Σημαντικές εξελίξεις στο βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας «φωτογράφισε» προ ημερών ο γενικός γραμματέας Υποδομών, κ. Καραγιάννης.
Όπως σημείωσε σε συνέντευξή του, «το τμήμα Θεσσαλονίκη - Ειδομένη θα συμβασιοποιηθεί εντός του έτους και θα ολοκληρωθεί εντός του 2024, πράγμα που σημαίνει πως σε περίπου 3 χρόνια από σήμερα, ο πολύπαθος αυτός άξονας θα είναι έτοιμος, πλήρως λειτουργικός και πολύ ανταγωνιστικός».
Ωστόσο, ακόμα σημαντικότερα είναι όσα σημείωσε για τον σιδηροδρομικό άξονα ως την Πάτρα. «Τους επόμενους μήνες θα προκηρυχθεί η εργολαβία που θα κλείσει κάθε εκκρεμότητα από τη Ροδοδάφνη ως το Ρίο και ταυτόχρονα θα ξεκινήσει και το μεγάλο έργο του Ρίο-Πάτρα μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου. Όπως έχουμε πολλές φορές δηλώσει, το μεγαλύτερο μέρος του θα είναι υπογειοποιημένο με σεβασμό στην πόλη και τους κατοίκους της και θα αποδοθούν ελεύθεροι χώροι για ανάπλαση και δημιουργία χώρων πρασίνου εντός του πυκνού αστικού ιστού», σημείωσε ο κ. Καραγιάννης.
Επί της ουσίας, αυτά που θα πρέπει να περιμένουμε μέσα στο προσεχές διάστημα, έως το καλοκαίρι (ή μέσα στο καλοκαίρι) είναι να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την εργολαβία-σκούπα, όπως συνηθίζονται να λέγονται αυτοί οι διαγωνισμοί, στο τμήμα το Αίγιο (Ροδοδάφνη)-Ρίο αλλά και να ξεκινήσει ο μεγάλος διαγωνισμός για το τελικό τμήμα από το Ρίο μέχρι το Νέο Λιμάνι της Πάτρας, ύψους άνω των 510 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για διαγωνισμούς που προωθεί ο αρμόδιος φορέας ΕΡΓΟΣΕ, πάντα υπό την επίβλεψη του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών που εμφανίζεται διατεθειμένο να προχωρήσει τις διαδικασίες εντός του θέρους. Το πρώτο project πρόκειται για τη νέα διπλή γραμμή θα ξεκινά μετά το σταθμό του Αιγίου και θα καταλήγει στο Ρίο, σχετίζεται με έργα που αφορούν σε επιδομή, σηματοδότηση, ηλεκτροκίνηση κ.α., θα έχει μήκος 32 χιλιόμετρα και κόστος περίπου 130 εκατ. ευρώ.
Το δεύτερο, είναι μεγαλύτερο σε μέγεθος, περίπου 510-514 εκατ. ευρώ, και σαφώς σημαντικότερο καθώς θα «ανοίξει τον δρόμο» για να φτάσει σύγχρονος σιδηρόδρομος στο λιμάνι της Πάτρας. Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου ενώ θα περιλαμβάνει, όπως έχει αναδείξει το insider, και μερική υπογειοποίηση στην χάραξη για την Πάτρα, με το μεγαλύτερο τμήμα της οποίας να είναι στο αστικό τμήμα της πόλης.
Την ίδια ώρα, θα πρέπει να περιμένουμε εξελίξεις προσεχώς σε ολόκληρο το μέτωπο των σιδηροδρομικών διαγωνισμών. «Μιλάμε για σιδηροδρομικά έργα της τάξεως των 3 με 5 δις. ευρώ, διότι κάποτε πρέπει να ενώσουμε τα λιμάνια μας με το σιδηρόδρομο, δηλαδή η Ελλάδα να παίξει ένα ρόλο, να γίνει κόμβος υποδομών και να μπούμε επιτέλους στη βιομηχανία των logistics, η οποία είναι μία πολλά υποσχόμενη βιομηχανία για τη χώρα μας», ανέφερε για άλλη μια φορά με χαρακτηριστικό τρόπο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κ. Καραμανλής.
Οι συνδυασμένες μεταφορές, με τα σιδηροδρομικά έργα και τα λιμάνια μας που μπορούν να γίνουν μεγάλα εμπορευματικά κέντρα, φαίνεται ότι είναι στο επίκεντρο των σχεδιασμών της κυβέρνησης, με την ΕΡΓΟΣΕ προφανέστατα να διαδραματίζει κομβικό ρόλο στον τομέα αυτό. Για αυτό και οι δύο πλευρές, υπουργείο Υποδομών και ΕΡΓΟΣΕ, προετοιμάζονται ώστε μέσα στους επόμενους μήνες να είναι έτοιμο το πρόγραμμα δημοπρατήσεων με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Στο πακέτο έργων ύψους 3,3 δισ. ευρώ που θα προωθηθούν με ανταγωνιστικό διάλογο αρχικά είχαν μπει 6 σιδηροδρομικά projects.
Πρόκειται για τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ, το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (815 εκατ. ευρώ), το έργο Ρίο-Πάτρας (ολοκλήρωση σύνδεσης των δυο πόλεων και η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας) ύψους 514 εκατ. ευρώ, η σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια του Λαυρίου (380 εκατ.) και της Ραφήνας (300 εκατ. ευρώ), με τη λίστα να ολοκληρώνεται με τη σύνδεση του 6ου προβλήτα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με το δίκτυο (22 εκατ. ευρώ). Όλα τα έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου διασυνδέουν τα μεγάλα λιμάνια της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο.