Στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα συστήματα Υγείας στις δυτικές χώρες και στην Ελλάδα και στην επανεκκίνηση του συστήματος Υγείας στη χώρα μας, αναφέρθηκε ο Υπουργός Υγείας, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, από το βήμα του 27oυ Ετήσιου Economist Government Roundtable που πραγματοποιείται σήμερα, για τρίτη ημέρα, στο Λαγονήσι.
Όπως ανέφερε, τα συστήματα υγείας στον δυτικό κόσμο αντιμετωπίζουν κοινά προβλήματα, όπως οι ελλείψεις προσωπικού. Στην Ευρώπη λείπουν 1 εκατομμύριο γιατροί, νοσηλευτές και λοιπό υγειονομικό προσωπικό. Αν αυτό το συνδέσουμε και με τη γήρανση του πληθυσμού, η πίεση που προκαλείται στα συστήματα είναι πρωτοφανής. «Και εδώ καλούμαστε να πάρουμε αποφάσεις. Έχουμε τα προβλήματα έχουμε και μεγάλες προκλήσεις», τόνισε ο Υπουργός.
«Στην Ελλάδα το Εθνικό Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ) έχει ακριβώς τα ίδια προβλήματα. Εντούτοις οι προσλήψεις είναι πρωτοφανείς, καθώς το 2023 ξεπέρασαν τις 6.000 και το 2024 θα ξεπεράσουν τις 6.500», είπε, σημειώνοντας ότι πολλές φορές η προσπάθεια για προσλήψεις είναι άγονη.
«Πρέπει να δούμε πώς θα ξανα- εκκινήσουμε το σύστημα, θα το κάνουμε πιο ευέλικτο, θα το κάνουμε πιο ελκυστικό, για να μπορέσει έτσι να προσαρμοστεί στις ανάγκες μιας χώρας, η οποία έχει μεγάλο όριο ηλικίας, έχει γηρασμένο πληθυσμό, έχουμε χρόνια νοσήματα και ταυτόχρονα από την άλλη πλευρά διαθέτουμε εξαιρετικό επιστημονικό δυναμικό, μεγάλο μέρος του οποίου έχει φύγει στο εξωτερικό», τόνισε ο Υπουργός.
Στο πλαίσιο αυτό προωθείται ένας νέος τρόπος οργάνωσης των νοσοκομείων, με προϋπολογισμούς, οι οποίοι θα είναι ορισμένοι και θα είναι αντικείμενο διαχείρισης με τρόπο ορθολογικό και υπεύθυνο, σύμφωνα με τα πρότυπα της διαχείρισης των προϋπολογισμών που υπάρχουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση: «Παντού διαγωνισμοί, παντού διαγωνισμοί και ανταγωνισμός», υπογράμμισε.
«Θέλω να σας μεταφέρω μία εμπειρία μου. Από πολύ νεαρός όταν ασκούσα τα καθήκοντα του Υφυπουργού Ανάπτυξης και σχετιζόμουν τότε με τον τομέα της υγείας στα φάρμακα και στις προμήθειες, είχα εξάγει ένα κρίσιμο συμπέρασμα. Ότι το κράτος, το δημόσιο, όταν επιβάλλει τους κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού, τότε όλα τα πράγματα δουλεύουν πολύ σωστά και στην αγορά και στην υγεία και στους τομείς γενικότερα που αναφέρεται ο ανταγωνισμός. Όπου δεν τηρούνται κανόνες, τότε νοθεύεται και ο ανταγωνισμός.
Λοιπόν, είναι ευκαιρία να βάλουμε τον ανταγωνισμό να λειτουργήσει στις αγορές αυτές που σχετίζονται με την υγεία, μέσα από τους προϋπολογισμούς και τις διαδικασίες προμήθειας των νοσοκομείων», πρόσθεσε.
Ο Υπουργός επεσήμανε ότι ταυτόχρονα, τα νοσοκομεία έχουν αυτή τη στιγμή κατακλύσει νέες τεχνολογίες και θα συνεχίσει η χώρα, μέσα από τα προγράμματα του RRF και του ΕΣΠΑ, να προμηθεύεται όλες εκείνες τις αναγκαίες τεχνολογίες, έτσι ώστε και θεραπευτικά, αλλά και από πλευράς χρόνου να υπάρχει αποτελεσματικότητα στις θεραπείες. «Νέες εγκαταστάσεις για τις θεραπείες του καρκίνου. Το μητρώο για τον καρκίνο που δεν έχει η χώρα αυτή τη στιγμή, ο ψηφιακός φάκελος ασθενούς, μια κατά τη γνώμη μου επανάσταση, η οποία θα συντελεστεί μόλις ετοιμαστεί υποθέτω περίπου σε ενάμιση χρόνο ο νέος χάρτης, ο ψηφιακός χάρτης υγείας», ανέφερε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Ο ρόλος, οι προτεραιότητες και το μήνυμα προς τη φαρμακευτική βιομηχανία
Όπως δήλωσε ο Υπουργός, το υπουργείο έχει ως προτεραιότητα να διαχειριστεί τα καινοτόμα φάρμακα, τα οποία αποτελούν ένα πολύ μεγάλο μέρος της δαπάνης, είναι πολύ μεγάλες οι ετήσιες αυξήσεις, λόγω ακριβώς της εισόδου στη χώρα αυτών των νέων κρίσιμων θεραπειών που έρχονται. «Αυτό χρειάζεται από την πλευρά μας μια διαχείριση. Ήδη η κυβέρνηση ήδη έχει δεσμευτεί και έχει νομοθετήσει για το clawback 50 εκατ. για πέρυσι, 150 εκατ. για φέτος και 300 εκατ. για του του χρόνου για τη μείωση του clawback με αναφορά πάντα το RFF. Άρα, αυτό είναι θετικό για τις επιχειρήσεις. Ωστόσο, έχω ανοίξει διάλογο όχι μόνο με πολλούς αλλά θέλω να είναι αποτελεσματικός διάλογος και επίσης οργανώνουμε αυτή τη στιγμή ομάδες, προκειμένου να καταλήξουμε στο να αποφασίσουμε μια εθνική φαρμακευτική πολιτική, η οποία θα σηματοδοτήσει και την άμεση πρόσβαση σε όλες τις θεραπείες και με τη δημιουργία μηχανισμού HTA, δηλαδή αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας και του κόστους. Αυτά όλα θα ενταχθούν στον ΕΟΦ και μια επιτροπή διαπραγμάτευσης εντός του πλαισίου του ΕΟΠΥΥ. Και για τα φάρμακα που παράγονται στη χώρα θέλουμε να κάνουμε ένα expansion κι άλλο. Να μεγαλώσουμε όσο μπορούμε την Εθνική Φαρμακευτική Βιομηχανία. Είναι τύχη πραγματικά η παρουσία της στην Ελλάδα», ανέφερε.
Θ. Τρύφων: Αυξάνονται τα κόστη, μειώνονται οι τιμές
Στις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει η ευρωπαϊκή φαρμακοβιομηχανία αλλά και η ελληνική αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας, Θεόδωρος Τρύφων.
«Μετά την πανδημία, τα γεωπολιτικά προβλήματα και το ενεργειακό, είναι ξεκάθαρο ότι ανοίγει μια νέα σελίδα στην ΕΕ, η οποία θα πρέπει να αντιμετωπίσει γρήγορα και αποτελεσματικά θέματα επάρκειας και αυτάρκειας ειδών πρώτης ανάγκης, όπως είναι το φάρμακο, αλλά και να δει πώς θα επαναφέρει μέρος της παραγωγή στην Ευρώπη», είπε χαρακτηριστικά.
Τα άλλα κράτη δημιουργούν κίνητρα για να κρατήσουν την παραγωγή στον τόπο τους. Είναι πολλά τα θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν στην ευρωπαϊκή φαρμακοβιομηχανία, όπως κανονισμοί και γραφειοκρατία, επιπλέον κόστη σε θέματα κανονιστικών διαδικασιών και περιβάλλοντος ολοένα αυξανόμενα κόστη και ολοένα χαμηλότερες τιμές. Όπως τόνισε φάρμακα πωλούνται σε τιμές κάτω από 1 ή 2 ευρώ και αυτό είναι ένα σκηνικό μη βιώσιμο, που απειλεί την πρόσβαση των ασθενών.
Ο πρόεδρος της ΠΕΦ τόνισε ότι «η χώρα μας θα πρέπει να αξιοποιήσει το πλεονέκτημα της ύπαρξης εγχώριας φαρμακευτικής παραγωγής, ενός κλάδου που επενδύει, δραστηριοποιείται με εξωστρέφεια και παράγει διεθνώς εμπορεύσιμα προϊόντα που προσθέτουν αξία στην ελληνική οικονομία και κοινωνία».
Ειδική μνεία έκανε ο κ. Τρύφων στις επενδύσεις που υλοποιεί η ελληνική φαρμακοβιομηχανία, στα πλαίσια του σημαντικού κινήτρου που δίνει η κυβέρνηση μέσω του ταμείου ανάκαμψης, τονίζοντας ότι «πρόκειται για ένα επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 1,2 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση των υφιστάμενων παραγωγικών και ερευνητικών υποδομών καθώς και την δημιουργία νέων. Οι επενδύσεις αυτές θα δημιουργήσουν σημαντική προστιθέμενη αξία για την οικονομία θα τονώσουν την απασχόληση και θα βελτιώσουν ακόμη περισσότερο την κάλυψη των ασθενών».
Αναφερόμενος στις προκλήσεις για τον κλάδο, ο κ. Τρύφων επεσήμανε ότι «η σοβαρότερη απειλή για την ολοκλήρωση του επενδυτικού προγράμματος είναι η υπερβολική άμεση και έμμεση φορολόγηση του κλάδου. Όπως υπογράμμισε «η τεράστια αυτή επιβάρυνση, όχι μόνο διαμορφώνει συνθήκες οριακής βιωσιμότητας για εκατοντάδες φάρμακα, αλλά ταυτόχρονα στερεί πολύτιμα κεφάλαια από την Ανάπτυξη». Ο πρόεδρος της ΠΕΦ τόνισε ότι η μείωση της υπερβολικής φορολόγησης θα ξεκλειδώσει ακόμη μεγαλύτερες επενδύσεις από τη φαρμακοβιομηχανία αυξάνοντας περαιτέρω την ανταγωνιστικότητά της.
Η ελληνική φαρμακοβιομηχανία βρίσκεται στο πλευρό του Έλληνα ασθενή και της ελληνικής κοινωνίας ήδη εδώ και 90 χρόνια χτίζοντας μια μοναδική σχέση με βαθιές ρίζες. Οι επενδύσεις μας διασφαλίζουν την επάρκεια της εγχώριας φαρμακευτικής αγοράς και φέρνουν την Ελλάδα στο επίκεντρο του ευρωπαϊκού φαρμακευτικού γίγνεσθαι.
«Επιδίωξη μας είναι να βελτιώσουμε το περιβάλλον και να χτίσουμε μια καλύτερη πολιτική για το φάρμακο στη χώρα μας. Ο ψηφιακός μεασχηματισμός είναι ένα εργαλείο στα χέρια μας», τόνισε η Διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ, Θεανώ Καρποδίνη. Ο ΕΟΠΥΥ έχει πολλά δεδομένα στα χέρια του, αλλά δεν τα χρησιμοποιεί επαρκώς. Μέσα από την τεχνολογία θα μπορεί να έχει πραγματικά στοιχεία RWE και μέσω αυτού μπορεί να εξορθολογιστεί η δαπάνη και να έχουμε μια πιο αποτελεσματική πολιτική, δίνοντας πρόσβαση σε περισσότερους ασθενείς και γλιτώνοντας το σύστημα από καταστροφικές δαπάνες.
Στα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης που θα βελτιώσουν την πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας αναφέρθηκε ο Ορέστης Καβαλάκης, διοικητής Οργανισμού Ταμείου Ανάκαμψης.
Η χώρα μας εξασφάλισε ευρωπαϊκούς πόρους 30,5 δις, τους περισσότερους κατά κεφαλήν πόρους στην Ευρώπη από το Ταμείο Ανάκαμψης. Με την αναθεώρηση του σχεδίου έγινε αίτημα για 5 δις δάνεια. Αυτή τη στιγμή έχουμε εκταμιεύσει συνολικά 11,8 δις που κατανέμονται σε επενδύσεις.
Έχουμε δύο βασικά σκέλη, το δανειακό και των επιχορηγήσεων. Σε αυτά έχουν ενταχθεί 725 δημόσιες δράσεις.
Στο σκέλος της δημόσιας Υγείας, έχουμε 42 έργα με συνολικό προϋπολογισμό 2,17 δις. Είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει δοθεί οριζοντίως στη δημόσια υγεία τα τελευταία χρόνια πέραν της Covid.