Δεκαετή πόλεμο άνοιξαν Google και Facebook

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Δεκαετή πόλεμο άνοιξαν Google και Facebook

Τον Απρίλιο του 2016, ο CEO του Facebook, Mark Zuckerberg, αποκάλυψε τον «οδικό χάρτη» της εταιρείας του, παρουσιάζοντας στο κοινό όλο όσα πρόκειται να συμβούν από τώρα έως και το 2026 στον κόσμο των κοινωνικών δικτύων και όχι μόνο. Έναν αντίστοιχο «οδικό χάρτη» παρουσίασε την περασμένη εβδομάδα και η Google, με αφορμή την κυκλοφορία του νέου της έξυπνου κινητού τηλεφώνου. Αν και οι δύο κολοσσοί της Silicon Valley είχαν μέχρι χθες διακριτό πεδίο δραστηριοτήτων στο οποίο η καθεμία κατάφερε να ξεχωρισει μέσα στα χρόνια, το αύριο φαντάζει διαφορετικό. Οι δύο γίγαντες αναμένεται να διασταυρώσουν τα ξίφη τους σε όλες τις νέες εξελίξεις που αναμένεται να κυριαρχήσουν στο τεχνολογικό επιχειρείν.



Για την περίπτωση που κάποιος δεν είχε παρακολουθήσει την παρουσίαση του Facebook οι εξελίξεις θα μπορούσαν να συνοψιστούν στο παρακάτω σχεδιάγραμμα.

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Zuckerberg το μέλλον μας αναμένεται είναι κάπως έτσι: Σε δέκα χρόνια όλοι θα είναι συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο, ενώ θα συνομιλούν, σαν σε συναθρώπους τους, με την βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης με τους υπολογιστές τους, την ίδια στιγμή που τα γυαλιά της εικονικής πραγματικότητας θα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς τους- όπως περίπου σήμερα τα smartphones -και θα τους επιτρέπουν να συνδέονται με τους φίλους τους ανά τον κόσμο σαν να βρίσκονται όλοι στο ίδιο δωμάτιο.

Μάλιστα την εβδομάδα που μας πέρασε, ο κολοσσός των κοινωνικών δικτύων επέκτεινε τον φιλόδοξο αυτό χάρτη λίγο περισσότερο, ανακοινώνοντας την νέα μάσκα Oculus Rift. Όπως εξήγησε ο επικεφαλής του Facebook πρόκειται για ένα «αυτόνομο» VR (Virtual Reality) σετ το οποίο θα διαθέτει ειδικά ακουστικά που θα συνοδεύουν το Rift, με κόστος 49 δολάρια (περίπου 44 ευρώ).Η ειδοποιός διαφορά του μάλιστα, είναι πως σε αυτό η Facebook κατάφερε να γεφυρώσει καλύτερα το χάσμα μεταξύ «εικονικής και πραγματικότητας», χάρη σε μια μικρή τεχνική που πρόκειται να προστεθεί στο κιτ ανάπτυξης του Oculus και η οποία θα φέρει την ονομασία «ασύγχρονη διαστημική παραμόρφωση» (asynchronous spacewarp) - στην ουσία με την προσθήκη αυτή θα μπορεί το Oculus Rift να μετατοπίζει το οπτικό πεδίο ομαλά καθώς ο παίκτης γυρίζει το κεφάλι του, χωρίς να χρειάζεται πλέον να γίνεται πλήρες re-render σε ολόκληρη την εικόνα.

Μάλιστα σε ένα demo της νέας μάσκας, ο Zuckerberg παρουσίασε και το «Social VR», την κοινωνική, δηλαδή, εικονική πραγματικότητα. Όπως εξήγησε, με την χρήση των ακουστικών Oculus Rift και μιας κάμερας 360 μοιρών θα έχουμε έναν συνδυασμό εικονικής πραγματικότητας και πραγματικού κόσμου όπως ποτέ πριν.

Ο Mark Zuckerberg τραβά μια «σύγχρονη οικογενειακή» selfie. Σε αυτή απεικονίζονται το VR avatar του, η σύζυγός του Priscilla σε βίντεο chat συνομιλία του Messenger, και ο σκύλος τους έτσι όπως φαίνετια από μια κάμερα 360 μοιρών....

Στο όραμα του Facebook για το 2026, το κοινωνικό δίκτυο φυσικά διαδραματίζει καίριο ρόλο στις περισσότερες, αν όχι σε όλες, τις αλληλεπιδράσεις που θα έχουμε με τους συνανθρώπους μας. Αν και το σενάριο ακούγεται λιγάκι ανατριχιαστικό, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς τον κυρίαρχο ρόλο που ήδη καταλαμβάνει στη ζωή μας το Facebook, παρέχει μια συναρπαστική ματιά των ριζικών αλλαγών που έρχονται με την τεχνολογία που χρησιμοποιούμε. Όπως αποδεικνύεται όμως το Facebook όμως δεν είναι η μόνη τεχνολογική επιχείρηση που ευελπιστεί να καθορίσει το μέλλον μας.



Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, η Google, κατά την δική της μεγάλη παρουσίαση, εκτός από το νέο της, ακόμα πιο έξυπνο, κινητό, μας σύστησε και τη δική της οπτική για τις επόμενες τεχνολογικά εξελιγμένες γενιές.

Όπως ήταν αναμενόμενο, το βασικό επιχειρηματικό της πεδίο δεν αναμένεται να αλλάζει, δεν θα μπορούσε άλλωστε. Όπως οι προσπάθειες του Facebook να κερδίσει έδαφος στις μηχανές αναζήτησης δεν έχουν αποφέρει καρπούς, έτσι και οι αντίστοιχες της Google στο χώρο των κοινωνικών δικτύων αποτελούν «ανέκδοτο» για την Slicon Valley.



Αναλύοντας όμως κανείς το πώς η Google σκέφτεται το μέλλον και την στρατηγική της στο τεχνολογικό επιχειρείν καταλήγει ευλόγως στο συμπέρασμα πως οι δύο εταιρείες θα επιδοθούν σε ένα σκληρό bras de fer σε ποικίλλους νέους τομείς των δραστηριοτήτων τους, και μάλιστα σε μια μάχη που δεν αναμένεται να τελειώσει σύντομα.

Το πιο ορατό ανταγωνιστικό τους πεδίο θα είναι το διαδικτυακό βίντεο: Το YouTube της Google αποτελεί σήμερα τον αδιαφιλονίκητο κυρίαρχο του web βίντεο. Παρόλα αυτά το Facebook φαίνεται πως εργάζεται σκληρά για να υπονομεύσει την υπεροχή του YouTube προσελκύοντας όλο και μεγαλύτερους επιχειρηματικούς παίκτες στο πλευρό του μέσω του Livestreaming και κερδίζοντας όλο και μεγαλύτερο μερίδιο της διαφημιστικής πίτας των βίντεο.

Tο πιο ενδιαφέρον, βέβαια, πεδίο της μάχης των γιγάντων αναμένεται να είναι οι προσπάθειές τους στην ανάπτυξη νέας τεχνολογίας. Μόλις την περασμένη εβδομάδα, ο CEO της Google, Sundar Pichai, δήλωσε ότι η εταιρεία χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη για να «χτίσει ένα ατομικό Google για κάθε χρήστη». Το Facebook, εξίσου, επενδύει σε μεγάλο βαθμό στην τεχνητή νοημοσύνη ώστε να εξατομικεύσει το περιεχόμενό του κοινωνικού του δικτύου.

Την ίδια στιγμή η θυγατρική του Facebook, Oculus, μπορεί να κατάφερε να κεντρίσει το ενδιαφέρον των χρηστών με την βελτιωμένη εικονική πραγματικότητα που παρουσίασε πρόσφατα, χωρίς όμως να υπερνικήσει την Google στο συγκεκριμένο πεδίο, η οποία έδωσε την δική της λύση που ακούει στο όνομα Daydream. Με τα βίντεο εικονικής πραγματικότητας να αποτελούν την μεγάλη μελλοντική μπίζνα, ο κολοσσός της αναζήτησης φαίνεται απρόθυμος να αφήσει την Facebook να κλέψει την πρωτοκαθεδρία του YouTube στον τομέα του βίντεο.



Ένα ακόμα πεδίο που οι δύο εταιρείες φαίνεται να διασταυρώνουν τα ξίφη τους είναι και η συνδεσιμότητα. Τόσο η μητρική εταιρεία της Google, Alphabet όσο και η Facebook πραγματοποιούν τεράστιες επενδύσεις για τη διασύνδεση του κόσμου. Το Facebook χρησιμοποιεί drones με laser την ώρα που η Google χρησιμοποιεί «μπαλόνια», για να καταφέρουν να συνδέσουν ακόμα και τις απόμακρες και απομονωμένες οικονομικά περιοχές του πλανήτη.



Από κάθε άποψη, αυτές αποτελούν τις πολλά υποσχόμενες επιχειρηματικές δραστηριότητες του μέλλοντος, η εξέλιξη βέβαια των οποίων παραμένει αμφίβολη. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι πράγματι ένας πολύ καινούργιος τομέας ενώ η εικονική πραγματικότητα απέχει αρκετά από τις mainstream συνήθειες των καταναλωτών. Ακόμα και οι προσπάθειες για την συνδεσιμότητα του πλανήτη συναντούν ρυθμιστικά εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν σε πολλές χώρες.

Αν και αυτή τη στιγμή είναι ακόμα νωρίς να εντοπίσει κανείς το προβάδισμα της κάθε εταιρείας σε κάποιο από τα παραπάνω πεδία, στο διάστημα των επόμενων 10 ετών σίγουρα θα υπάρξουν νικητές αλλά και ηττημένοι σε κάθε έναν από τους προαναφερθέντες τομείς. Και κάθε πλευρά προσπαθεί να συγκεντρώσει όσο περισσότερο ταλέντο μπορεί για να ενισχύσει τις πιθανότητές της για νίκη.

Τόσο η Google όσο και η Facebook, οι οποίες γεννήθηκαν στο παράξενο διάστημα μεταξύ της πρώτης έκρηξης των .com και της τρέχουσας έκρηξης των startup της Silicon Valley, κατάφεραν να επιβιώσουν και μάλιστα με επιτυχία κατά την μετάβαση από τον υπολογιστή στο smartphone.

Ο τρόπος με τον οποίο η Google διαχειρίστηκε αυτή την αλλαγή ακούει στο όνομα Android. Ένα λειτουργικό σύστημα smartphone που περιλάμβανε εκτός τις υπηρεσίες αναζήτησης και πολλές άλλες, το οποίο ήταν διαθέσιμο για ένα πολύ ευρύ φάσμα έξυπνων κινητών. Μέσα σε λίγα χρόνια το Android έγινε το πιο δημοφιλές λειτουργικό σύστημα στον κόσμο και εκτίναξε και τα κέρδη της Google.



Όσο για την Facebook, αν και πραγματοποίησε μια αργή μετάβαση από τον υπολογιστή στο smartphone, κατάφερε να προλάβει τις εξελίξεις και να γιγαντώσει τα έσοδά της από τις στοχευμένες διαφημίσεις που προβάλλει στους χρήστες της.



Όσο βέβαια η έκρηξη των έξυπνων κινητών φτάνει σε τέλμα, και οι δύο εταιρείες είναι αναγκασμένες να κυνηγήσουν το next big thing, όποιο κι αν είναι αυτό. Και σίγουρα αυτή δεν θα είναι μια μάχη που θα κερδηθεί από ένα έξυπνο προσωπικό βοηθό, από μια νέα ιστοσελίδα ή από μια νέα εφαρμογή που θα παρουσιάσουν. Είναι ένας πόλεμος με πολλά μέτωπα που κατ όπως φαίνεται θα διαρκέσει τουλάχιστον δέκα χρόνια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider