμερα κληρώνει για Eurobank - Ισραηλινό ενδιαφέρον για ελληνική εταιρεία

23:52

Ιράκ: Εκτέλεση δι' απαγχονισμού 10 ανδρών που είχαν καταδικαστεί για συμμετοχή στον ISIS

23:35

Ρωσία: Κάθειρξη 6,5 ετών στην ρωσοαμερικανίδα δημοσιογράφο Αλσού Κουρμάσεβα

23:28

Καμάλα Χάρις: 81 εκατ. δολάρια έχει συγκεντρώσει ήδη η προεκλογική της εκστρατεία

23:21

Βουλή: Υπερψηφίστηκε στην επιτροπή το νομοσχέδιο για το ψηφιακό σχολείο

23:08

Τεχνολογική επαναφορά στην Wall Street - Ράλι 4% για την Nvidia

22:57

Γαλλία: Ο Μακρόν επαινεί το «θάρρος και το αίσθημα καθήκοντος» του Μπάιντεν

22:43

Πετρέλαιο: Παρέμεινε σε χαμηλό 5 εβδομάδων η τιμή

22:42

Η Boeing έκλεισε deal πώλησης 50 αεροσκαφών στην Korean Air και ως 20 Dreamliners στην JAL

22:26

Γερμανία: Μόνο το 1/3 των μελών του SPD θέλει να διεκδικήσει εκ νέου την καγκελαρία ο Σολτς

22:11

Γιατί ο κόσμος δεν αλλάζει πια το ίδιο συχνά κινητό; Τι λέει ο CEO της Verizon

21:52

Ιράν: Οι Φρουροί της Επανάστασης αναχαίτισαν τάνκερ συμφερόντων ΗΑΕ

21:35

Γάζα: Τουλάχιστον 70 νεκροί Παλαιστίνιοι σε ισραηλινές επιθέσεις στη Χαν Γιούνις

21:18

Ενθουσιώδης στήριξη της Νάνσι Πελόζι στην Καμάλα Χάρις

21:16

Χτύπημα Μπορέλ σε Όρμπαν: Στις Βρυξέλλες κι όχι στη Βουδαπέστη η Σύνοδος των ΥΠΕΞ της ΕΕ

21:11

Κάμαλα Χάρις: Απαράμιλλη στη σύγχρονη ιστορία των ΗΠΑ η κληρονομιά του Τζο Μπάιντεν

20:47

Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν: Οι λεπτές «πράσινες ισορροπίες» και ο ρόλος της Μελόνι

20:28

Κασσελάκης: «Ιδιωτική τράπεζα με δημόσιο χρήμα» η Attica Bank

20:20

Βρετανία: Ο Τζο Μπάιντεν έκανε το ΝΑΤΟ «πιο ισχυρό», δηλώνει ο Κιρ Στάρμερ

20:12

AVE: Από 24/7 η διαπραγμάτευση των 2.360.000 νέων μετοχών μετά την ΑΜΚ

20:04

Δράμα: Συνεχίζεται η μάχη με τη φωτιά στο όρος Φαλακρό - Βελτιωμένη η εικόνα

19:52

Κυρανάκης για κυβερνοεπιθέσεις: Η βάση δεδομένων του Ελληνικού Κτηματολογίου δεν παραβιάστηκε

19:45

ΑΑΔΕ: Yποχρέωση άμεσης διασύνδεσης σε περίπτωση αντικατάστασης ταμειακού συστήματος ή/και POS

19:40

Σδούκου: Οι επιστροφές που ζητούνται από ΜμΕ για τις επιδοτήσεις ρεύματος που έλαβαν, αφορά μόλις το 1,8 ‰

19:33

«Αποτύχαμε», παραδέχθηκε η διευθύντρια της Secret Service σχετικά με την επίθεση εναντίον του Τραμπ

19:25

Δ. Αθηναίων: Σαρωτικές αλλαγές στη Δημοτική Αστυνομία - Δούκας: «Μηδενική ανοχή στη διαφθορά»