Πρόστιμο – μαμούθ 31,45 εκατ. στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία

Δήμητρα Μάρκου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πρόστιμο – μαμούθ 31,45 εκατ. στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία

Με ένα πρόστιμο μαμούθ, συνολικού ύψους 31,45 εκατ. ευρώ, σε βάρος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, κλείνει η έρευνα για το καρτέλ στην αγορά της μπύρας που είχε ξεκινήσει το 2005. Η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού αποφάσισε ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία Α.Ε. καταχράστηκε τη δεσπόζουσα θέση της στην αγορά, επιβάλλοντάς της ομόφωνα, πρόστιμο συνολικού ύψους 31.451.211 ευρώ, με την εταιρεία να περνά στην αντεπίθεση χαρακτηρίζοντας άδικη και αβάσιμη την απόφαση.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού οδηγήθηκε στην απόφαση αυτή μετά από έρευνα που πραγματοποίησε από καταγγελία της εταιρείας Μύθος το 2006 για τις καταχρηστικές πρακτικές που ακολούθησε η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, καθώς και από τα ευρήματα αυτεπάγγελτης έρευνας για την αγορά της μπύρας που ξεκίνησε το 2005.

Η έρευνα διήρκεσε συνολικά 10 χρόνια έχοντας συγκεντρώσει 8.000 σελίδες ερευνητικού υλικού, ενώ η εκδίκαση της υπόθεσης ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2014 και ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο του ίδιου χρόνου.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, από την ενδελεχή έρευνα της Επιτροπής προέκυψαν στοιχεία τα οποία δείχνουν ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία Α.Ε. είχε υιοθετήσει και υλοποιούσε για μεγάλο χρονικό διάστημα, μια ενιαία και στοχευόμενη πολιτική για τον αποκλεισμό και τον περιορισμό των δυνατοτήτων ανάπτυξης των ανταγωνιστών της, κυρίως, με την επιβολή αποκλειστικότητας σε επίπεδο χονδρικής και λιανικής πώλησης, αλλά και μέσω άλλων πρακτικών, οι οποίες είχαν ως σωρευτικό αποτέλεσμα τον περιορισμό του ανταγωνισμού σε επιμέρους αγορές διανομής και διάθεσης προϊόντων ζύθου.

Ειδικότερα, η πολιτική της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας Α.Ε. περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, πρακτικές που ανάγκαζαν τους πελάτες της σε αποκλειστική προμήθεια στην αγορά επιτόπιας κατανάλωσης δηλαδή εστιατόρια και αλυσίδες εστίασης με τη χορήγηση σ’ αυτούς σημαντικών χρηματικών και άλλου είδους προσφορών υπό τον όρο όμως να διατηρεί την αποκλειστικότητα του εφοδιασμού τους έναντι των ανταγωνιστών της.

Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία υλοποιούσε, επίσης, περιοριστικές πρακτικές αναφορικά με τον ανταγωνισμό προς χονδρεμπόρους. Συγκεκριμένα δίνοντας τους σημαντικά οικονομικά κίνητρα όπως, προνομιακούς όρους πίστωσης, με στόχο τον περιορισμό του εφοδιασμού τους από ανταγωνιστές.

Μάλιστα με την ίδια απόφασή, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, υποχρεώνει την εταιρεία πέραν του προστίμου, να πάψει κάθε παρόμοια ενέργεια στο μέλλον και να καταρτίζει εφεξής έγγραφες συμβάσεις με ανάλογη προσαρμογή των όρων προς αποφυγή επανάληψης τέτοιων παραβατικών συμπεριφορών.

Αθηναϊκή Ζυθοποιία:« Άδικη και αβάσιμη η απόφαση»

Την πρώτη αντίδρασή της εκδήλωσε μετά τη δημοσιοποίηση της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η οποία δηλώνει ότι θα προσφύγει στη δικαιοσύνη.

Όπως αναφέρει στην ανακοίνωση της η εταιρεία, «η Αθηναϊκή Ζυθοποιία αρνείται κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς της Επιτροπής, θεωρεί την απόφαση άδικη και αβάσιμη και δηλώνει ότι θα προσφύγει άμεσα στη δικαιοσύνη για να προασπίσει τα δικαιώματα της και να αποκαταστήσει τη φήμη της, θέτοντας τις πραγματικές διαστάσεις της εικόνας της αγοράς μπίρας. Θεωρούμε ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έλαβε υπόψη τα στοιχεία που υποβλήθηκαν από την Αθηναϊκή Ζυθοποιία κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας, ούτε έδωσε τη δέουσα προσοχή στις θεμελιώδεις εξελίξεις που έχουν λάβει χώρα στην αγορά μπίρας όλα αυτά τα χρόνια, όπως την αύξηση των εταιριών που παράγουν και εμπορεύονται προϊόντα μπίρας από 5 το 2000, σε πάνω από 25 το 2014, αλλά και το γεγονός ότι το μερίδιο αγοράς της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας περιορίστηκε από 73% το 2000, σε περίπου 50% σήμερα. Αυτά τα γεγονότα αποδεικνύουν με τον πιο σαφή τρόπο ότι η αγορά της μπίρας στην Ελλάδα είναι ελεύθερη και ανοιχτή στον ανταγωνισμό.

Είναι ξεκάθαρο για εμάς ότι η απόφαση της Επιτροπής μεταφράζει με τρόπο άδικο το γεγονός ότι είμαστε ο μεγαλύτερος παίκτης σε αυτήν την αγορά, θεωρώντας το συνώνυμο παραβίασης του ανταγωνισμού, χωρίς να λαμβάνει υπόψη ότι η ανάπτυξη της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας στην ελληνική αγορά έγινε μέσα από συνεχείς επενδύσεις για περισσότερα από 50 χρόνια.

Επιπλέον, η Επιτροπή Ανταγωνισμού ερμηνεύει λανθασμένα τους κανόνες του ανταγωνισμού και αγνοεί το γεγονός ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία είναι η μοναδική εταιρία του κλάδου που δεν ακολουθεί πρακτικές αποκλειστικότητας στην αγορά».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider