Με δύο προαπαιτούμενα οι νέες υπαγωγές στον Αναπτυξιακό - Έγκριση δανείου και ίδια κεφάλαια

Νένα Μαλλιάρα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Με δύο προαπαιτούμενα οι νέες υπαγωγές στον Αναπτυξιακό - Έγκριση δανείου και ίδια κεφάλαια
Προϋπόθεση για να διασφαλιστεί η ποιότητα των νέων επενδυτικών σχεδίων, καθώς τα απολογιστικά στοιχεία έδειξαν χαμηλές επιδόσεις στις υπαγωγές των προηγούμενων ετών. Τι αναφέρθηκε σε συνάντηση του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης, Ν. Παπαθανάση με τις τράπεζες. Νέα συνάντηση την ερχόμενη εβδομάδα.

Με δύο προαπαιτούμενα αναμένεται ότι θα γίνονται οι νέες υπαγωγές επενδυτικών έργων στον αναπτυξιακό νόμο, με στόχο να διασφαλίζεται η βιωσιμότητα και η ολοκλήρωσή τους.

Η λήψη τραπεζικού δανεισμού, αλλά και η ίδια συμμετοχή του επιχειρηματία που θέλει να εντάξει μία επένδυση στον νέο αναπτυξιακό νόμο, θα είναι απαραίτητα προκειμένου μία επιχείρηση να μπορεί να υπαχθεί στις ενισχύσεις του νόμου 4887/2022.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του insider.gr, το θέμα τέθηκε σε συνάντηση που είχαν την εβδομάδα αυτή οι τράπεζες με τον Αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκο Παπαθανάση, στο πλαίσιο της προετοιμασίας των προκηρύξεων που θα απευθύνει το Υπουργείο για την ένταξη επενδυτικών έργων στον νέο αναπτυξιακό νόμο. Στη συνάντηση, ο αρμόδιος Αναπληρωτής Υπουργός τόνισε στις τράπεζες ότι εφεξής τα έργα που θα εντάσσονται στο καθεστώς χρηματοδότησης του αναπτυξιακού νόμου, θα πρέπει να έχουν ένα ποσοστό εκ των προτέρων εξασφαλισμένης χρηματοδότησης. Αυτή η «μαγιά» κεφαλαίων θα μπορεί να προέρχεται είτε από δάνειο που θα λαμβάνει η επιχείρηση από την τράπεζα είτε από ίδια συμμετοχή της επιχείρησης είτε συνδυαστικά και από τις δύο πηγές.

Το μέρος της χρηματοδότησης που θα φέρει εξαρχής το έργο θα διασφαλίζει την υλοποίησή του, καθώς όπως ανέφερε ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων στις τράπεζες, η μέχρι στιγμής εμπειρία από τις εντάξεις στον αναπτυξιακό νόμο, είναι απογοητευτική. Χαρακτηριστικά, ο κ. Παπαθανάσης ανέφερε στις τράπεζες ότι βάσει απολογιστικών στοιχείων, το ποσοστό ολοκλήρωσης έργων που εντάχθηκαν στον αναπτυξιακό νόμο κινείται κάτω του 10%. Αυτό σημαίνει ότι μόλις ένα στα δέκα έργα που έλαβαν στο παρελθόν τις επιχορηγήσεις του αναπτυξιακού νόμου υλοποιήθηκε τελικά και τα υπόλοιπα εννέα έργα αποδείχτηκαν σχέδια επί χάρτου που «εξαέρωσαν» τις επιχορηγήσεις.

Για να μην επαναληφθούν τα ίδια φαινόμενα και στον νέο αναπτυξιακό νόμο, η βιωσιμότητα του έργου και πρωτίστως η πρόθεση του επιχειρηματία που υποβάλλει αίτηση ένταξης να υλοποιήσει το έργο, θα πρέπει να αποδεικνύονται με την ύπαρξη κεφαλαίων ικανών να χρηματοδοτήσουν μέρος του έργου. Το ποσοστό των κεφαλαίων αυτών, από τραπεζικό δανεισμό της επιχείρησης ή δικά της κεφάλαια, δεν προσδιορίστηκε στη συνάντηση Αναπληρωτή Υπουργού και τραπεζών. Ωστόσο, τα κεφάλαια αυτά θα πρέπει να υπάρχουν και οι επιχορηγήσεις του αναπτυξιακού νόμου να ακολουθούν.

Όπως είχε γράψει το insider.gr, oι τράπεζες θα έχουν ουσιαστικό ρόλο και στα δάνεια του νέου αναπτυξιακού νόμου (πέραν των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης), εγκρίνοντας, όπως προβλέπεται στο άρθρο 17 παρ. 6 του ν.4887/22, την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων, εφόσον οι φορείς τους θα λαμβάνουν και τραπεζικό δάνειο για την υλοποίησή τους. Κάθε φορέας θα μπορεί (σ.σ. το «μπορεί» γίνεται «πρέπει» κατόπιν όσων αναφέρθηκαν στη συνάντηση Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης και τραπεζών) να συμμετέχει στο κόστος του επενδυτικού σχεδίου είτε με ίδια κεφάλαια, είτε με εξωτερική χρηματοδότηση. Ο νόμος προβλέπει ότι στο είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) του ενισχυόμενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου δεν πρέπει να περιλαμβάνεται κρατική ενίσχυση, δημόσια στήριξη ή παροχή.

Στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας οι δύο πλευρές αναμένεται να συναντηθούν εκ νέου προκειμένου να συμφωνήσουν στη μορφή της έγκρισης των δανείων του νέου αναπτυξιακού νόμου και να διαμορφώσουν τις προδιαγραφές των προκηρύξεων που θα απευθύνει το Υπουργείο Ανάπτυξης. Στόχος είναι μέχρι τα τέλη Μαρτίου οι προπαρασκευαστικές διαδικασίες να έχουν ολοκληρωθεί και μέχρι τις 20 Απριλίου να έχει βγει κάτι στον αέρα.

Σημειώνεται ότι ο νέος αναπτυξιακός νόμος προβλέπει τη θέσπιση καθεστώτων χορήγησης κρατικών ενισχύσεων σε επενδυτικά σχέδια, τα οποία δύνανται να υπάγονται στις παρακάτω κατηγορίες:

1. Ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός επιχειρήσεων,
2. Πράσινη μετάβαση – Περιβαλλοντική αναβάθμιση επιχειρήσεων,
3. Νέο Επιχειρείν,
4. Καθεστώς Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης,
5. Έρευνα και εφαρμοσμένη καινοτομία,
6. Αγροδιατροφή – πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων – αλιεία και υδατοκαλλιέργεια,
7. Μεταποίηση – Εφοδιαστική αλυσίδα,
8. Επιχειρηματική εξωστρέφεια,
9. Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων,
10. Εναλλακτικές μορφές τουρισμού,
11. Μεγάλες επενδύσεις,
12. Ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας,
13. Επιχειρηματικότητα 360ο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider