Μέσα στο καλοκαίρι, και συγκεκριμένα στο διάστημα Ιούνιος-Ιούλιος, η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη-Πελοπόννησος θα τεθεί σε κανονικά λειτουργία, καλύπτοντας πλέον μέρος της ζήτησης του νησιού από το ηπειρωτικό σύστημα. Αυτό επισήμανε ο Προέδρος & CEO του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης στο συνέδριο «Power & Gas Forum», προσθέτοντας ότι το προηγούμενο διάστημα ποντίστηκε και το δεύτερο υποβρύχιο καλώδιο, σε συνέχεια της πόντισης και επιτυχημένης δοκιμής τον Δεκέμβριο του πρώτου καλωδίου.
Όπως πρόσθεσε, αυτή τη στιγμή ολοκληρώνονται κάποιες επιμέρους εργασίες, ώστε το έργο να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το Πάσχα. Ωστόσο, πριν τεθεί σε κανονική λειτουργία μία τόσο μεγάλη διασύνδεση, και δεδομένου ότι για πρώτη φορά η Κρήτη θα ενταχθεί στην αγορά ενέργειας, θα πρέπει να προηγηθεί ένα διάστημα δοκιμαστικής λειτουργίας.
Όσον αφορά το δικαστικό «πάγωμα» του Δυτικού Διαδρόμου στην Πελοπόννησο, το Πρωτοδικείο Καλαβρύτων αποδέχθηκε την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσαν οι πέντε μοναχές της Μονής Αγίων Θεοδώρων, ο κ. Μανουσάκης σημείωσε πως ο ΑΔΜΗΕ, όπως είναι αυτονόητο, θα προσπαθήσει να ανατρέψει τη δικαστική απόφαση αξιοποιώντας όλα τα νόμιμα μέσα που διαθέτει. «Παράλληλα, όμως, εξετάζουμε ήδη εναλλακτικές οδεύσεις ώστε να μην χαθεί επιπλέον χρόνος στο ενδεχόμενο που ο Διαχειριστής δεν δικαιωθεί στο δικαστήριο», συμπλήρωσε, προσθέτοντας ότι η διασύνδεση της Κρήτης μέσω της Πελοποννήσου τους επόμενους μήνες θα θέσει επιπλέον προκλήσεις στο κορεσμένο Σύστημα της περιοχής.
Διεθνείς διασυνδέσεις
Αναφερόμενος στη δεύτερη διεθνή διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας, σημείωσε πως μέσα στο 2021 ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για το εγχώριο τμήμα της διασύνδεσης Νέα Σάντα-Maritsa. Αυτή την περίοδο, διερευνώνται επίσης νέες διασυνδέσεις με την Αλβανία και τη Βόρεια Μακεδονία. Παράλληλα, ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται πολύ κοντά σε υπογραφή Συμφώνου Συνεργασίας με τον Ιταλό Διαχειριστή TERNA και για την κατασκευή δεύτερης ενισχυτικής διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών. Τέλος, ωριμάζουν τα σχέδια για αναβάθμιση της διασύνδεσης Ελλάδας-Τουρκίας, της διασύνδεσης δηλαδή του ευρωπαϊκού με το τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς.
«Εκτός από τις χερσαίες διεθνείς διασυνδέσεις, στο μικροσκόπιο του ΑΔΜΗΕ βρίσκονται και οι θαλάσσιες διασυνδέσεις στη Μεσόγειο», συμπλήρωσε. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η διασύνδεση της Κρήτης με την Κύπρο από τον Euroasia Interconnector. Ο ρόλος του ΑΔΜΗΕ είναι να διασφαλίσει τη διαλειτουργικότητα των δύο διασυνδέσεων (Αττική-Κρήτη και Κρήτη-Κύπρος), όπως άλλωστε είναι η δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης ήδη από τον Οκτώβριο του 2019.
«Σε συζητήσεις που έχουμε με την Κομισιόν, η οποία επικοινωνεί μαζί μας προκειμένου να κατανοήσει την τεχνική ωριμότητα του έργου και κυρίως τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των δύο συστημάτων, μας έχει αναφερθεί ότι υπάρχει διάθεση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συμμετέχει Ευρωπαϊκός TSO στο μετοχικό σχήμα της διασύνδεσης. Ως εκ τούτου, αυτό είναι κάτι το οποίο θα μπορούσε να εξεταστεί επί της αρχής χωρίς όμως να έχει ληφθεί κάποια απόφαση, καθώς αυτή η απόφαση είναι των μετόχων μας, δηλαδή της ελληνικής κυβέρνησης και της State Grid», πρόσθεσε.
Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση διασυνδέσεων
Σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη, ανεξάρτητα από τις πηγές χρηματοδότησης, τα έργα του ΑΔΜΗΕ είναι βέβαιης υλοποίησης, καθώς πρόκειται για έργα εγκεκριμένα από την αρμόδια ρυθμιστική αρχή. «Ως κοινωνικά υπεύθυνος οργανισμός, ο Διαχειριστής επιδιώκει τους βέλτιστους οικονομικούς όρους υλοποίησης των ηλεκτρικών διασυνδέσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, και σε συνεργασία με το ΥΠΕΝ, επιδιώκουμε την ένταξη στα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά προγράμματα, όπως είναι το ΕΣΠΑ. Ειδικά στο Ταμείο Ανάκαμψης, σύμφωνα με τη λίστα των υπό ένταξη έργων που ανακοινώθηκε σήμερα, θα ενταχθούν οι διασυνδέσεις της Δ΄ Φάσης Κυκλάδων (Σαντορίνη, Μήλος, Φολέγανδρος, Σέριφος) με το ποσό των 170 εκατ. ευρώ και η εναέρια γραμμή Κόρινθος–Κουμουνδούρος και το ΚΥΤ Κουμουνδούρου με το ποσό των 30 εκατ. ευρώ», τόνισε.
Όπως υπογράμμισε, η διασύνδεση της Κρήτης-Αττικής θα ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ με το ποσό των 400 εκατ. ευρώ –όπως είχε άλλωστε ήδη δρομολογηθεί. Τα υπόλοιπα 400 εκατ. αντλούνται από δανεισμό (έχουν ήδη υπογραφεί δανειακές συμβάσεις με την ΕΤΕπ και τη Eurobank) και τα 200 εκατ. ευρώ προέρχονται από ιδία κεφάλαια της Αριάδνη Interconnection. «Θυμίζω ότι πρόκειται για ένα άκρως βιώσιμο οικονομικά έργο, αφού θα αποσβεστεί σε μόλις 2,5 έτη – χρόνος ρεκόρ για ένα έργο υποδομής με προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ. Συνεπώς, όλοι μπορούν να είναι ήσυχοι για την ασφάλεια υλοποίησης του εμβληματικού έργου, καθώς έχει ούτως ή άλλως εξασφαλισμένη χρηματοδότηση», κατέληξε.