Οι εταιρείες έχουν πολλές ευκαιρίες να ενσωματώσουν την κυκλικότητα στα προϊόντα και τις δραστηριότητές τους. Αν και οι προσεγγίσεις μπορεί να διαφέρουν, υπάρχουν κάποιοι παράγοντες που συμβάλλουν στην επιτυχία των πρακτικών βιωσιμότητας.
Ο ακρογωνιαίος λίθος του κυκλικού μετασχηματισμού είναι το πώς αυτός θα ταιριάξει με την επιχειρηματική στρατηγική σας. Προσδιορίστε ένα μοντέλο που ευθυγραμμίζεται καλά με τη στρατηγική θέση της εταιρείας σας, το όραμα και τις αξίες σας. Ένα καλά επιλεγμένο μοντέλο θα πρέπει να ενισχύει τόσο τη βιωσιμότητα όσο και την κερδοφορία. Για παράδειγμα, μια επωνυμία πολυτελείας θα πρέπει να παρέχει κορυφαία εμπειρία τόσο κατά την πώληση όσο και κατά την μεταπώληση, την επισκευή ή την ανακαίνιση.
Η στροφή στην κυκλικότητα ξεκινά με την ηγεσία, τη νοοτροπία και την κουλτούρα. Η ηγεσία της εταιρείας πρέπει να υπερασπιστεί και να οδηγήσει την ατζέντα της κυκλικότητας και να παρέχει πόρους και εκπαίδευση σε ολόκληρο τον οργανισμό. Ένα βασικό δίδαγμα είναι ότι η κυκλικότητα πρέπει να υπερβαίνει τις συγκεκριμένες πρωτοβουλίες. Απαιτεί μια νοοτροπία όπου π.χ όλοι αντιμετωπίζουν τα απόβλητα ως πολύτιμο πόρο. Για παράδειγμα, η εταιρεία επεξεργασίας ζάχαρης British Sugar έχει μετατρέψει σχεδόν κάθε ρεύμα υποπροϊόντων από τη διαδικασία παραγωγής ζάχαρης από τεύτλα σε εισροές για νέα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων βιοκαυσίμων και βιομηχανικών και γεωργικών προϊόντων.
Και φυσικά η ανακύκλωση αποτελεί έναν βασικό πυλώνα της κυκλικής οικονομίας. Για παράδειγμα, το ολλανδικό Υπουργείο Εξωτερικών ανακυκλώνει τα αντικείμενα όταν δεν μπορούν πλέον να επισκευαστούν. Ένα παρόμοιο μοντέλο θα μπορούσε να εφαρμοστεί για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι επιτυχημένες κυκλικές πολιτικές πρέπει να υπερβαίνουν τα καθαρά περιβαλλοντικά οφέλη για να ανταποκρίνονται επίσης στις ανάγκες των πελατών, όπως η λειτουργικότητα, η επιθυμία, η αισθητική, η προσβασιμότητα και η οικονομία. Λάβετε υπόψη τον σχεδιασμό της αλυσίδας αξίας, από τους προμηθευτές και το ταξίδι του προϊόντος μέχρι το ράφι.
Ένας ακόμη βασικός παράγοντας είναι η συνεργασία. Οι περισσότερες εταιρείες θα δυσκολευτούν να δημιουργήσουν κυκλικές δυνατότητες από μόνες τους. Ενώ οι οργανισμοί μπορεί να ενσωματώσουν κυκλικές απαιτήσεις στα πράσινα κριτήρια προμηθειών, προκύπτουν προκλήσεις όταν οι προμηθευτές δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτές τις απαιτήσεις βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα. Μια πιο αποτελεσματική προσέγγιση μπορεί να απαιτεί συνεργασίες με προμηθευτές και άλλους εταίρους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το έργο RealCar της Jaguar Land Rover, όπου συνεργάστηκε με βιομηχανικούς, ακαδημαϊκούς και δημόσιους εταίρους για την ανάπτυξη αλουμινίου που ανακυκλώνεται από μεταβιομηχανικά απόβλητα για χρήση στα αυτοκίνητά της. Αυτό απαιτούσε καινοτομία στη χρήση υλικών για την ανάπτυξη ποιοτήτων αλουμινίου με κατάλληλη απόδοση και δυνατότητα ανακύκλωσης.
Μια κυκλική στρατηγική θα πρέπει να προσεγγιστεί ως ένα ταξίδι μάθησης και επανάληψης. Εξερευνήστε τι λειτουργεί και τι όχι και προσαρμόστε στρατηγικές με βάση αυτά τα ευρήματα. Εξίσου σημαντική είναι η κατανόηση και η διαχείριση των ανταλλαγών και των απροσδόκητων Το ταξίδι προς τα μοντέλα κυκλικής οικονομίας είναι πολύπλοκο. Ωστόσο, πολλές μάρκες μπορεί να έχουν ήδη αναπτύξει τους τομείς της μεταπώλησης, επισκευής ή ανακαίνισης των προϊόντων τους. Πέρα από την επίτευξη περιβαλλοντικών στόχων, η ενασχόληση με κυκλικά μοντέλα προσφέρει στις επιχειρήσεις ευκαιρίες να ελέγχουν τις σχέσεις και τις εμπειρίες με τους πελάτες, να αποκτούν πολύτιμες πληροφορίες για την αγορά και να αποκομίζουν πρόσθετα έσοδα.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.