Για «ευκαιρία» που προσέφερε η πανδημία στις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου ώστε να επιταχύνουν την ανάπτυξη τους στο Online κανάλι και να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες έκανε λόγο ο Βασίλης Φουρλής, εκτελεστικός πρόεδρος του Ομίλου Fourlis σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «μέσα σε 6 μήνες να κάναμε ενέργειες που παίρνουν συνήθως χρόνια».
Τα κλειστά φυσικά καταστήματα λόγω των περιοριστικών μέτρων προκάλεσαν προβλήματα και έφεραν απώλειες στις εμπορικές επιχειρήσεις ωστόσο τις «ανάγκασαν» σε άμεση προσαρμογή στις νέες συνθήκες προκειμένου να καταφέρουν να καλύψουν μέρος των χαμένων πωλήσεων.
«Η πανδημία για όσους την εκμεταλλεύτηκαν ήταν πραγματικά μία μεγάλη ευκαιρία, για να προσαρμοστούν στις συνθήκες οι οποίες έχουν αλλάξει. Νομίζω ότι αυτοί που άδραξαν αυτή την ευκαιρία, την επόμενη μέρα θα είναι σε καλύτερη θέση» σημείωσε ο κ. Φουρλής κατά τη διάρκεια της χθεσινής διαδικτυακής εκδήλωσης της ΕΣΕΕ.
Ο ίδιος σημείωσε ότι «στον δικό μας Όμιλο, ενώ η IKEA είχε αναπτύξει πολύ δυναμικά το online πριν την πανδημία, η Intersport για διάφορους εξωγενείς και ενδογενείς λόγους είχε μείνει σχετικά πίσω. Όμως η πανδημία, μας έσπρωξε να κάνουμε μέσα σε 6 μήνες ενέργειες που συνήθως παίρνουν χρόνια». Όπως εξήγησε, «εμπλουτίσαμε το ανθρώπινο δυναμικό μας με νέο ταλέντο από το χώρο του digital και του online, βελτιώσαμε πολύ το ψηφιακό μας κατάστημα, «ανεβάσαμε» online, εκτός από την Ελλάδα και την Κύπρο, δύο ακόμη χώρες, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία».
Επιπλέον ο Όμιλος Fourlis θέσπισε το store fulfilment για την εξυπηρέτηση όλων των καταστημάτων Intersport και Athlete’s Foot, ενώ υλοποιεί και την επένδυση για τη δημιουργία νέου αυτοματοποιημένου κέντρου logistics στα Οινόφυτα, από το οποίο θα εφοδιάζονται καθημερινά τα 120 καταστήματα και οι online παραγγελίες.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου Fourlis οι συνολικές ηλεκτρονικές πωλήσεις (ΙΚΕΑ, Ιntersport, The athlete's Foot) το 2020 έφτασαν τα € 60,1 εκατ. αυξημένες κατά 78% σε σχέση με το 2019 ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2021 έφτασαν τα € 23,8 εκατ., αυξημένες κατά 142,2% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό. Στη λιανική αθλητικών ειδών (INTERSPORT & THE ATHLETE’S FOOT), οι πωλήσεις το 2020 ανήλθαν στα € 127,0 εκατ. παρουσιάζοντας μείωση 22,6% σε σχέση με το 2019. Στην Ελλάδα οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 19,2% ενώ στις υπόλοιπες χώρες παρουσιάστηκε μεσοσταθμική μείωση 26,6%. Το πρώτο τρίμηνο του 2021 τέλος ανήλθαν στα € 29,9 εκατ. παρουσιάζοντας μείωση 2,1% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2020.
Νέες καταναλωτικές τάσεις
Eπιπλεόν μέσα στην πανδημία δημιουργήθηκαν και νέα δεδομένα και τάσεις στην καταναλωτική συμπεριφορά. Όπως εξήγησε ο CEO της Intersport, Ευάγγελος Μπάτρης η ανάγκη για υγεία, για ασφάλεια, η έλλειψη εμπιστοσύνης και οι οικονομική αβεβαιότητα είναι χαρακτηριστικά των καταναλωτών που συνεχίζονται και μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων.
«Είδαμε καινούριο κόσμο να θέλει να αθλείται, ανάπτυξη αθλημάτων σε ατομικό επίπεδο και επιβράδυνση των ομαδικών αθλημάτων. Κατά συνέπεια ακόμη και τώρα έχουμε πολύ μεγάλα αποθέματα σε εξοπλισμό για ομαδικά αθλήματα και από την άλλη έπρεπε να ανταπεξέλθουμε στη μεγάλη ζήτηση για είδη που χρησιμοποιούνται στην ατομική άσκηση» εξήγησε.
Η ανάγκη για ασφάλεια είχε επίδραση σε δύο τομείς: η παραμονή στο σπίτι αφενός έφερε ανάπτυξη στην ένδυση casual sport, αφετέρου στην ανάπτυξη των Online πωλήσεων. Ο κ. Μπάτρης παραδέχθηκε ότι οι ψηφιακές πωλήσεις είχαν προβλήματα κυρίως όσον αφορά στο last mile, τους κούριερ που δεν μπόρεσαν να ανταπεξέλθουν, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις από τους πελάτες αλλά και στην εφοδιαστική αλυσίδα καθώς, όπως είπε κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει τη μεγάλη αλλαγή στις αγορές των καταναλωτών.
Παράλληλα, ο CEO της Intersport έκανε λόγο για «κρίση εμπιστοσύνης» από πλευράς των καταναλωτών με πολλούς να γίνονται δύσπιστοι και να αλλάζουν brand, επισημαίνοντας την ανάγκη από να λάβουν οι επιχειρήσεις πρωτοβουλίες προσωποκεντρικές ώστε να εξυπηρετήσουν τον πελάτη. Τέλος αναφέρθηκε στην οικονομική αβεβαιότητα των πολιτών. «Βλέπουμε μία στροφή σε πιο οικονομικές λύσεις, ενώ το e-commerce βοήθησε τους πελάτες να συγκρίνουν brand και τιμές και υπηρεσίες» σημείωσε ο κ. Μπάτρης.