Φόβοι για καθυστερήσεις στις αποκρατικοποιήσεις – Τα ανοιχτά μέτωπα 

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Φόβοι για καθυστερήσεις στις αποκρατικοποιήσεις – Τα ανοιχτά μέτωπα 

Να προχωρήσει κανονικά το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ζητούν οι εκπρόσωποι των δανειστών εκφράζοντας φόβους για καθυστερήσεις λόγω της φετινής χρονιάς που είναι γεμάτη με εκλογικές αναμετρήσεις. Τα μέτωπα που πρέπει να κλείσουν φέτος είναι πολλά και θα χρειαστούν άμεσες κινήσεις τόσο σε επίπεδο αποφάσεων όσο και σε επίπεδο νομοθετικών πρωτοβουλιών.

Αυτό που φαίνεται να προχωράει, με μια μικρή καθυστέρηση, είναι η ψήφιση της σύμβασης για την 20ετή επέκταση της παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος». Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) εξουσιοδότησε τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο να υπογράψει τη σχετική σύμβαση. Έτσι, το πιο πιθανό είναι η σύμβαση να κατατεθεί στη Βουλή μέσα στην επόμενη εβδομάδα.

Όλες οι πλευρές θέλουν να ολοκληρωθεί όσο πιο γρήγορα γίνεται η διαδικασία. Και αυτό γιατί το τίμημα των περίπου 1,1 δισ. ευρώ που έχει συμφωνήσει να δώσει η ΔΑΑ για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης αναπροσαρμόζεται κάθε ημέρα κατά 330.000 ευρώ μετά από την 1η Ιανουαρίου. Αυτό σημαίνει πως στην καλύτερη περίπτωση, αν δηλαδή η συμφωνία περάσει από τη Βουλή τις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου, θα κληθεί να πληρώσει 12 εκατ. ευρώ επιπλέον

Το ΤΑΙΠΕΔ θέλει να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για να προχωρήσει στη συνέχει στη πώληση του 30% των μετοχών της ΔΑΑ ΑΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για την εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο των Αθηνών από πολλούς ξένους επενδυτές, δεδομένης και της δυναμικής που παρουσιάζει ο τουρισμός τα τελευταία χρόνια. Πηγές της αγοράς εκτιμούν πως η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση μπορεί να αποφέρει 600 με 700 εκατ. ευρώ στα κρατικά ταμεία.

Τον Μάρτιο αναμένονται προσφορές για τα ΕΛΠΕ

Πίσω πάνε και οι διαδικασίες για την πώληση του 50,1% των Ελληνικών Πετρελαίων ΑΕ (20% από το ΤΑΙΠΕΔ και 30,1% από την Paneuropean), η οποία είναι και μια από τις μεγαλύτερες αποκρατικοποιήσεις που σχεδιάζονται για φέτος. Μετά από την ενίσχυση των δύο σχημάτων που διεκδικούν την συμμετοχή οι νέοι «παίχτες» (Carlyle που συμπράττει με την Glencore και Sonatrach με την Vitol) θα χρειαστούν χρόνο για να αποκτήσουν πρόσβαση στο data room και να κάνουν τους δικούς τους ελέγχους. Πηγές της αγοράς εκτιμούν πως προσφορές αναμένεται να κατατεθούν προς τον Μάρτιο – Απρίλιο.

Τα περιφερειακά Λιμάνια

Καθυστερήσεις παρατηρούνται και στην αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμένων (Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Λαυρίου, Πάτρας, Ραφήνας) που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο έχει ήδη ετοιμάσει τους πρώτους διαγωνισμούς και περιμένει την ψήφιση του νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας που αλλάζει το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των λιμένων, για να προχωρήσει στις επιμέρους παραχωρήσεις.

Το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην παραχώρηση δραστηριοτήτων και όχι στην πώληση των οργανισμών λιμένων. Η αρχή θα γίνει με την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα και μάλιστά στο Ταμείο εξετάζουν το ενδεχόμενο να εφαρμόσουν το μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε για τα περιφερειακά αεροδρόμια έτσι οι δύο διαγωνισμοί θα τρέξουν παράλληλα και οι υποψήφιοι επενδυτές θα μπορούν αν θέλουν να διεκδικήσουν και τους δύο εμπορευματικούς σταθμούς ταυτόχρονα.

Μπουλντόζες στο Ελληνικό

Μέσα στο 2019 σχεδιάζεται να μπουν μπουλντόζες στο Ελληνικό, η οποία είναι και η πιο εμβληματική επένδυση των τελευταίων 10ετιών στη χώρα μας. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να προχωρήσει ο διαγωνισμός για την άδεια καζίνο που προοριζόταν για τον περασμένο Οκτώβριο αλλά και αυτός έχει καθυστερήσει. Ακόμη εκκρεμούν κάποιες άδειες για να ολοκληρωθεί η πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου.

Κόντρα για την Εγνατία Οδό

Σημαντικές καθυστερήσεις αναμένονται και στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, η οποία αποτελεί και «Μήλον της Έριδος» μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του υπουργείου Υποδομών. Ο σχετικός διαγωνισμός βρίσκεται στο δεύτερο στάδιο με επτά κοινοπραξίες να συμμετέχουν σε αυτόν αλλά εντωπίζεται ένα σοβαρό πρόβλημα: Δεν έχει καθοριστεί το ποιος θα αναλάβει την βαριά συντήρηση και αναβάθμιση του αυτοκινητοδρόμου, το οποίο από μόνο κοστίζει αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider